Søndag den 23. februar afholdtes hovedbestyrelsesmøde i DJK’s klubhus i Herlev. Her følger et sammendrag af de væsentligste punkter, der blev drøftet.

Nye lokaler

Som følge af den tvungne flytning af arkivet i Glostrup, hvor vi skal være ude af lejemålet den 1. april 2025, har der i november-december være stort fokus på at finde nye egnede lokaler. Der er besøgt mange lejemål, heriblandt lokaler tæt på DJK’s klubhus i Herlev, for at kunne finde lokaler som ligger inde for en pris DJK er i stand til at betale.

Samtidig besluttede Forretningsudvalget at undersøge, om det kunne give mening at samle arkiv og klubhus i et lejemål, uden at det ville koste DJK ekstra. Baggrunden er, at de nuværende lokaler i Herlev er blevet dyre med tiden, og at der er en risiko for at de vil blive solgt til anden formål inden for de næste 4-6 år. Vi vil derfor kunne risikere at skulle igennem en flytteproces om kort tid igen.

Op til jul lykkedes det at indgå en lejeaftale på Vallensbækvej 20A og 22B i Brøndbyvester, der både kan opfylde krav til arealbehov og indretning for såvel klubhuset som arkivet, og endda med lidt ekstra plads, til næsten samme udgifter som i dag. Overtagelsen vil ske i flere trin, således al flytning ikke skal ske samtidig. Det nuværende lejemål i Herlev er derfor opsagt til 1. august.

I februar begyndte nedpakningen af arkivet for alvor, og flytningen forventes at ske i intens forløb i marts måned. Der er behov for ekstern hjælp, og flytteprocessen vil kunne følges på DJK’s hjemmeside. Samtidig vil der i foreningsblad og på hjemmesiden opfordret til at give donationer til flytningen.

Flytning af hovedforeningen i Herlev ventes indledt efter påsken, og det besluttes at forretningsudvalget nedsætter en flyttegruppe, som afklarer indretning af de lokaler, praktisk flytning mm.

Begge flytning kommer til at påvirke driftsbudgettet i 2024/2025, og det bliver nødvendigt at holde skarpt øje med hvad kontingentindtægterne anvendes til i den kommende tid. Konkret betyder flytningen af arkivet og afledte flytteomkostninger, at der må trækkes på likviditeten. Desuden godkendte hovedbestyrelsen at øge kontingentet anslået med ca. 50 kr. årligt, for at kunne dække udgifterne ind.

Jernbanebøger

DJK’s forlag og boghandel Jernbanebøger er udfordret at omkostninger til fragt og emballage er steget. Derfor foreslå det at grænsen for fragtfri forsendelse sættes op til 450 kr. for medlemmer af jernbanebøger og 700 kr. for ikke medlemmer. Hovedbestyrelse kunne tilslutte sig dette, og der vil blive sendt en varsling ud i Jernbanen-M1 og på hjemmeside, og hvornår de nye beløbsgrænser træder i kraft.

Materielsager

Som nævnt ved hovedbestyrelsesmøde den 10. november 2024, havde Baneforeningerne og DJK modtaget henvendelse fra Danmarks Jernbanemuseum om udskillelse af overtalligt materiel, heri blandt køretøjer som har tilhørt den nedlagte Sydvestjysk Jernbaneklub i Lunderskov.

Efterfølgende blev der vist interesse for at overtage visse enheder til brug på DJK’s baner, og forretningsudvalget fik mandat til at forhandle med Danmarks Jernbanemuseum om overtagelse af materiel, således der kunne træffes endelig beslutning på dette hovedbestyrelsesmøde.

Vi har fået svar tilbage, at damplokomotiv C 708 tildeles Nordsjællands Veterantog. Til gengæld har vi mulighed for at overtage bænkevognen SVJ H45, hvis vi kan komme med en plan istandsættelse. Det undersøges om den kan anvendes ifm. togkørsel på Gedserbanen, og om den kan sættes i stand ved Gedser Remise.

Danmarks Jernbanemuseum har forespurgt DJK, om vi er interesseret i at afhænde godsvognen SFJ ZB 509255 (Albani-vognen). Den står i dag ved Djursland Jernbanemuseum. Djursland Jernbanemuseum er villig til at indgå aftale om bytte med en Gjerrild-bane vogn (RGGJ C-vogn), som vil passe bedre ind i den historiske udstilling grundet det lokale tilhørsforhold. Forretningsudvalget fik mandat til at forhandle videre med Danmarks Jernbanemuseum.

Museumsbanen har haft en god dialog med Limfjordsbanen om at overtage OHJ 5 og få den til Maribo, hvor den skal sættes i køreklar stand. Det vil være fint at få den transporteret til efteråret, og kombineret med transport af VLTJ nr. 6 til andet sted. Forretningsudvalget undersøger om der er andre, der er interesseret VLTJ nr. 6 til bevarelse, alternativt overflyttes den til Museumsmagasinet i Marslev.

Generalforsamling 2025

De sidste formalia for generalforsamlingen i 2025 (Søndag den 6. april 2025 på Energicenteret, Voldparken, Kobbelvænget 65, 2700 Brønshøj) kom på plads. Der var ikke modtaget forslag fra medlemmerne, som skal være formanden i hænde senest 6 uger før afholdelse af generalforsamlingen.

Endelig dagsorden bringes i hæftet DJK’s regnskab 2023/2024, som udsendes sammen med Jernbanen 1/2025, der ventes i postkasserne medio marts.

Redaktøren påpegede, at det var lidt uheldigt at Jernbanen bliver forsinket 2-3 uger som følge af reglerne i vedtægter, men omvendt vil det også være dyrt for foreningen at udsende endelig dagsorden separat. Det bør overvejes, hvordan vi fremadrettet kan gøre det bedre, enten ved at vælge dato for afholdelse af generalforsamlingen ud fra Jernbanens udsendelsesplan, eller tillade at endelig dagsorden kan bringes på hjemmesiden. Emnet foreslås taget op i den ny hovedbestyrelse efter generalforsamlingen.

Næste hovedbestyrelsesmøde

Tidspunkt for næste hovedbestyrelsesmøde afklares, kort efter generalforsamlingen den 6. april.

toj-fvm 2025-03-18


 

Newsflash

MHVJ gør klar til at sige velkommen til en ny sæson

 

Et veterantog er ikke bare som et modeltog, man tager ud af en kasse og  sætter på sporet og kører med. Derfor har en flok frivillige entusiaster også brugt måneder og mange timer på at få materiel, skinner og køreplaner til at gå op i en højere enhed til sæsonstarten sidst i maj.

Det sker i et tæt samarbejde med turistbåden Svanen, Saltcentret i Mariager, turistforeninger med flere, så besøgende i Mariager kan oplevelse en rejse ud over det sædvanlige.

I 2024 valgte over 13.000 at købe billet til den oplevelse. Mange af dem valgte at kombinere rejsen med en tur med trekantruten, der foruden turen med veterantoget består af en sejltur med turistbåden Svanen, der sejler mellem Mariager og Hobro, og en bustur fra Hobro til den fredede station i Handest, hvorfra turen går med veteranbanen tilbage til rosernes by, Mariager.

Ta' toget tilbage i tiden

- Det hele handler om, at vi ved veteranbanen gerne vil give passagererne en oplevelse af, hvordan en rejse foregik tilbage i 1950'erne på den naturskønne strækning mellem Mariager og Handest, fortæller Frits Sørensen. Han er driftsbestyrer ved veteranbanen og med til at lede de omkring 50 frivillige ildsjæle i foreningen, der siden 1970 har drevet veteranbane på en del af den tidligere privatbane, der gik mellem Mariager, Fårup og Viborg.

Uden ildsjæle ingen veteranbane

Blandt veteranbanens frivillige har der hen over vinteren og forårsmånederne været travlt med at få materiel og strækning gjort klar til sæsonen.

En gruppe frivillige har hen over vinteren blandt andet renoveret vognkassen på banens motorvogn M 1210 fra 1937.

Et kik ind i remise i Mariager afslører, at det er et alsidigt arbejde, der foregår bag kulisserne. En motorvogn fra 1937 har fået skiftet træværket i den ene side. Her dufter af maling og lakarbejde, hvor træskelettet er fornyet og den gamle teaktræs beklædning lakeret op. Indvendigt i vognen er flere træplader fornyet og malet op. Ja, selv toilettet i vognen får den helt store tur med penslen.

M 1210 er vores Triangel motorvogn, der har kørt ved Aalborg Privatbaner fra 1937 til 1969. Og den var ved at være noget træt i vognkassen, fortæller Anders Færch Hansen, der leder teamet bag renoveringen og tilføjer: Sidste vinter fik vi renoveret den ene vognside og nu har den anden side fået samme tur. Så alt i alt er vognen ved at nærme sig den stand, den havde, da den kom ud at køre i 1937.

Bag den gamle motorvogn står undervognen til det store dieselelektriske lokomotiv MHVJ M 5 fra 1953, der trækker de store tog ved veteranbanen. Her ligger lokomotivets fire store banemotorer totalt adskilt for den helt store og gennemgribende renovering.

Vi har blandt andet været ved at om-isolerer nogle felt- og vendepolspoler i en banemotor, forklarer Benjamin Olsen, der står for renoveringen, hvor de har fuld gang i at få det store lokomotiv på hjul igen til sæsonen.

På veteranbanens dieselelektriske lokomotiv, MHVJ M 5 fra 1953, er vognkassen løftet af bogierne således, at lokomotivets fire store banemotorer har kunnet få en gennemgribende renovering.

 

På sporet af banen

Ude i den friske forårsluft er der fuld gang i udskiftning af sveller på strækningen, så sporet er sikkert at køre på. Maskiner og mandskab fra en lokal entreprenør er sammen med banens frivillige i gang med denne del af veteranbanens vedligeholdelse.

En lokal entreprenør har sammen med banens frivillige haft gang i udskiftning af en del sveller på strækningen, så sporet er sikkert og godt at køre på.

Ved banens overkørsler bliver er også arbejdet. Her får teknikken det årlige eftersyn, så vejtrafikken bliver sikkert advaret med blinklys og klokker, når veterantoget kommer kørende.

Mange turister på tur i området benytter lejligheden til at tage maleriske billeder af toget der passerer overførslerne på turene i gennem det smukke Mariagerfjord landskab, og endnu flere benytter besøget til at rejse med toget, enten som en planlagt tur med familien og madkurv, eller bare en spontan tur på en hyggelig dag.

Ved banens overkørsler har teknikken fået det årlige eftersyn, så vejtrafikken bliver sikkert advaret med blinklys og klokker, når veterantoget kommer kørende.

"De har en plan – en køreplan"

Veteranbanen begynder sæsonen den 31. maj og kører frem til begyndelsen af efteråret.

De dage, hvor veteranbanen ikke kører, står den for de frivillige fortsat på vedligeholdelse af materiel og hyggeligt samvær. Og man er altid velkommen til at kigge indenfor på værkstedet i remisen i Mariager og hilse på medlemmerne .

Du kan læse meget mere om veteranbanens arbejde og sæson på banens hjemmeside, www.mhvj.eu

 

fvm 2025-05-15


 

Stenvad Mosebrug kører igen tørvetog til Horsmosen

Efter to års ventetid er det historiske veterantog på Stenvad Mosebrug endelig tilbage på skinnerne!

I marts 2025 gav Trafikstyrelsen grønt lys til genoptagelsen af kørslen på den cirka 2 km lange smalsporsbane, der fører ud til Horsmosen. Denne bane blev oprindeligt anvendt til transport af tørv og er nu en levende del af Danmarks industrihistorie.

Simon Mosbjerg Mørch var forbi og lavede billederne nedenfor og har også lave droneoptagelser fra dagen.

 Den officielle genåbning fandt sted den 9. maj 2025 med taler, kaffe og kage – en festlig markering af et vigtigt skridt i bevaringen af vores kulturarv.

Kørslerne på den cirka to kilometer lange tørvebane har været indstillet siden 2023 på grund af manglende tilladelser og omfattende papirarbejde. Stenvad Mosebrugscenter havde i mange år kørt toget på en mundtlig dispensation fra Østjyllands Politi, men da bestyrelsen granskede forholdene, viste det sig, at man var nødt til at have tilladelse fra Trafikstyrelsen, hvorved kørslen ophørte omgående. Årsagen er, at tørvebanen undervejs krydser Stendyssevej, som er offentlig vej, og dermed overgår til myndigheden Trafikstyrelsen og altså ikke Østjyllands Politi. Bestyrelsen i Stenvad Mosebrugscenter forventede dengang, at det ville tage seks til otte måneder at indhente den nye tilladelse og dermed være klar til sæsonen i 2024. Dette var dog ikke tilfældet, da arbejdet var mere omfattende, men nu er tilladelserne på plads. 

 

fvm 2025-05-15


 

Rettelse til Jernbanen M1

Fra et par medlemmer har vi fået rettelser til artiklen om Jernbanemuseet genindvielse 17 april 1975.  

I artiklen skrev vi efter de oplysninger vi fandt i jernbanen nr. 2 marts 1975

Mellem København H. og Korsør fremføres ekstra toget af P 917 og E 994 - i forspand - mellem Nyborg  Færgehal og Odense fremføres ekstratoget af H 800 -  og toget fra Arhus H. til Odense fremføres af  R 953. 

Det er desværre ikke korrekt:

P 917 og E 994 på Sjælland er OK.

Toget fra Nyborg til Odense blev ikke fremført af Litra H 800 men af R 946

Det var R 946 der kørte et tog til Ringe og ikke H 800

Det var ikke R 953 der fremførte damptoget fra Aarhus H til Odense. Det var Litra R 963

 
 
fvm 2025-05-15
 

 
 
 
 
 

Gedser Remise har mistet sin formand

Det er med stor sorg at Gedser remise meddeler, at vores formand, Finn Rasmussen stille sov ind fredag d. 2. maj 2025.
 
Under Finns kyndige og utrættelige ledelse er der de seneste snart 10 år taget initiativ til utroligt mange små og store projekter, der har gjort Gedser remise til et af fyrtårnene i det lokale turistliv.
Finns imødekommende og varme væremåde vil blive højt savnet af alle, der har kendt ham. Vores tanker går til hans familie i denne svære stund.
Finn bliver bisat fra Gedser kirke fredag d. 9. maj.
 
Æret være hans minde.
 
I 2023 var Jernbanens redaktion forbi i Gedser for at få en snak med Finn om remisen. Link til artiklen. 
 

Finn Rasmussen i hans gule palæ.

fvm 2025-05-15


 

Jernbanemuset i Struer kan gå i gang med overdækning

Efter tæt på alverdens modgang kan en overdækningen af dele jernbanemuseet i Struer gå i gang - syv år efter at det første udkast lå klart.

Arbejdet med at opføre en 400 kvadratmeter ny bygning ved museet på Godthåbsvej i gang er gået i gang

Pandemi, naboklager, krig og inflation har gjort sit til, at det varmeste ønske hos entusiasterne bag museet har måttet vente, vente og nok engang vente for at komme til målstregen.

Derfor var smilene da også i størrelse X-large akkompagneret af strålende solskin, da borgmester Marianne Bredal (V) onsdag morgen klokken ni satte spaden i jorden ved museet.

Det første udkast til projektet lå færdigt i 2018, men visionen om en udvidelse har flere år på bagen. Gennem årene er tidspunktet for, at første etape af det arbejde ville stå færdigt, rykket flere gange.

Formanden for museets støtteforening  Kaj Rasmussen var en glad mand og har foreløbig sat champagnen på køl. Den skal først afproppes med et knald, når første etape kan overdrages til museet - en stor dag, som vi har ventet i ti år på

Projektet forventres færdigt efter sommerferien. Med fondsstøtte og indsamlede penge lander den samlede pris på byggeriet, der er den første af to etaper, på godt fire millioner kroner.

Publikum slipper for at gå ude i regn og rusk for at se omtrent halvdelen af museets udstillinger, og museets mange frivillige kan se frem til at slippe for at se deres anstrengelser med at renovere lokomotiverne gradvist forvitre og forfalde, fordi klimaet slider på de stolte maskiner.

Lokomotiverne kan de frem til at blive opbevaret i en tilbygning, hvor siderne beklædes med stålplader, som leverandøren garanterer har mindst 15 års modstandskraft mod vind og vejr i sig, fortæller Jeppe Madsen.

fvm 2025-05-15


 

Lillebæltsbroen fylder 90 år

I 90 år har Lillebæltsbroen bundet Danmark sammen, og den ca. 300.000 tons tunge beton- og stålkonstruktion er i god form og klar til 90 år mere.
Lørdag den 10. maj bliver fødselsdagen markeret på begge sider af broen.

Kong Christian X og daværende statsminister, Thorvald Stauning, indviede i 1935 broen sammen med omkring 500 officielle gæster og ca. 50.000 danskere.

Lillebæltsbroen – også kendt som Den gamle Lillebæltsbro i folkemunde - har siden åbningen været et trafikalt knudepunkt. I dag krydses broen af ca. 12.000 biler og 200 tog hver eneste dag, og beton- og stålkonstruktionen er stadig i god form.

90 år er ingen alder, så længe der sørger for at vedligeholde betonen, stålet og de mange tusinde forskellige komponenter, som broen består af. Beregninger viser, at Lillebæltsbroen kan stå helt frem til år 2100, når broen vedligeholdes.

Vær med til at fejre broen

Til 90-års fødselsdagen, der samtidig markerer 10-året for Bridgewalking på toppen af Lillebæltsbroen, er alle inviteret til fødselsdagsparade og fest på broen. Fejringen foregår lørdag den 10. maj og i den anledning er broen lukket for biltrafik under festlighederne.

I anledning af fødselsdagen bliver der på begge sider af broen opsat en helt ny udstilling, som fortæller om broens historie. Udstillingen er lavet i samarbejde mellem Banedanmark, de to kommuner samt Middelfart Byarkiv, Museum Fredericia og Fredericia Fotoklub.

Program:

Kl. 11.00: Festlighederne starter fra hver sin ende af broen – i Snoghøj (Fredericia) og ved opgangen til Bridgewalking ved Middelfart. Her serveres brunsviger til de første 500 gæster og uddeles flag og balloner ved de to nye udstillinger.

Kl. 11.30: To lokale parader bevæger sig fra udstillingsområderne over broen og mødes på midten.

Kl. 12.00: Brofesten starter med gadegøgl, musik og masser af sjov for hele familien!

Kl. 13.30: Dagen afrundes med et ti-foldigt hurra for broen.

Kl. 14:  Fejringen slutter, og broen genåbnes for biltrafik.

Da broen i 1985 havde 50 års jubilæum bragte Jernbanen artiklen om broen .

 

Du kan finde artiklen på linket nedenfor:
Link til artikel om Lillebælstsbroens juubilæum i 1985

 

15 minutters stumfilm fra indvielsen i 1935 findes her

 

fvm 2025-04-29


 

Uden elektrificering Struer-Vejle er erhvervslivet  truet

 ingen international godstogs-trafik uden køreledninger

En moderne jernbane-godsterminal placeret tæt på motorvejs-nettet i Herning på en elektrificeret Struer-Vejlebane, hvor godset kan fragtes videre med elektriske lastbiler til og fra slut-distination eller produktionsvirksomhed.

Det er en konkret vision for at flytte mere gods over på skinner, som EU i øvrigt har en målsætning om.

Ideen om en terminal kommer fra medlem af IDA Rail, civilingeniør Tommy O. Jensen i en ideudvikling med arbejdsgruppen for at bevare de direkte tog Struer-København.

Ift Holstebro er elektrificering er forudsætning for at kunne køre tunge pansertog fra Jyske Dragonregiment – JDR- til øvelser i fx Tyskland.

Hvorfor elektrificering: Uden elektrificering – ingen international trafik med godstog til Midt- og Vestjylland.

Elektrificering er vigtig for det midt- og vestjyske erhvervsliv. Elektrificering er ifølge transportminister Thomas Danielsen og flere partier i forligskredsen for Infrastrukturplan 2035 også den rigtige løsning- ikke batteritog. Men finansieringen mangler.

 Derfor har toggruppen sendt et åbent brev til forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035, erhvervsråd, borgmestre m fl.  for at gøre opmærksom på, at elektrificering eller ej er et strategisk valg- et valg ift i erhvervspolitik.

Dels fordi transporten med el-tog er billigere end med lastbil ifølge beregninger fra Rambøll til Transportministeriet. 

Dels fordi elektrificering er forudsætningen for at opretholde international godstogs-trafik fra Midt- og Vestjylland og dermed transport med tog til det snart buldrende tyske marked.

Vi kan hente inspiration i Sverige. Tommy O. Jensen peger på, at APMs containerhavn i Gøteborg har gode jernbaneforbindelser til terminaler inde i landet. Containere køres fra havnen til terminal med togshuttle og derfra videre med lastbil. En løsning i Midt- og Vestjylland kunne være shuttletog fra APM i Aarhus til Herning om natten. Der arbejdes også med godstogstrafik i  Grønn Jyllandskorridor 

El-drift er det eneste rigtige, hvis man skal have godsoperatører til at køre godstog til Herning. Fordi  langt størstedelen af godslokomotiverne kun er til el-drift. Enkelte el-lokomotiver har lidt batterikapacitet til rangering og kort kørsel. Men slet ikke til strækningskørsel.

Diesellokomotiver bygges kun i et meget lille antal. Men er reelt udfaset fra produktionen. Så dem skal man ikke satse på. Hydrogen -lokomotiver findes, men kun i få eksemplarer.

I dag har fx Viking Rail  50 år gamle diesel-lokomotiver. Men de er nok skrottet om 10-15 år.

Der er rigtig langt fra Vejle til Herning alene på batteri. Det vil kræve særlige lokomotiver, som operatører nok ikke er særlig interesseret i at investere i, hvis der ikke er en rimelig forretning.

Der er ifølge Tommy Jensen heller ikke et større marked for batterilokomotiver til strækningskørsel.  Så hvis der ikke er el til Herning/Holstebro, så bliver det rigtig svært at finde nogen, der vil køre gods på den rute på sigt.

Når Femern-jernbanen åbnes i 2029, så vil den nuværende Taulov jernbaneterminal miste de store mængder gods, der i dag kører via Sjælland og Fyn til Tyskland.  Det er godstog med endestationer i Tyskland og Sverige, der vil vælge den kortere rute via Femern.

Det betyder en ny fremtid for terminalen og måske færre afgange med godstog, hvis ikke også erhvervslivet i Jylland satser mere på gods på banen. Vi ser i værste fald ind i en fremtid uden muligheden for at transportere gods på en elektrisk jernbane kombineret med restriktioner i et ekspanderende Tyskland .

Ift Holstebro betyder  oprustningen, at landets største kampregiment Jyske Dragonregiment får flere kampvogne og flere infanterikøretøjer og får brug for, at  flere pansertog kan køre fra Holstebro til øvelser i fx Tyskland.

I Holstebro er der et sidespor til pansertog. Også den massive vækst i værnepligtige og professionelle soldater øger behovet for togbetjening. Altså: Elektrificering er også sikkerhedspolitik.

 Danmark overtager snart  EU-formandsskabet efter Polen. EU har en målsætning om, at jernbane-godsets markedsandel skal øges fra 30 pct i 2030 til 50 pct. i 2050. Det svarer til daglige godstog til både Thy, Vestjylland, Lolland og Vendsyssel. Dertil kommer jernbanens betydning i det kommende europæiske forsvarssamarbejde.

PS: I det åbne brev stiller Tommy O. Jensen sig til rådighed for borgmestre, erhvervsråd m fl med viden. Fx ift  kontakter til Sverige.

 

Egon Nykjær, formand Dansk Metal Herning og bestyrelsesmedlem Erhvervsrådet Herning &Ikast-Brande

Ole Skydt, Østerbrogade 22

 Medlem af arbejdsgruppen for at bevare de direkte tog Struer-København

 

Links til inspiration:

Bandet klippt för Julas nya jätteterminal i Falköping | JARNVAGSnyheter.se 

Falköping’s new terminal facility revolutionises Swedish transshipment logistics - APM Terminals

Katrineholms Logistikcentrum | Katrineholms kommun

fvm 2025-04-24


 

 

En damplokomotiv har for første gang i England kørt ved hjælp af ETCS

En damplokomotiv har for første gang med succes kørt ved hjælp af Hitachi Rails europæiske togkontrolsystem (ETCS) digital signaleringsteknologi. Prøven, der blev afsluttet på Cambrian-linjen i Wales, markerer en ny udvikling i integrationen af kulturarvstog med moderne jernbaneinfrastruktur.

Engelsk tekst

Link til Railway-news

fvm 2025-04-21


 

Gedser Remise måtte sig nej til mange, der ville på togtur

Gedser Remise måtte sig nej til mange, der ville på togtur mellem Nykøbing og Gedser med sølvgrisen.

Link til artikel i Folketidende

Køreplan for sommerens kørsel for toget mellem Nykøbing og Gedser kan ses her

fvm 2025-04-21


 

Bogprojektet om Erling Nederland

Den første bog om en eminent illustrator og visuel journalist, som læsere af Hvem Hvad Hvor, DSB-pjecer og fagblade har nydt godt af.

Projektet er nu blevet til en Kickstarter-kampagne, som I kan følge og evt. støtte her:

Læs mere om bogprojektet her: https://www.kickstarter.com/projects/1887922821/erling-nederland-infografiens-mester?ref=project_link

Se YouTube video om bogprojektet

 

fvm 2025-04-19