På denne side finder du en oversigt over danske jernbanestrækninger gennem tiden. Den første privatbane åbnede i 1869 og i de næste 50 år blev Danmark forsynet med et net af private baner, der efterhånden nåede de fjerneste afkroge. I 1960´erne indtraf den store privatbanedød i takt med, at privatbilismen voksede og voksede.

Se også www.danskejernbaner.dk
   

Forkor.

Navn på banen

Periode

AaAJ

Aabenraa Amts Jernbaner

1899 - 1926

AB

Amagerbanen

1907 - 1974

ABA

Amtsbanerne på Als

1898 - 1933

AGJ

Alminding - Gudhjem Jernbane

1916 - 1934

AHB

Aalborg - Hvalpsund Jernbane

1910 - 1969

AHJ

Aalborg - Hadsund Jernbane 

1900 - 1969

AHTJ

Århus - Hammel - Thorsø Jernbane 

1914 - 1956

ANSJ

Aars - Nibe - Svendstrup Jernbane

1899 - 1910

APB

Aalborg Privatbaner

1917 - 1969

BJ/RNJ

Den bornholmske Jernbane

1900 - 1934

DBJ

De bornholmske Jernbaner

1934 - 1968

ETJ

Ebeltoft - Trustrup Jernbane 

1901 - 1968

FB

Falsterbanen

1872 - 1874

FFJ

Fjerritslev - Frederikshavn Jernbane

1897 - 1969

FSB

Frederikshavn - Skagen Banen

1890 - 1924

GDS

Gribskovbanens

1880 - 2001

GJ

Gjedser Jernbane 

1886 - 1893

HAJ

Hammel - Århus Jernbane 

1902 - 1914

HAJ

Haderslev Amts Jernbaner

1899 - 1939

HB

Hirtshalsbanen

1925 - 1945

HBJ

Horsens - Bryrup Jernbane

1899 - 1929

HBS

Horsens - Bryrup - Silkeborg 

1929 - 1968

HFHJ

Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 

1943 - 2001

HFJ

Hillerød - Frederiksværk Jernbane 

1897 - 1943

HH

Hjørring - Hørby

1913 - 1953

HHB

Helsingør - Hornbæk Banen 

1906 - 1916

HHGB

Helsingør - Hornbæk - Gilleleje Banen

1916 - 2001

HHJ

Hads-Ning Herreders Jernbane

1884 - 2008

HJJ

Horsens - Juelsminde Jernbane 

1884 - 1957

HLA

Hjørring - Løkken - Åbybro

1913 - 1963

HOJ

Horsens - Odder Jernbane

1904 - 1967

HP

Hjørring Privatbaner

1939 - 2001

HTB

Horsens - Tørring Banen 

1891 - 1929

HTJ

Høng - Tølløse Jernbane 

1901 - 2003

HV

Horsens Vestbaner

1891 - 1962

HVJ

Hørve - Værslev Jernbane

1919 - 1956

JFJ

Jysk-Fyenske Jernbaner

1862 - 1893

KB

Kalvehavebanen

1897 - 1959

KEJ

Kolding - Egtved Jernbane 

1898 - 1930

KHB

Kagerup - Helsinge Banen

1897 - 1945

KRB

Køge - Ringsted Banen

1917 - 1963

KS

Kolding Sydbaner

1911 - 1948

KSB

København - Slangerup Banen 

1906 - 1948

LB

Langelandsbanen

1911 - 1962

LB

Lokalbanen A/S

2002 - 2015

LJ

Lollandsbanen

1874 - 2009

LNJ

Lyngby - Nærum Jernbane 

1923 - 2002

LVJ

Lyngby - Vedbæk Jernbane

1900 - 1923

MBJ

Maribo - Bandholm Jernbane 

1869 - 1954

MFVJ

Mariager - Fårup - Viborg Jernbane

1927 - 1966

MjbaD

Midtjyske Jernbaner

2008 -

MTJ

Maribo - Torrig Jernbane

1924 - 1941

NFJ

Nordfynske Jernbane 

1882 - 1966

NJJ

Nordjyske Jernbaner A/S

2001 -

NKJ

Nakskov - Kragenæs Jernbane 

1915 - 1967

NPMB

Næstved - Præstø - Mern Banen 

1900 - 1961

NRJ

Nakskov - Rødby Jernbane

1926 - 1954

OHJ

Odsherreds Jernbane 

1899 - 2003

OKDJ

Odense - Kerteminde - Dalby Jernbane 

1900 - 1914

OKMJ

Odense - Kerteminde - Martofte Jernbane

1914 - 1966

OMB

Odense - Middelfart - Bogense

1911 - 1966

ONFJ

Odense - Nørre Broby - Fåborg Jernbane

1906 - 1954

PBS

Privat Banen Sønderjylland

1997 - 2001

RAJ

Rønne - Allinge Jernbane 

1913 - 1934

RFB

Ringe - Fåborg Banen 

1882 - 1962

RGGJ

Ryomgård - Gjerrild - Grenå Jernbane

1911 - 1956

RHJ

Randers - Hadsund Jernbane

1883 - 1969

RKB

Rødkærsbro - Kjellerup Banen 

1912 - 1924

RNB

Ringe - Nyborg Banen

1897 - 1962

RNoJ

Ringkøbing - Nørre Omme Jernbane

1911 - 1925

RØHJ

Ringkøbing - Ørnhøj - Holstebro Jernbane

1925 - 1961

SB

Skagensbanen

1924 - 2001

SFB

Svendborg - Fåborg Banen

1916 - 1954

SFJ

Sydfynske Jernbane 

1876 - 1949

SHB

Silkeborg - Herning Banen

1877 - 1879

SJS

Det Sjællandske Jernbaneselskab

1847 - 1893

SKRJ

Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbane

1924 - 1968

SNB

Svendborg - Nyborg Banen 

1897 - 1964

SNNB

Stubbekøbing - Nykøbing - Nysted Banen 

1910 - 1966

SVJ

Skive - Vestsalling Jernbane

1924 - 1966

TFJ

Thisted - Fjerritslev Jernbane

1904 - 1969

TKVJ

Troldhede - Kolding - Vejen Jernbane

1917 - 1968

VaGJ

Varde - Grindsted Jernbane

1919 - 1972

VGJ

Vejle - Give Jernbane

1894 - 1914

VL

Vestsjællands Lokalbaner A/S

2003 - 2009

VLTJ

Vemb - Lemvig - Thyborøn Jernbane

1879 - 2008

VNJ

Varde - Nørre Nebel Jernbane 

1903 -

VVGJ

Vejle - Vandel - Grindsted Jernbane

1897 - 1957

Vodskov - Østervraa

1924 - 1950

ØJJ

Østjydske Jernbane

1876 - 1881

ØSJS

Østsjællandske Jernbane Selskab 

1879 - 2001

 

 

Newsflash

DSB fik overskud på 101 mio. kr. i 1. kvartal

Resultat i 1. kvartal
I 1. kvartal udgjorde resultat før skat et overskud på 101 mio. kr. mod 188 mio. kr. i 2023. I 2023 var resultatet positivt påvirket af erstatning fra en tidligere leverandør på ca. 200 mio. kr. Resultatet i 2024 er positivt påvirket af lavere energiomkostninger i forhold til 2023.

Solid vækst i 1. kvartal
2024 er startet med en kundevækst for såvel S-tog som for Fjern- & Regionaltog. I løbet af årets første 3 måneder blev der foretaget 1,7 mio. flere rejser end i samme periode sidste år. Væksten udgjorde 4 procent og er realiseret på tværs af alle markeder.
Væksten for Fjern- & Regionaltog hænger især sammen med et øget salg af Orange-billetter. Det øgede salg af Orange-billetter har medført, at gennemsnitsprisen for landsdelstrafikken ikke er steget på trods af takststigningerne.

Høj punktlighed og robusthed i køreplan
Både S-tog og Fjern- & Regionaltog har haft en god punktlighed i 1. kvartal. Kundepunktligheden for S-tog har fortsat været meget høj med 96,5 procent. Det er højere end det allerede høje niveau i samme periode sidste år. Togdriften i Fjern- & Regionaltog har også været på et stabilt niveau i 1. kvartal, hvor kundepunktligheden lå på 78,5 procent, hvilket overstiger målet på 75,0 procent.

For at øge punktligheden og styrke den øvrige togtrafik i Fjern- & Regionaltog blev der i forbindelse med køreplanskiftet i december 2023 indført en ny struktur i den sjællandske togtrafik - herunder på Kystbanen. Det har haft en positiv effekt på punktligheden for både Kystbanen og den øvrige togdrift - særligt ud og ind af København. 

fvm 2024-05-08


 

MHVJ tager hul på sommerens kørsler søndag den 2. juni

Den første søndag i juni måned tager veteranbanen mellem Mariager og Handest hul på sin sæson nummer 55.

Banens mange personvogne, der har holdt i vinterhi i vognhallen i Handest, er nu trukket til Mariager for at få det årlige eftersyn, inden sæsonen går i gang. Personvogne har en alder på mere end et hundrede år kræver en ganske særlig omsorg og pleje.

Der er imidlertid én personvogn, som ikke har nået et århundrede endnu. Det er C 7, som den hedder. Som 90-årig er den banens yngste personvogn. 

Hovedparten af veteranbanens personvogne, der kører mellem Mariager og Handest har allerede passeret et hundrede år i alder. 

Dog er der en lille efternøler, som er banens ”Benjamin” og hedder C 7; den mindste blandt vognene.  Denne vogn når i år sin halvfems årsdag og er fortsat banens yngste personvogn.
Som de øvrige af sine ældre søskende, kom vognen til verden hos Vognfabrikken Scandia. Det var  privatbanen, der forbandt Thisted med Fjerritslev, der bestilte vognen i Randers i mellemkrigsårene. I  1934 tog vognen afsked med Kronjylland og via Hadsund og Aalborg fortsatte den mod nordvest til Hanherred. Her kom den i 35 år til trofast at betjente befolkningen nord for Limfjorden. 
I 1969 var det imidlertid slut for privatbanen mellem Thisted og Fjerritslev. Den lukkede sammen med en mængde andre privatbaner, bl.a. Randers - Hadsund Jernbane, men heldet tilsmilede den lille  vogn. Den undgik heldigvis skærebrænderen og skrothandleren og blev i stedet købt af nogle af initiativtagerne til den kommende veteranbane mellem Mariager og Handest, der var på jagt efter rullende materiel.
Som 35-årig og i sin bedste alder rullede vognen i sensommeren i 1969 til Mariager, hvor den senere indgik i indvielsestoget for veteranbanen i maj 1970. Siden da, har nu ”gamle” C 7 været en aktiv medspiller sammen med sine ældre personvogns-kolleger fra Scandia. Veteranbanens driftsbestyrer Frits Sørensen gør opmærksom på en lille sjov kuriositet: ”Det er lidt tankevækkende; C 7 arbejdede i 35 år på privatbanen ved Thisted. 2. juni i år tager selv sammen vogn hul på sin arbejdssæson nr. 55 for veteranbanen, hvor den har været aktiv i alle årene. Den har indtil nu kørt 20 år længere på en veteranbane, end den kørte i sit aktive arbejdsliv”. ”Kig forbi veteranbanen i denne sommer og hils på vores 90-årsjubilar. Sæsonen starter søndag den 2. juni”.
”Om ti år, når vognen runder et århundrede, vil man helt sikkert fortsat kunne møde det lille køretøj i togene mellem Mariager og Handest, for vi passer rigtig godt på vores lille Benjamin og dens søskende”, slutter driftsbestyreren.

Interiør i TFJ C7

FAKTA-BOKS
Personvogn TFJ C 7
Bygget 1934 hos Vognfabrikken Scandia 
A/S, Randers til Thisted-Fjerritslev Jernbane.
Længde: 11 m - Vægt: 10,8 t
Antal siddepladser: 45
I drift hos privatbanen til 1969 og til MHVJ i 1970 

fvm 2024-05-05


 

Djurslands jernbanemuseum åbner 2. juni med åbningsfest

Indvielses- og åbningsfest søndag d. 2 juni 2024 kl. 10-12.
Museet er blevet færdigt med deres nye jernbanespor og det skal fejres på sommerens første åbningsdag. 

Der røde snor klippes kl.11. af Heine Skovbak Iversen som er Kulturudvalgsformand i Syddjurs Kommune (Kultur-, Fritids- og Landdistriksudvalget).

Vi byder på gratis kaffe/kage eller en forfriskning under festen og så længe lageret rækker. Hele dagen (kl. 10-16) er der gratis adgang.

Dette jernbanespor er det første jernbanespor der er anlagt på Djursland i lang tid !

Sporet er anlagt fordi vi gerne vil udvide museet med en ny bygning med plads til flere udstillinger, værksted, arkiv og bedre toiletforhold (bla. handicaptoilet) 

Det nye spor og museet i baggrunden

I juni, juli og august er museet åben hver onsdag, torsdag og søndag kl. 10-16. I juli måned også lørdag !

Husk: Museet er åben året rundt for grupper/skoleklasser/børnehaver efter aftale.

Er du interesseret i tog/jernbaner i lille eller stor skala, og har du lyst til at arbejde som frivillig på museet, er du meget velkommen. Vi kan altid bruge ekstra folk. Skriv en mail eller ring, så aftaler vi en tid, så du ikke går forgæves.

Vi arbejder på museet året rundt på forskellige dage. Hvis der er nogen på museet, er man altid velkommen til at komme ind og spørge om et besøg er muligt.

fvm 2024-05-05


 

Det kører på skinner - Gribskovbanen fra fortid til nutid

En ny billedudstilling om Gribskovbanen i foråret 2024 viser, hvordan banen har forandret sig gennem tiderne.

Allerede i 1938 var badepigen et ikon for Gribskovbanen. Man så hende på bl.a. forsiden af banens turistbrochure ”Grib Skovbanen – Vejen til Skov, Strand, Sundhed”. 

Der er følgende muligheder for at se udstillingen:

Uge 16-20: BLIK – Græsted Bibliotek
Pinsen: Græsted Veterantræf, ved Nordsjællands Veterantog
Uge 21-24: Helsinge Bibliotek
Uge 25-28: Gilleleje Bibliotek
Den 13. juli: Tisvildeleje til fejringen af Tisvildebanens 100-års jubilæum
31. august - 1. september Nordsjællands Veterantog for børn

Se mere her: https://www.gribskovarkiv.dk/foer-og-nu-billeder/gribskovbanen-foer-og-nu

Lokomotivet er GDS nr. 10, leveret af Henschel & Sohn i foråret 1924. Det blev anskaffet i forbindelse med åbningen af Tisvildebanen og benyttet til godstrafik samt store persontog, f.eks. på søn- og helligdage.

Fra Dansk Jernbane-Klubs arkiv er der bl.a. udlånt billetter, banemærker samt lidt billeder, mens det øvrige samlet af Fotoklubben Tidsbilleder fra bl.a. Gribskov Arkiv:

UDSTILLING: Historien er vigtig, ikke kun til gavn for fremtiden, men for vores fælles hukommelse, for hvem vi er og var, hvordan du og jeg lever vores hverdag.
Fotoklubben Tidsbilledet - en fantastisk frivillig klub for alle - er med til at vise de mange næste generationer, hvordan vores hverdag og verden ser ud i dag.
I dette projekt har de kastet sig over at vise historien om Gribskovbanen helt fra begyndelsen til den dag i dag.

omp/fvm 2024-04-20


 

Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller

Odsherredsbanen skal renoveres og blandt andet have udskiftet omkring 7.000 sveller.

Link til Kollektiv trafik forum

fvm 2024-04-18


 

NOHAB arrangement i Wittenberge 1. og 2. juni

I anledningen af 70 året for NOHAB MY’s ankomst til Danmark den 7. februar 1954 samt fejring af 25-års jubilæum for NOHAB i Tyskland. Bliver der i weekenden den 1. og 2. juni afholdt et GM-træf hos Historischer Lokschuppen i Wittenberge. Dette bliver i et stort samarbejde fra både tysk og dansk side. Der samles i rammerne omkring remisen i Wittenberge, hvor de deltagende MY lokomotiver fra både tysk og dansk siden, vil være samlet for første gang i mange år. Derved er dette en unik mulighed for at kunne se tidligere danske MY’er sammen med danske MY’er.

Link til LOK Reports omtale af arrangementet (tysk tekst)

MY 1155.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Nogle vil måske undre sig over, hvorfor der ikke afholdes et GM-træf i Odense, men dette skyldes at Danmarks Jernbanemuseum ikke har resurserne til at kunne varetage det store arbejde med at planlægge sådan et arrangement, når der bruges en masse resurser på byggeriet af det nye museumsmagasin i Marslev, samt transportklargøring af materiellet der skal flyttes fra de øvrige magasiner i løbet af 2024. Derfor er der i samarbejde med NOHAB-GM-Gruppe Deutschland e.V og en dansk samarbejdes partner arbejdet for at stable et arrangement på benene.

Arrangement har mødt stort velvilje fra dansk side fra Danmarks Jernbanemuseum, MY Veterantog/Dansk Jernbane-Klub og VIKING-Rail for at hjælpe med at kunne realisere muligheden for at kunne deltage i sådan et arrangement der afholdes i Tyskland.

MY 1142.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Hvordan kommer man til Wittenberge?

Hvis man rejser fra Danmark, er det muligt at tage EC-toget fra København til Hamburg Hbf og her skifte med enten EC, ICE der køre direkte til Wittenberge på cirka en time eller med skift i Schwerin på cirka to timer. I Wittenberge er der et par hoteller, så det er muligt at overnatte. En ud og hjem rejse samme dag er ikke muligt, med mindre man er i egen bil.

Her på siden vil vi løbene forsøge at holde jer opdateret på, hvad der sker i processen frem mod fejringen i Wittenberge.

Ved træffet vil der efter alt at dømme deltage syv ud af ni tidligere danske MY’er fra firmaerne Altmark Rail, Cargo Logistik Rail og Strabag Rail. Hvorved alle køreklar MY’er i Tyskland vil deltage. De sidste to er Altmark Rail MY 1127 og 1143 der henstår ikke køreklar i Haldensleben.

Fra dansk side deltager MY 1101 fra Danmarks Jernbanemuseum og MY 1126 fra MY Veterantog. Der arbejdes på yderligere tre deltager, men disse offentliggøres senere når det endelig er fastlagt.

De danske MY’er vil efter planen blive trukket fra Padborg til Wittenberge og retur af en tysk MY. Detaljerne om hvornår selve kørslerne forgår vil pt ikke blive offenliggjort umiddelbart af sikkerhedsmæssige hensyn.

MY 1126.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

I Wittenberge vil der blive lavet kørsler fra Wittenberge station og rundt på havneområdet, ligesom der på remiseområdet vil være mulighed for kørsel i førerrummet. Begge ting vil ske med de tyske MY’er og ikke de danske, der vil være udstillet på området.

Der vil lørdag den 1. juni være aftenfotografering mellem kl. 20 og 23 med alle MY’erne opstillet ved remisen i Wittenberge.

Deltagerliste:

MY 1101

Danmarks Jernbanemuseum

MY 1126

MY Veterantog

MY 1131

Altmark Rail

MY 1138

Cargo Logistik Rail

MY 1142

Cargo Logistik Rail

MY 1147

Strabag Rail

MY 1149

Altmark Rail

MY 1151

Cargo Logistik Rail

MY 1155

Altmark Rail

 

MY 1101.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Tekst: Kasper Birk Tandrup Pedersen

fvm 2024-04-18


 

Skal vi farvelægge vores gamle sort/hvid foto ?

I arkiverne findes der mange foto i sort/hvid og som ikke kan tages igen. Med AI er der kommet nye muligheder for at farvelægge gamle foto. Redaktionen har leget lidt med farvelægning af nogle af de gamle foto. Photoshop giver mulighed for helt automatisk at farvelægge gamle foto. Farvelægningerne nedenfor er lavet på under 5 minutter pr foto. Nogle gange rammer farvelægningen plet andre gange går det minde godt. 

Spørger man AI om det et er en god ide at farvelægge er svaret:
At farvelægge gamle sort-hvide fotos med AI kan være en god ide, da det kan bringe nyt liv til billederne og gøre dem mere levende og engagerende.
Det er dog vigtigt at være forsigtig og respektfuld over for det oprindelige billede og dets historiske værdi.

Bedøm selv resultaterne nedenfor.

Et s/h foto af MY 1143 farvelagt med kunstig intelligens. Foto: Arne Kirkeby. Arkiv NJVT. Nedenfor det oprindelige foto.
Fotoet har vundet væsentligt ved at få tilføjet farve og farverne virker realistiske.

Det oprindelige foto

Luftfoto af Blovstrød teglværk er her farvelagt. Markerne i den øverste del af foto har fået en mærkelig blå farve, der dog ved en mindre justering i Photoshop vil kunne laves mere realistisk. 

Foto af Peer Thomassen fra Handest Station er her farvelagt. Umiddelbart et godt resultat. Himlen kunne evt tilføjes lidt mere blåt.

Uniformsfoto der ikke er gået helt godt. Det røde bånd er kun rødt på den ene side af kasketten. Uniformen er kun på en del af foto blå. Og skal uniformen være blå ? Der vil skulle arbejdes en del med foto hvis det skal kunne bruges.

DJK's første bestyrelse. Mennesker genkendes generelt altid og ansigtsfarven er ramt de rigtige steder. Med bedre original vil der nok kunne laves et bedre farvelægning.

fvm 2024-04-17


 

Nye drømme om bornholmsk jernbane

Forslag om reetablering af jernbanen mellem Rønne og Allinge.

Link til tv2 Bornholm

fvm 2024-04-16


 

Dovrebanen åbner 20. maj

Uvejret «Hans» ødelagde i august 2023 jernbanebroen over Lågen ved Randklev lige syd for Ringebu.

Læs artiklen fra Jernbanedirektoratet

fvm 2024-04-15


 

Tre generationer satte fut under Kjøges kedel

Link til artikel i Ugeavisen Lolland 9/4 - 2024

Artikel på side 8

fvm 2024-04-13