Søndag den 26. maj afholdtes det første hovedbestyrelsesmøde efter generalforsamlingen den 24. marts. Mødet holdtes som vanligt i klubhuset i Herlev.

Mødet indledtes med, at formanden Henrik Bang Jensen bød de nye medlemmer velkommen i hovedbestyrelsen. Ved samme lejlighed blev der ridset op, hovedbestyrelsens rolle og funktion, og hvor beslutninger om f.eks. materielanskaffelser og ditto afskaffelse tages på demokratisk vis efter grundige drøftelser.

De enkelte bestyrelsesmedlemmer gav herefter udtryk for deres forventninger til arbejdet i DJK, bl.a.:

  • Vision om kunne blive ved med at fremvise historiske veterantog i fremtiden.
  • Være med til at formidle gamle håndværksteknikker og holde dem vedlige til fremtidige generationer, f.eks. ved at opbygge værksteder med speciale i elektromekaniske opgaver, motorer, snedkeri osv.
  • Udbygge et godt fællesskab om interessen jernbaner, som har mange facetter.
  • Vi skal være bedre til at fortælle at ældre medlemmer om fællesskabet og få dem med.
  • Vi skal være bedre at fange de unges interesse, f.eks. ved at være tydelig med tilbud klubbens mere ”bløde” aktiviteter, som f.eks. arkiv, billeder, medier osv.
  • Vi skal forberede en snarlig fornyelse i Hovedbestyrelsens top, da formanden trækker sig som formand ved generalforsamlingen i foråret 2025. 
  • * Sekretæren træder ud af bestyrelsen efter næste generalforsamling i foråret 2025. 
Fedecrail

DJK har i mange åre været medlem af den paraplyorganisationen Fedecrail, som er en europæiske sammenslutning af museums- og turistbaner og sporvogne (https://fedecrail.org/). Fedecrail har medlemmer i 29 lande og repræsenterer cirka 35.000 frivillige fordelt på 58 paraply- og individuelle medlemsforeninger, samt over 4.000 ansatte i sektoren. Fedecrail har udviklet sig til en reel NGO på EU-plan, og arbejder på at få EU-midler til dette arbejde.

Henrik Bang Jensen har deltaget i årsmødet i Barcelona hvor der bl.a. blev talt om de udfordringer der er med kørsel på de offentlige jernbanenet i lyset af ERTMS. Der har være møde ERA omkring regler og om at have mere lempelige regler for veteranbanedrift. Der er flere forskellige tilgange, og fra Danmark er der positive eksempler om kørsel på overgange mellem signalsystemer, som måske kan hjælpe andre landes veteranbaner.  Der blev også diskuteret miljøforhold med kul og diesel som brændstof, og hvordan man forklare dette i en historisk kontekst. Der undersøges også om der findes miljøvenlige alternativer.

Det er Dansk Veterantogs Fællesrepræsentation (DVF, der med Anders Dørge fra NSJV og Henrik Bang Jensen fra DJK repræsenterede Danmark ved Fedecrail-møderne.

Arv til DJK

En væsentlig indtægtskilde til DJK’s aktiviteter er når medlemmer har betænkt foreningen i testamenter. I det forgangne år er der modtaget arv på knap en halv mio.kr, hvilket kommer til god fyldest i bl.a. Marslev. En del af arven er anvendt som ekstra tilskud til anlægsarbejder, hvilket gør det muligt at sporlægning kan igangsættes til efteråret og de første køretøjer kan komme indendørs inden jul.

Kassereren oplyste, at vi ind i mellem kontaktes af advokater, der forespørger om DJK vil betale advokatsalæret, ifm. oprettelse af et testamente, hvor DJK begunstiges. Hovedbestyrelsen ser positiv på konkrete henvendelser, hvis der formodes at kan falde ud til DJK’s fordel på sigt. Omkostning til advokatsalær ligger på ca. 5.000 kr. pr. testamente.

Claus Dahl opfordrede også til at få italesat værdien af §8a-bidrag på 200 kr. til DJK, dvs. at der kan opnås skattemæssige fradrag, hvis man giver et bidrag til anerkendte foreninger og organisationer. Dette skal formidles bedre ud i foreningen, f.eks. i M-udgaven af Jernbanen og hjemmesiden.

Materielsager og håndtering af disse

Intern materielrokade

I anledning af at Danmarks Jernbanemuseum rømmer remisen og vognhallerne i Randers, og flytter deres materiel til det nye magasin i Marslev, skal DJK’s lokomotiv DSB J1, flyttes derfra inden efteråret.

DSB J1 blev overtaget af DJK for flere år siden i bytte for VNTJ nr. 9. VNTJ nr. 9 har indtil nu har stået udstillet i Ryomgård, men skal flyttes til Danmarks Jernbanemuseum magasin i Marslev.

Det besluttes at foretage en intern materielrokade, når blokvogne alligevel skal i gang, idet DJK’s lille N-maskine (DSB N 186) flyttes fra DJK’s vognhal i Marslev til Djurslands Jernbanemuseum i Ryomgård, og at DSB J1 flyttes fra Randers til Nykøbing F/Gedser.  Det undersøges, om der skal flyttes materiel fra Maribo/Gedser til Marslev ved samme lejlighed.

Afhændelse af SB M1 (Skagensbane motorvogn)

DJK har gennem længere tid været i forhandlinger med Eisenbahnfreunde Wismar e.V. om salg af motorvogn SB M1, efter den har været i udbudt i DVF uden resultat. For at undgå penge mellem parterne, har DJK foreslået bytte med en (tovejs) gravemaskine, som kunne give stor værdi for byggeprojekter internt i DJK. Dette forslag blev vurderet for dyrt af Wismar. Det er væsentligt for Wismar at eje vognen fuldstændig, for at kunne få tilskud til restaurering. Afklaring af salgspris og tilbagekøbsklausul udestår stadig, det væsentlig for DJK at den sikres for eftertiden, og at vi har muligheden for at købe den tilbage, hvis der skulle udbydes til salg igen. Når alle vilkår er på plads, vil Hovedbestyrelsen træffe endelig beslutning om salget.

Afhændelse af DSB ZA 99317 (Carlsberg vognen)

Veterantog Vest vil gerne afhænde godsvognen DSB ZA 99317 (Carlsbergvognen), da tilstanden er ikke god. Den står udendørs, og der er ikke ressourcer til istandsættelse. Det besluttes at sende vognen i udbud i DVF-regi, således andre veteranbaner i Danmark har mulighed for at overtage vognen.

Afhændelse af OHJ Bns 270 (styrevogn)

Styrevognen OHJ Bns 270 står sammen med S-toget i Rødekro i mange år og skal fjernes når S-toget rykker til Marslev. Vognen har været udbudt gennem DVF, ingen interesse. Forretningsudvalget har indstillet at vognen ophugges, hvis andre ikke interesse, eftersom vognen ikke er en original Bns-vogn (sammenbygning af tidligere DSB Bn-vogn med førerhus fra havareret DSB Bns-styrevogn) og det forhold at MY Veterantog har en tidligere Bns-vogn i sin flåde.  Hovedbestyrelsen tog indstillingen til efterretning, og vognen kan skrottes eller afhændes frit når det er belejligt.

Bordet rundt

Veterantog Vest fortalte, at taget på remisen i Bramming er under udskiftning, der anvendes de rigtige tagsten. Betaling af tagfirma og tildeling af fondsmidler hænger sammen. Forventer arbejdet afsluttet til sensommer.

Djurslands Jernbanemuseum

Der er etableret et nyt sidespor, som skal være en del af den kommende udstillingshal i Ryomgård. Indvielsen af sidesporet sker den 2. juni med taler fra kommunen, fri adgang til museum. Renovering af drejeskiven skrider frem, der er kommet plader på selve skiven. Der er indkøbt tømmer til sporviften ved drejeskiven.

MY Veterantog

I MY Veterantog er Poul Lindbjerg blevet ny formand – Henrik Bang Jensen fortsætter som sikkerhedsansvarlig. Der har været lidt særtogs arrangementer, men er stadig ramt af indespærring grundet lukkede depotspor i Hundested. Der er ikke noget nyt vedr. istandsættelse.  

MY 1126 skal til Wittenberge sammen med MY 1101 for MY-udstilling. MY 1126 var til veterantræf i Græsted, hvor der var mange besøgende.

Gedser Remise

Gedser Remise udfordres med gennemførelse af obligatorisk ERTMS-uddannelse, som er en betingelse for at kunne køre ind på Nykøbing F station. Kurset tager 7 arbejdsdag, kursusgebyr på 17.000 kr. for at få rangerområdeleder. Dem skal der bruges to af. Andre alternativer for kørsel i spærring afvist af tilsynet.

Selve remisen har besøg af ca. 15-30 daglig gæster i remisen, hvilket er positivt.

Der er søgt om midler fra LAG (EU-støtte til lokale anlægsprojekter) til f.eks. svelleudskiftning på Gedserbanen. Der har været et stort arbejde med at rydde vegetation på Gedserbanen, inden kørslerne kan startes op. Nykøbing F-Væggerløse skal sikkert stoppes op, inden den kan befares.

Mariager-Handest Veteran Jernbane

Der har været problemer med kørecomputeren på trolje 225, som gør at troljen ikke kan køre. Der prøves med livliner hos Banedanmark, hvorfra den er købt, om der findes backupsoftware til kørecomputeren.

Efter en del tumlet i bestyrelsen, er der kommet ny optimisme, og flere tidligere medlemmer er vendt tilbage igen. Det er derfor lykkedes at få alle sommerens tog er bemandet.

Skinnebussen HBS SM 210 brød ned i efteråret – gearkasse itu. Ny erstatningsgearkasse fundet, og skal monteres.

Limfjordsbanen

Limfjordsbanen har ingen kørsler i sommeren, pga. omfattende sporarbejde, hvor hele stationen er lukket ned. Spor 95 også forsvundet – det er det spor som materiel løftes over på.

Der arbejdes på kørsler til efterår og jul, når sporarbejdet er overstået. To medlemmer skal sendes på ERTMS-kursus som rangerområdeleder, nødvendigt når stationen går til ERTMS. Pris pr. 17.700 kr.

Der er åbent hus den 15. juni på Limfjordsbanen, hvor bl.a. arbejdet med udskiftning af kedelrør på FFJ nr. 34 kan ses. Udskiftning giver 6 års frist til næste revision.

Redigeret af Tommy O. Jensen

Newsflash

Djurslands jernbanemuseum overtager dele af jernbanemuseet i Hornum

I flere år har der været ønske om, at ombygge den tidligere jernbanestation i Hornum til et bed and breakfast, så byen kan få større del i indtægter fra vandrere og cyklister, som i fremtiden ventes at benytte Hærvejen gennem Jylland. Men ønsket sættes de eksisterende ”beboere” i stationen under pres - det er Himmerlands Jernbanemuseum og Hornum Lokalhistoriske Arkiv..

Derfor har der været en arkitekt på opgaven med at omdanne stationens hovedbygning og pakhuset til bed and brekfast .Bygningernes originale udseende bevares, men indenfor indrettes soverum, værelser, køkken, badefaciliteter og et forsamlingsrum med anretterkøkken. Arkitektens tanke er, at jernbanemuseet og arkivet indskrænker sig på et mindre areal og det har betydet at museets stuetage må rømmes.

På Hornum station (på den nu nedlagte Hobro/Viborg-Løgstørbane, nord for Aars) har der i mange år været et lille jernbanemusem og modelbane drevet af Himmerlands Jernbaneklub. Museet rådede over et stor lokale i stationens stueetage og hele stationens loft. 

Men da stations stueetage nu bygges om til bl.a. overnatning til Hærvejsvandrende og "Lokalhistorisk Arkiv for Hornum og omegn" som har til huse samme sted, også stadig skal være der, var der ikke længere plads til museet i stueetagen. Klubben/museet beholder heldigvis loftet med den store modelbane og en mindre udstilling om Himmerlands gamle jernbaner.


Hornum station set fra perronsiden. 

Jernbaneklubben henvendte sig til Museet i Ryomgård og bad om hjælp til at sikre samlingen ikke ende på lossepladsen. Museet sagde ja, selvom vi ikke har for meget plads i forvejen og fordi det er en fin samling. Den 30 okt. tog Museet til Himmerland med en flyttebil og hentede den største del af samlingen. Nu mangler museet "bare" at finde plads til de mange genstande enten på vores lagre rund omkring på museet til senere brug eller i udstillingen.


Stueetagen på Hornum station med mange fine genstande fra jernbanen i gamle dage.


Halvfuld flyttebil, men den blev helt fyldt op til randen til sidst.

fvm 2024-11-23


 

GoCollective fik påbud i juni: Aflyser stadig tog på stribe

Mellem 19. juni og 27. oktober har GoCollective aflyst tog 2343 gange, i Jylland.

Det tæller for en aflysning, hver gang toget ikke når frem til en af strækningens kontrolstationer. For eksempel tæller en aflysningen på strækningen Thisted-Vejle for fire aflysninger, idet Struer, Holstebro, Herning og Vejle er kontrolstationer. 

For godt 38 procent af de 2343 aflysninger ligger ansvaret hos GoCollective.

Se indslag i TV midtvest

fvm 2024-11-14


 

Når IC3-togene sælges, har DSB ikke længere tog, der kan køre direkte på tværs af landet

Når det dieseldrevne IC3-tog i slutningen af 20’erne udfases kan det samtidig blive et farvel til en direkte rute mellem Struer i Vestjylland og København.

DSB’s kommende elektriske IC5-tog, der afløser IC3, kan nemlig kun køre, hvor der er køreledninger.

Det rammer den direkte rute til Vestjylland, da der kun kommer køreledninger mellem København og Vejle, men ikke videre til Struer. 

I en ny analyse konkluderer DSB, at ingen af de mulige løsninger på problemet kan betale sig, og man derfor bør droppe den direkte forbindelse.

Læs rapport om tog mellem landsdelene fra DSB

Analysen viser, at skift vil være den samfundsøkonomisk foretrukne løsning, skriver DSB at en direkte forbindelse mellem København og den vestjyske endestation i Struer vil give store samfundsøkonomiske underskud på mellem -1,9 mia. kroner og -4,6 mia. kroner.

Se indslag i TV midtvest

Se indslag i TV midtvest - andet indslag

For lille pasagerunderlag gør at gevinsterne ved en direkte forbindelse er begrænsede. »Der er relativt få, der får glæde af den direkte forbindelse, og samtidig har prioriteringen af de direkte forbindelser nogle steder konsekvenser for den øvrige jernbanetrafik,« skriver DSB.

 Transportminister Thomas Danielsen (V) er ikke klar til at pege på, hvad han foretrækker, men skitserer, at valget nok står mellem elektrificering eller et stop for den direkte forbindelse.

»Det har jeg tænkt mig at drøfte med forligspartierne i Folketinget, men også de vestjyske borgmestre og lokalbefolkningen,« siger han.

fvm 2024-11-14


 

Farvel til den lokale jernbane

Det tyder på, at vi kan komme til at opleve en ny bølge af nedlæggelser af jernbaner, fordi det koster meget at indhente efterslæbet på vedligeholdelsen. 

Link til Ingeniøren

toj 2024-11-09


 

Ta` med ud og hent julemanden den 17. november, hvor han kommer til Mariager

Traditionen tro bringer veteranbanen julemanden til Mariager, hvor den rødklædte herre med det lange hvidt skæg tænder juletræet på Torvet. Det sker i år søndag den 17. november 2024.


Den tradition holder vi fast i. Til den kommende højtid er det gamle Hadsund-Peter, der med sine 98 år på bagen er veteranbanens ældste motorvogn og banens kronjuvel, der får opgaven at hente julemanden og køre ham sikkert til Mariager. Om landskabet i år bliver lige så fint pudret af sne, som forrige år er endnu uvist.

Handelsstandsforeningen fortæller, at julemanden bor i Lunddalen. Her er et lille trinbræt, hvor julemanden troligt venter på Hadsund-Peter, der sammen med de 
mange børn og voksne i toget bringer ham til Mariager. 


foto: Asger Christiansen


Julemanden ankommer til Rosernes By søndag den 17. november 2024
Hadsund-Peter afgår fra Mariager station kl. 15:00 Toget er tilbage igen på Mariager station kl. 15:30.

Herfra kører julemanden op til torvet og tænder byens juletræ. – Og så er det endelig jul i den lille idylliske fjordby.

Det er gratis at tage turen med Hadsund-Peter. Veteranbanen giver billetten. Man skal bare stige ombord på juletoget. MEN kom i god tid. Der er ikke flere end 74 siddepladser i toget! Der kan ikke bookes billetter i forvejen!

foto: Asger Christiansen

Veteranbanen sender sine varmeste hilsener med ønsket om en glædelig jul og ser frem til sæsonen 2025.

fvm 2024-11-07


 

Nye togkøreplaner får kritik

15. december skal togpendlere på hele Sjælland få arbejde og fritid til at hænge sammen med de nye køreplaner, der ændres med op til 25 minutter.

Link til TV2 øst

fvm 2024-11-03


 

Demonstranter for nattog holdt pyjamasparty

Fredag aften mødte en gruppe mennesker op på Københavns Hovedbanegård med nattøj og sovedyr. De var en del af en fælles europæisk markering, som vil slå til lyd for flere nattog, og til musik sendt over mobilen dansede de samtidig med meningsfæller på banegårdene i 11 europæiske byer.

Link til Kollektiv trafik forum

fvm 2024-10-31


 

Sporvogn torpederede butik i Oslo

Link til Tv2

fvm 2024-10-29


 

Mandag eftermiddag er en entreprenørmaskine væltet på skinnerne ved Brabrand

28. oktober er en entreprenør maskine væltet på skinnerne ved Brabrand. En kran der skal løfte maskinen på plads er ankommet.

Link til presse-fotos.dk

fvm 2024-10-29


 

Stor beredskabsøvelse med tog på Storebælt

Link til tv2 øst

fvm 2024-10-27