Søndag den 18. august afholdtes hovedbestyrelsesmøde i DJK’s klubhus i Herlev.

Her følger et sammendrag af de væsentligste punkter der blev drøftet.

Ny hvervefolder

Der er i foråret blevet udarbejdet ny hvervefolder, som erstatter den der blev lavet for snart fem år siden. Denne gang har den fokus på hovedforeningen, dvs. hvad Dansk Jernbane-Klub også er, udover veteranbaner og gamle tog. Hvervefolderen er denne gang udarbejdet i et mindre oplag, og uddeles kun på veteranbanerne og museer, samt ved messer og udstillinger hvor DJK er med. Teksten i folderen indgår i vores hjemmeside om at blive medlem

Museumsbanen var glad for opdateringen, det har været savnet længe. Kunne dog godt ønske, at der havde været mere omtale af veteranbanerne. Tommy O. Jensen, som sammen med Finn Madsen har udarbejdet folderen, var for så vidt enig, men i så fald vil folderen nærmest blive et hæfte, hvilket ikke var meningen med opgaven. Foreslog at lave et indstik til folderen, som var målrettet Museumsbanen. 

Generalforsamling 2025

Henrik Bang og Jesper Hansen har tidligere meddelt, at de træder af som formand henholdsvis sekretær ved generalforsamlingen 2025. I og med at der skal vælges ny tillidsposter, skal vi allerede nu have fokus på dette afholdelsen af generalforsamlingen 2025. Efter kalendergymnastik blev søndag den 6. april foreslået. Forretningsudvalget finder ud af at skaffe lokaler i hovedstadsområdet. Indkaldelse til generalforsamling annonceres i kommende numre af Jernbanen og på hjemmesiden.

Som muligt forslag til fremlæggelse på generalforsamlingen, er der kommet forslag om ændring af kontingentperioden fra den 1.1 – 31.12 året efter, så den i stedet følger regnskabsåret 1.9-30.09. Undgår derved periodisering. Opkrævning af kontingent flyttes i stedet til oktober, som kan være en mere skånsom måned end januar, som erfaringsmæssig kan være økonomisk tung for mange efter julen. 

Ved samme lejlighed diskuteres kontingentsatserne, hvorvidt de skulle justeres som følge af inflation og stigende udgifter til blad og huslejer. Der blev af flere udtrykt bekymring for dette. Vi skal være påpasselig med at sætte kontingentet op, det svier især hos de helt unge, der ikke har mange penge at gøre godt med. Foreslog at skillepunktet mellem junior- og seniormedlemsskabet kunne flyttes fra 18 år til 23 år. En løsning kunne også være at indføre halv/reduceret pris til aktive medlemmer, der ikke ønsker at modtager blad.

Formanden gjorde opmærksom på, at ændringer af kontingentsatser først vil kunne gennemføres med virkning fra 2026, da kontingent for 2025 blev besluttet på generalforsamlingen i foråret. Det aftaltes, at Forretningsudvalget kommer med forslag til kontingentsatser i 2026, og fremlægger det på næste hovedbestyrelsesmøde søndag den 10. november.

Kort regnskabsstatus og budget 2024/2025

Kassereren gennemgik status på kassen pr. 31.7.2024 og vurderer, at det overordnet ser det fornuftigt ud. Der er pt. likvide midler nok i kassen, men kan også konstatere at huslejen for klubhuset Herlev er steget, og forventes over budget ved udgangen af regnskabsåret.

Flere forslag til øget indtægter og donationer blev diskuteret. Jernbanens redaktion blev opfordret til at beskrive om mulighed for donationer og testamenteringer til DJK i Jernbanen M4, så det står klart hvor stor betydning §8a har for DJK og det personlige skattefradrag man kan opnå herved.

For at reducere udgifter, kunne antallet af frieksemplarer af blade også reduceres, hvorved der ville spares porto og trykudgifter. Liste over frimedlemmer udsendes forud næste hovedbestyrelsesmøde.

­­Første udkast til budget for 1.10.2024 – 30.9.2025 blev gennemgået, og der var flere punkter om f.eks. husleje som skulle undersøges nærmere. Forretningsudvalget går budgetudkastet igennem, og kommer med nyt forslag til næste hovedbestyrelsesmøde.

Materielsager og håndtering af disse
Ny kedel til LJ nr. 19

Museumsbanen har skaffet midler til indkøb af ny kedel til LJ nr. 19, og vil gerne have hovedbestyrelsens godkendelse til indbygning af denne. Der er tale om ny fremstillet kedel, som erstatter den nuværende kedel på nr. 19. Den nuværende er meget nedslidt, og skal have omfattende reparation for at kunne anvendes igen.  Den nye kedel er designet for fyring med træpiller mm. miljøvenlige brændsler, men kan også fyres med kul. Den nuværende kedel gemmes for eftertiden, og kan senere istandsættes. Dvs. den skrottes ikke. Finansiering af den nye kedel sker gennem fonde, og der er opnået tilsagn om støtte på 2 mio.kr.

Enkelte fandt at beslutningsprocessen for ny kedel ikke fulgte de principper, der er beskrevet i materielaftalen mellem Museumsbanen og DJK Hovedforeningen. Her skal væsentlige ombygninger af materiel forelægges bestyrelsen, før projektet sættes i gang. Således burde projektet være forelagt hovedbestyrelsen før fondsansøgninger blev indledt. Synes at det går i mod princippet med historiebevaringen, og fremover bør der være mere klare regler for væsentlige ombygninger. Keld Haandbæk påpegede, at vi ikke behøver  nye regler, men at vi skal overholde de gældende materielaftaler, hvor det er tydeligt beskrevet hvad der gælder.

Et flertal i hovedbestyrelsens godkendte Museumsbanens oplæg til ny kedel til LJ nr. 19, mod at den gamle kedel bevares forsvarligt i Maribo indtil videre.

 VLTJ nr. 6 og Gs-vogne

Museumsbanen vil gerne afhænde VLTJ nr. 6 og Gs-vogn, som begge er overtallige. Banerne i DJK bedes meddele tilbage inden næste forretningsudvalgsmøde den 18. september, om der er interesse i enhederne, inden enhederne bydes ud i DVF-regi.

Permanent løsning for D 826

Vestsjællands Veterantog ønskede, at der tages stilling til D 826’s fremtid. Den er henstillet udendørs pga. pladsmangel, og der sker løbende tyverier fra den. Opfordrede hovedbestyrelsen til at finde en løsning.

Hovedbestyrelsen tog henvendelsen til efterretning, og bad Forretningsudvalgsmøde om at undersøge muligheder for opbevaring/afhændelse.

Ophugning af HTJ M12

Vestsjællands Veterantog oplyste, at man er ved at hugge HTJ M12 op og indvende relevante reservedele. Accept af ophugning er tidligere givet af Hovedbestyrelsen, da ingen andre baneforeninger eller veteranbaner uden for DJK ønske at overtage vognen, og at der findes mange Triangel-motorvogne af denne type i forvejen.

OHJ Trolje 75

Mariagerbanen vil gerne afhænde troljen OHJ 75, der er blevet tilovers, efter den ny Banedanmark 20 tons trolje er kommet til og er blevet godkendt. Banerne bedes meddele tilbage til næste møde i Hovedbestyrelsen, om de er interesseret i troljen.

SB M1

Formanden oplyste, at afhændelsen af motorvognen SB M1 til museet i Wismar (Eisenbahnfreunde Wismar e.V.) har trukket ud, da der har været flere uafklarede punkter i aftalen som skulle forhandles på plads. Det har været en langvarig proces. For at få fremdrift i sagen, overtager Keld Haandbæk og Søren Bay sagen.

Hovedbestyrelsen tog orienteringen til efterretning.

Bordet rundt
Limfjordsbanen:

I år har der ikke været sommertrafik, da hele stationen i Aalborg er under ombygning. Der er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i Limfjordsbanen. Der skal vælges ny sikkerhedsansvarlig. Udfordringer med at kunne køre på ERTMS, Limfjordsbanen skal have uddannet områderangerleder hos Banedanmark, før det kan ske.

MHVJ:

Passagertal er højere sammenlignet med sidste år, og dermed forventes gode driftsindtægter. Der er en god stemning i Mariager. Mange af de tidligere aktiver er vendt tilbage i tjeneste.

Veterantog Vest:

Taglægning på remisen i Bramming er færdig, det lavet korrekt, og budgettet overholdt. Der kan nu revideres materiel uden at få tagsten i hovedet. 

Jernbanebøger:

Samarbejder med Banebøger om bogudgivelse om DSB-design, der er indgået aftale om at købe et vist antal bøger med god rabat. Alternativ at købe sig ind i bogprojekt, men det går i mod DJK’s formålsparagraf, fordi der indgår aflønning.  Der udsendes bogpakke omkring jul sammen med PSA 2024,

Indtægter fra bogsalg forventes først modtaget i 2025 – der er pt. pres på likviditeten i 2024.

Vestsjællands Veterantog:

Udfordres med indbrud og tyveri omkring vognhallen, især ting der står udenfor.  Dette affødte generel snak om løsninger hegn og overvågning – en løsning kunne være fondsansøgning til bedre sikring af remiser og haller. Vildtkameraer blev foreslået som simpel overvågningsmulighed.

Juletogsarrangementet sidste år var en dårlig forretning og gav ingen indtægt. I år sker juletogskørsel derfor med eget Triangel tog.

Djursland Jernbanemuseum:

Albani-vognen er flyttet fra Aalborg til Ryomgård, hvilket skete til en fordelagtig pris med gode forbindelser til vognmand. Der arbejdes med istandsættelse af postvogn DSB DO 5604, og som er blevet en del af udstillingen. Dette giver anledning til gode samtaler med gæster, når de ser hvor omfattende arbejde det er. Fin sæson – lidt flere gæster end sidste år. Den gamle DSB læssehal (ca. 10 x 60 m) er blevet ledig, måske kan den lejes til rimelig præcis af kommunen.

MY Veterantog:

Turen til MY-jubilæumsarrangementet i tyske Wittenberge gik godt. MY 1126 leverede trækkraft, og havde MY 1101 og 1135 fra Jernbanemuseet med.

I Hundested foregår renovering af B 332. Der foretages pladearbejde på MY 1126 – derfor ikke flere kørsler i år. Stadig udfordret med spormodernisering i Hundested, opgaven har ikke høj prioritet hos Lokaltog.

Trods få kørsler balancerer økonomien. Annoncering i M-bladet har givet nye aktive i Hundested. HBJ opfordrede til at bruge Jernbanens muligheder for annoncering.

Byggesager

Søren Bay gav status om vognhalsbyggeriet i Marslev. De elektriske installationer er ved at være testet og afsluttet, og det forventes, at der kan lægges de første sporrammer inden længe. Der skal skrabes ca. 10 cm materiale af bunden, for at kunne udlægge sporramme i den rigtige højde. Djursland Jernbanemuseum tilbød hjælp til kommende arbejdsweekender, når der skal lægges spor. Der arbejdes på officiel indvielse af hallen til foråret.

Redigeret af Tommy O. Jensen

2024-09-17 fvm 


 

Newsflash

Århusianere får flere busser og letbanetog

Det politiske flertal er enige om, at mulighederne for at vælge den kollektive trafik til, skal være bedre. Derfor er forligsparterne enige om at investere omkring 1,4 milliarder kroner i kollektive transport. Det betyder, at der bliver etableret dedikerede busbaner på Ringvejen, kommer flere afgange på udvalgte A-buslinjer samt nye og flere letbanetog til den eksisterende letbanes to linjer. Samtidig bliver opsparingen til letbanens etape to friholdt for besparelser i anlægseftersynet.

Det politiske flertal har afsat 32 millioner kroner til at styrke byens buslinjer 3A, 4A og 6A. Budgetforliget sender et stærkt signal om at Byrådet vil realisere sin mobilitetsplan.

29 ud af 31 byrådsmedlemmer står bag budgetaftalen - fra følgende partier: Socialdemokratiet, Konservative, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Det Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne og Thure Hastrup (uden for partierne).

fvm 2024-09-26


 

Flertal er enig om endnu en letbane-etape i Odense

Etape 2 kommer til at forbinde midtbyen i Odense og bydelen Seden via Vollsmose.

Den politiske beslutning blev truffet i forbindelse med vedtagelsen af kommunens budget for næste år.

Prisen på etape to er anslået til omkring 1,7 milliarder kroner. Byrådet har besluttet at afsætte 15 millioner kroner ekstra om året til etape 2. Det er endnu ikke besluttet, hvornår anlægsarbejdet skal gå i gang.

Venstre og Liberal Alliance stemte nej til etape 2.

fvm 2024-09-26


 

Cykeltur langs Letbanen søndag den 29. september

fra Ishøj til Lundtofte 
Start Ishøj Station kl. 10.00. Slut i Lundtofte mellem kl. 14 og 15.

Turen går fra Ishøj, hvorfra kører vi langs Letbanens trace ad Ring 3. Undervejs besøger vi Letbanens Remise, Ballerup Boulevard 201 i Glostrup ved Ejby, hvor der er åbent hus mellem kl. 10 og 14. Her er der mulighed for at se de nye letbanetog og værkstederne. Herefter fortsætter turen til Letbanens endestation ved Lundtofte i Lyngby.

Lidt tal om turen:
Turens længde til Lundtofte er på ca. 28 km. Vores hastighed vil ligge ca.15-18 km/t. På grund af ophold undervejs, hvor Henrik vil fortælle om byggeriet, er det ikke fastlagt, hvornår turen kommer til værkstedet, men det vil formodentlig være omkring kl. 12. Det forventes, at turen til Lyngby vil tage i alt 4-5 timer. Derfra - afhængigt af tid og humør kan vi køre samme vej tilbage, eller tage S-toget fra Lyngby Station.

Husk at medbringe: Madpakke og drikkevarer til turen samt eventuelt regntøj.

Tilmelding : Er ikke nødvendig.

Pris : Turen er gratis.

Deltagelse : Cykelturen er åben for alle interesserede.Deltagere med elcykler er også velkomne.

Turen er arrangeret af Cyklistforbundets afdeling i Brøndby-Hvidovre.

Kontaktperson Henrik Puukka-Sørensen, 31900339

fvm 2024-09-25


 

Nye grønne batteritog til en milliard

Passagererne på Østbanen og Tølløsebanen kan se frem til at køre i 14 nye, topmoderne batteritog med blandt andet toiletter, borde og wi-fi. 

Sådan kommer de nye tog til at se ud. De forventes på skinner i slutningen af 2028. Modelfoto: Stadler Bussnang AG

Region Sjælland tager nu et stort skridt i den grønne omstilling af den regionale kollektive trafik. Regionsrådet har tirsdag aften besluttet at gennemføre indkøbet af 14 moderne batteritog. Region Sjælland stiller garanti for Lokaltogs optagelse af en byggekredit til anskaffelsen på én milliard kroner.

De nye batteritog udgør cirka halvdelen af alle togene på regionens lokalbaner og vil nedsætte co2 udslippet med 51 procent.

Topmoderne tog med større komfort
De nye batteritog er ikke kun godt nyt for klimaet. Passagererne kan også se frem til mere komfort og funktionalitet. Region Sjællands politikere har været opsatte på, at de nye tog skal være et skridt fremad. Ønskerne er fastlagt sammen med Lokaltog, som står for selve anskaffelsen af de nye tog, og har ligget til grund for udbuddet.

De nye tog indeholder blandt andet el- og internetstik, borde og meget andet - og så selvfølgelig toiletter. Desuden kan de kan køre 160 kilometer i timen. Alle sammen ting, der adskiller sig markant fra mere almindelige lokalbanetog.

De nye batteritog vil være et led i at fremtidssikre og gøre det vigtige regionale hovednet bestående af lokalbaner og buslinjer mere attraktivt. Netop dette aspekt lægger Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, vægt på:

- Det regionale hovednet af lokalbaner og buslinjer er afgørende for mange borgere overalt i regionen lige fra Lolland til Odsherred - og fra Slagelse til Køge. De sørger for transporten mellem de større byer - og indtil de større byer – ikke mindst er de vigtige for vores unge, udtaler Christian Wedell-Neergaard og fortsætter:

- De nye moderne togsæt vil gøre det endnu mere attraktivt at tage toget. I kontrakten indgår muligheden for anskaffelse af yderligere 10 togsæt, og det giver en række fremtidige muligheder.

Batteritogene erstatter ældre dieseltog fra 1997 og forventes indsat på Østbanen og Tølløsebanen i slutningen af 2028.

Fakta

  • Nye batteritog
    Region Sjælland har ansvaret for de fire lokalbaner: Østbanen, Tølløsebanen, Odsherredsbanen og Lollandsbanen. Lokaltog varetager driften og anskaffelsen af de nye togsæt. De 14 nye batteritog erstatter de gamle dieseldrevne IC2 togsæt og tre indlejede desiro togsæt. De nye batteritog forventes at være klar til drift i slutningen af 2028. I den indgåede kontrakt indgår en option på yderlige ti togsæt. De nye togsæt kommer fra den schweiziske togleverandør Stadler.
  • Det regionale hovednet består af de største buslinjer og lokalbanestrækningerne. Kernen er R-nettet bestående af 11 buslinjer og tre lokalbaner, som er kendetegnet ved høj frekvens og direkte kørsel mellem de større byer i regionen. Det af regeringen nedsatte ekspertudvalg om kollektiv mobilitet fremhæver netop disse hovednet, som værende en vigtig del af den fremtidige kollektive trafikbetjening.

fvm 2024-09-25


 

Ønske om genoptagelse af Veterantogspuljen

Danske Veterantogs Fællesrepræsentation (DVF) har anmodet Trafikudvalget om at genoptage uddeling af midler gennem en veterantogspulje til de veteranbaner, der driver egne baner.

Egne baner skal her forstås som baner, der er nedlagt for offentlig trafik, og som de enkelte veteranbaneforeninger har forpagtet enten af Banedanmark eller de kommuner, hvor banerne er placeret.

Link til Trafikudvalget og sagsakter -brev

Link til Trafikudvalget og sagsakter -bilag

 

fvm 2024-09-24


 

Tag på juletur med DJK rejser

5. - 8. december 2024 til Dresden, Zittau og Berlin

Så er det endelig lykkes at få alle tilbuddene på hotellerne i hus. Det har været en hård kamp. Turen har også måtte ændres lidt. Perioden for turen er den samme som tidligere skrevet.

SOEG 99 760 og 99 735 i Bertsdorf  24.02.03. Foto: Keld Haandbæk.

Program for rejsen:
Torsdag den 5. december 2024 kl. 08:30 fra Høje Taastrup station, og hjemkomst søndag den 8. december 2024 ca. kl. 18 samme sted.

Hele transporten på turen vil foregå i bus. Programmet er planlagt som følgende i den korte udgave.

Torsdag den 5. december
køres der fra Høje Taastrup station til Dresden. Turen sker via Gedser - Rostock overfarten. Der vil være nogle pauser undervejs. Hotellet i Dresden ligger midt mellem den gamle bydel og hovedbanegården.

Fredag den 6. december
Køres der til Zittau, hvor smalsporsbanen besøges det meste af dag. Det er planen at være tilbage i Dresden sidst på eftermiddagen.

Lørdag den 7. december
Forlades hotellet efter morgenmaden. Der køres til Berlin. Undervejs besøges enten smalsporsbanen nord for Dresden eller DB museum i Halle. Det forventes at vi er ved hotellet i Berlin midt på eftermiddagen. Hotellet ligger lige ved Alexanderplatz. Resten af dagen kan bruges på de mange julemarkeder, som der er i byen.

Søndag den 8. december
Køres der retur til Høje Taastrup station via Rostock - Gedser overfarten. Vi håber at kunne nå et smut forbi sporvognen i Woltersdorf.

Prisen for turen bliver 5.800,- kr.

Dette er for overnatning i delt dobbeltværelse.
Morgenmad på hotellet.
Bustransport.
De i programmet nævnte besøg.
Enkeltværelse koster 1100,- kr. ekstra i det omfang, at det er muligt.

Tilmeldingsfristen er 14. oktober 2024. Der vil ikke være mulighed for senere tilmelding.

Tilmelding sker ved at indbetale et forskud på 1500,- kr. pr. person eller det fulde beløb senest den 15. oktober 2024 på girokonto med reg.nr. 1551 og konto nr. 006001 3888, DJK rejser, Marielundvej 35, 2730 Herlev. Husk tydeligt navn, adresse, telefonnummer samt en mail adresse. Angiv også tydeligt, hvis der ønskes enkeltværelse på hotellet. Alle tilmeldte vil omkring 1. november 2024 modtage mail angående praktiske forhold omkring turen, samt eventuelt restbetaling.

DJK rejser forbeholder sig ret til at ændre i ovennævnte program og eventuelt helt at aflyse turen. Tilmelding betragtes som bindende. Pladser på turen tildeles efter først til mølle-princippet. Alle spørgsmål vedr. rejsen rettes til Keld Haandbæk på mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf: 26 15 54 97.

fvm 2024-09-19


 

Børge Sundahl bliver 90 år

Han var MHVJ's første driftsbestyrer, da banen åbnede i 1970.
Den 14 september blev Børge Sundahl 90 år.
 
Sundahl havde i lørdags inviteret sine gæster på en tur med særtog - skinnebussen HBS Sm 210. Derefter gik man i Mariager til frokost på Postgården.
På billedet står Sundahl ved siden af Frits Sørensen, der er MHVJs nuværende driftsbestyrer. Sundahl nåede at fejre 60 års jubilæum ved DSB, han passede i mange år kommandoposten i Langå.

Frits Sørensen og  Børge Sundahl. Foto: Asger Christiansen

Børge Sundahl på Langå Komandpost 2005. Foto: Jan Forslund.

2024-09-16 fvm


 

Arbejdsweekend hos Museumsbanen

Weekenden den 14.-15. september har været alletiders weekend i Maribo.

Det skete mange ting omkring flere maskiner.

LJ M 12 blev luftet og Jørgen Christensen fik attest til maskinen efter en kørsel. Den står på billedet og bliver tanket, mens APB 17 holder og bliver vasket inden opfyring. Sidst på dagen kørtes den endelige prøvetur med belastning efter den nyligt godkendte revision af APB 17. Skønt at se en så ny dato korrekt påmalet på maskinen. Turen forløb tilfredsstillende. Da MBJ havde et bestilt særtog for et selskab søndag til Bandholm, blev dette tog naturligvis kørt med nr 17. Det var pragtfuldt vejr, og selskabet var godt tilfredse. Selve turen gik også godt. På billedet kigger selskabet  meget på toget i Bandholm.

Museumsbanen nåede også at trække ØG  3 ud og afmontere domen for at senere kunne lave indvendig kedel eftersyn. 

Så alt i alt skete der mange ting med 15 deltagere i opgaverne.

Alle billeder er taget af Flemming Jakielski

2024-09-15 fvm


 

Hovedstadens Letbanen åbner 1. etape i efteråret 2025

Letbanen åbner mellem Ishøj og Rødovre nord efteråret 2025

En tilfredsstillende fremdrift og start på testkørsler betyder, at Hovedstadens Letbane planlægger at åbne for passagerer på strækningen fra Ishøj til Rødovre Nord i efteråret 2025. Anlægget af den nordlige del af banen fortsætter, så hele strækningen kan stå klar i sommeren 2026.

Borgerne langs Letbanen kan se se frem til at komme lettere på tværs af hovedstadsområdet. Hele strækningen bliver dog ikke åbnet fra start bl.a. på grund af udfordringer omkring broerne over Hillerødmotorvejen i Gladsaxe.

Med åbning fra Ishøj til Rødovre Nord vil Letbanen betjene halvdelen af strækningens 28 kilometer, tre ud af seks S-togsstationer og cirka en tredjedel af de passagerrejser, der forventes at være på hele strækningen samtidigt med, at resten af strækningen færdiggøres.

Når resten af letbanestrækningen først åbnes i 2026, skyldes det først og fremmest en række særlige udfordringer på strækningen i Gladsaxe og ved Buddinge. Anlægget af letbanestrækningen ved broerne over Hillerød-motorvejen har givet projektet ekstraordinært store udfordringer, både mht. konstruktionerne og da det har været nødvendigt at forlænge trafikomlægningerne for at minimere generne for de øvrige trafikanter på ruten.

Åbningen af strækningen fra Ishøj til Rødovre Nord giver mulighed for at indhente erfaringer frem mod den komplette åbning af strækningen. Inden letbanetogene kan sendes ud på strækningen mellem de første 12 stationer i 2025, skal det sidste anlægs- og skinnearbejde færdiggøres. Samtidig venter en række tests som dem, der i august begyndte i Glostrup.

Testkørslerne er også grundlaget for den endelige myndighedsgodkendelse, hvor Trafikstyrelsen giver tilladelse til at køre med passagerer. Tilladelsen er afhængig af, at tests og dokumentation er i orden og kan først udstedes kort tid før, at Letbanen er klar til åbning. Af samme grund vil den konkrete åbningsdato blive annonceret i løbet af sommeren 2025.

Fakta om Letbanen
• Hovedstadens Letbane åbner for driften på de 12 stationer mellem Ishøj og Rødovre Nord.
• Det forventes, at driften vil foregå med et 10-minutters interval, indtil hele strækningen er i drift.
• Den nordlige del af letbanestrækningen vil fortsat blive betjent med højfrekvent bus, indtil Letbanen åbner på hele strækningen.
• Hovedstadens Letbane er ejet af Region Hovedstaden samt de 11 kommuner Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk.
• Hovedstadens Letbane forventes ifølge passagerprognosen at transportere ca. 14 mio. passagerer om året fra 2030.

Læs mere

fvm 2024-09-12


 

Ny kedel til gammelt damplokomotiv

Et af Museumsbanens damplokomotiver – nummer 19 – står for at skulle have en ny kedel for at komme ud at køre igen.

På den ene side betragter Museumsbanen en fortsat levendegørelse af damplokomotiver som en væsentlig del af danskernes kulturarv. På den anden side er der fokus på miljøpåvirkninger fra den traditionelle fyring med stenkul. Derfor har Museumsbanen valgt en løsning, så der i den ny kedel kan fyres med CO2-neutral biomasse.
Disse tanker har heldigvis fundet genklang hos flere fonde, hvilket Museumsbanen er meget taknemmelig for. Så nu kan projektet realiseres med tilskud fra fondene:

  •  Aage og Johanne Louis-Hansens Fond (1,5 mio. kr.)
  • A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal (0,5 mio. kr.)
  • Varelotteriet (0,2 mio. kr.) 
  • Lolland-Falster og Langelands Købstæders Brandsocietets Fond (0,1 mio. kr.)

Prisen for en ny kedel er budgetteret til 2,3 mio. kr.

Se også TV2/øst indslag om lokomotivet

Nummer 19

Lokomotivet er bygget af fabrikken Henschel i Tyskland i 1920 til at fremføre person- og godstog på Lollandsbanen. Det kunne trække tog på indtil 600 tons med 50 km/t, så det var et kapabelt lokomotiv. Kørslerne fortsatte indtil 1960 – de sidste år som reserve. Herefter blev det overtaget af Dansk Jernbane-Klub i 1965, og siden har det kørt for Museumsbanen, dels på Bandholmbanen, og lejlighedsvis også på Lollandsbanens strækninger.

Foreningen Museumsbanen Maribo-Bandholm har haft regelmæssig drift med damplokomotiver  siden 1962. På værkstedet i Maribo vedligeholdes damplokomotiverne af medlemmerne. Aktuelt er 2 damplokomotiver i drift. Museumsbanen er også uddannelsessted for kedelpassere, fyrbødere og lokomotivførere til damplokomotiver. Tilstedeværelsen af de fornødne kompetencer blandt medlemmerne er en forudsætning for driften med damplokomotiver.
Foreningens primære aktivitet er kørsel med turister, men også specielle charterture og tidstypiske tog til filmoptagelser er væsentlige aktiviteter. Museumsbanen modtager ikke offentlige tilskud til driften, så foreningens økonomi baseres på indtægt fra aktiviteterne, medlemmernes frivillige indsats og tilskud fra fonde.

cb 2024-09-11