Med hensyn til eventuel arv og testamente til fordel for DJK, er der nogen overvejelser, det er vigtigt at gøre sig i tide.

Det er sådan at Dansk Jernbane-Klub er godkendt efter Ligningsloven §8A, det vil sige at DJK som almennyttig forening ikke skal svare boafgift (tidl. arveafgift) til staten.

Har man ingen arvinger, så vil ens arv tilfalde Staten, medmindre man i et testamente beskriver, hvem man ønsker skal betænkes. Det kan være DJK eller andre almennyttige eller velgørende foreninger, som ikke skal svare boafgift, hvorfor hele arven går ubeskåret til foreningen fremfor Staten.

Har man arvinger, men samtidig ønsker at betænke en almennyttig forening såsom DJK, kan man samtidig betænke velgørenhed og ens arvinger ved en særlig løsning, hvor en eller flere velgørende foreninger arver 30% af formuen på betingelse af, at foreningen betaler boafgiften for de øvrige arvinger, de øvrige arvinger modtager så 70% af boet uden at skulle betale afgifter.

Da velgørende foreninger ikke selv skal betale boafgifter af arv betyder det, at de øvrige arvinger får lidt mere i arv, samtidig med at der bliver et beløb til den eller de almennyttige foreninger såsom DJK.

Da det er noget kompliceret, er det vigtig, at testamentet udarbejdes af en advokat, der har speciale i arv og testamente. DJK kan eventuelt hjælpe med at anvise en sådan advokat.

Læs mere her : Link til det gode testamente

 

Newsflash

MHVJ tager hul på sommerens kørsler søndag den 2. juni

Den første søndag i juni måned tager veteranbanen mellem Mariager og Handest hul på sin sæson nummer 55.

Banens mange personvogne, der har holdt i vinterhi i vognhallen i Handest, er nu trukket til Mariager for at få det årlige eftersyn, inden sæsonen går i gang. Personvogne har en alder på mere end et hundrede år kræver en ganske særlig omsorg og pleje.

Der er imidlertid én personvogn, som ikke har nået et århundrede endnu. Det er C 7, som den hedder. Som 90-årig er den banens yngste personvogn. 

Hovedparten af veteranbanens personvogne, der kører mellem Mariager og Handest har allerede passeret et hundrede år i alder. 

Dog er der en lille efternøler, som er banens ”Benjamin” og hedder C 7; den mindste blandt vognene.  Denne vogn når i år sin halvfems årsdag og er fortsat banens yngste personvogn.
Som de øvrige af sine ældre søskende, kom vognen til verden hos Vognfabrikken Scandia. Det var  privatbanen, der forbandt Thisted med Fjerritslev, der bestilte vognen i Randers i mellemkrigsårene. I  1934 tog vognen afsked med Kronjylland og via Hadsund og Aalborg fortsatte den mod nordvest til Hanherred. Her kom den i 35 år til trofast at betjente befolkningen nord for Limfjorden. 
I 1969 var det imidlertid slut for privatbanen mellem Thisted og Fjerritslev. Den lukkede sammen med en mængde andre privatbaner, bl.a. Randers - Hadsund Jernbane, men heldet tilsmilede den lille  vogn. Den undgik heldigvis skærebrænderen og skrothandleren og blev i stedet købt af nogle af initiativtagerne til den kommende veteranbane mellem Mariager og Handest, der var på jagt efter rullende materiel.
Som 35-årig og i sin bedste alder rullede vognen i sensommeren i 1969 til Mariager, hvor den senere indgik i indvielsestoget for veteranbanen i maj 1970. Siden da, har nu ”gamle” C 7 været en aktiv medspiller sammen med sine ældre personvogns-kolleger fra Scandia. Veteranbanens driftsbestyrer Frits Sørensen gør opmærksom på en lille sjov kuriositet: ”Det er lidt tankevækkende; C 7 arbejdede i 35 år på privatbanen ved Thisted. 2. juni i år tager selv sammen vogn hul på sin arbejdssæson nr. 55 for veteranbanen, hvor den har været aktiv i alle årene. Den har indtil nu kørt 20 år længere på en veteranbane, end den kørte i sit aktive arbejdsliv”. ”Kig forbi veteranbanen i denne sommer og hils på vores 90-årsjubilar. Sæsonen starter søndag den 2. juni”.
”Om ti år, når vognen runder et århundrede, vil man helt sikkert fortsat kunne møde det lille køretøj i togene mellem Mariager og Handest, for vi passer rigtig godt på vores lille Benjamin og dens søskende”, slutter driftsbestyreren.

Interiør i TFJ C7

FAKTA-BOKS
Personvogn TFJ C 7
Bygget 1934 hos Vognfabrikken Scandia 
A/S, Randers til Thisted-Fjerritslev Jernbane.
Længde: 11 m - Vægt: 10,8 t
Antal siddepladser: 45
I drift hos privatbanen til 1969 og til MHVJ i 1970 

fvm 2024-05-05


 

Djurslands jernbanemuseum åbner 2. juni med åbningsfest

Indvielses- og åbningsfest søndag d. 2 juni 2024 kl. 10-12.
Museet er blevet færdigt med deres nye jernbanespor og det skal fejres på sommerens første åbningsdag. 

Der røde snor klippes kl.11. af Heine Skovbak Iversen som er Kulturudvalgsformand i Syddjurs Kommune (Kultur-, Fritids- og Landdistriksudvalget).

Vi byder på gratis kaffe/kage eller en forfriskning under festen og så længe lageret rækker. Hele dagen (kl. 10-16) er der gratis adgang.

Dette jernbanespor er det første jernbanespor der er anlagt på Djursland i lang tid !

Sporet er anlagt fordi vi gerne vil udvide museet med en ny bygning med plads til flere udstillinger, værksted, arkiv og bedre toiletforhold (bla. handicaptoilet) 

Det nye spor og museet i baggrunden

I juni, juli og august er museet åben hver onsdag, torsdag og søndag kl. 10-16. I juli måned også lørdag !

Husk: Museet er åben året rundt for grupper/skoleklasser/børnehaver efter aftale.

Er du interesseret i tog/jernbaner i lille eller stor skala, og har du lyst til at arbejde som frivillig på museet, er du meget velkommen. Vi kan altid bruge ekstra folk. Skriv en mail eller ring, så aftaler vi en tid, så du ikke går forgæves.

Vi arbejder på museet året rundt på forskellige dage. Hvis der er nogen på museet, er man altid velkommen til at komme ind og spørge om et besøg er muligt.

fvm 2024-05-05


 

Det kører på skinner - Gribskovbanen fra fortid til nutid

En ny billedudstilling om Gribskovbanen i foråret 2024 viser, hvordan banen har forandret sig gennem tiderne.

Allerede i 1938 var badepigen et ikon for Gribskovbanen. Man så hende på bl.a. forsiden af banens turistbrochure ”Grib Skovbanen – Vejen til Skov, Strand, Sundhed”. 

Der er følgende muligheder for at se udstillingen:

Uge 16-20: BLIK – Græsted Bibliotek
Pinsen: Græsted Veterantræf, ved Nordsjællands Veterantog
Uge 21-24: Helsinge Bibliotek
Uge 25-28: Gilleleje Bibliotek
Den 13. juli: Tisvildeleje til fejringen af Tisvildebanens 100-års jubilæum
31. august - 1. september Nordsjællands Veterantog for børn

Se mere her: https://www.gribskovarkiv.dk/foer-og-nu-billeder/gribskovbanen-foer-og-nu

Lokomotivet er GDS nr. 10, leveret af Henschel & Sohn i foråret 1924. Det blev anskaffet i forbindelse med åbningen af Tisvildebanen og benyttet til godstrafik samt store persontog, f.eks. på søn- og helligdage.

Fra Dansk Jernbane-Klubs arkiv er der bl.a. udlånt billetter, banemærker samt lidt billeder, mens det øvrige samlet af Fotoklubben Tidsbilleder fra bl.a. Gribskov Arkiv:

UDSTILLING: Historien er vigtig, ikke kun til gavn for fremtiden, men for vores fælles hukommelse, for hvem vi er og var, hvordan du og jeg lever vores hverdag.
Fotoklubben Tidsbilledet - en fantastisk frivillig klub for alle - er med til at vise de mange næste generationer, hvordan vores hverdag og verden ser ud i dag.
I dette projekt har de kastet sig over at vise historien om Gribskovbanen helt fra begyndelsen til den dag i dag.

omp/fvm 2024-04-20


 

Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller

Odsherredsbanen skal renoveres og blandt andet have udskiftet omkring 7.000 sveller.

Link til Kollektiv trafik forum

fvm 2024-04-18


 

NOHAB arrangement i Wittenberge 1. og 2. juni

I anledningen af 70 året for NOHAB MY’s ankomst til Danmark den 7. februar 1954 samt fejring af 25-års jubilæum for NOHAB i Tyskland. Bliver der i weekenden den 1. og 2. juni afholdt et GM-træf hos Historischer Lokschuppen i Wittenberge. Dette bliver i et stort samarbejde fra både tysk og dansk side. Der samles i rammerne omkring remisen i Wittenberge, hvor de deltagende MY lokomotiver fra både tysk og dansk siden, vil være samlet for første gang i mange år. Derved er dette en unik mulighed for at kunne se tidligere danske MY’er sammen med danske MY’er.

MY 1155.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Nogle vil måske undre sig over, hvorfor der ikke afholdes et GM-træf i Odense, men dette skyldes at Danmarks Jernbanemuseum ikke har resurserne til at kunne varetage det store arbejde med at planlægge sådan et arrangement, når der bruges en masse resurser på byggeriet af det nye museumsmagasin i Marslev, samt transportklargøring af materiellet der skal flyttes fra de øvrige magasiner i løbet af 2024. Derfor er der i samarbejde med NOHAB-GM-Gruppe Deutschland e.V og en dansk samarbejdes partner arbejdet for at stable et arrangement på benene.

Arrangement har mødt stort velvilje fra dansk side fra Danmarks Jernbanemuseum, MY Veterantog/Dansk Jernbane-Klub og VIKING-Rail for at hjælpe med at kunne realisere muligheden for at kunne deltage i sådan et arrangement der afholdes i Tyskland.

MY 1142.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Hvordan kommer man til Wittenberge?

Hvis man rejser fra Danmark, er det muligt at tage EC-toget fra København til Hamburg Hbf og her skifte med enten EC, ICE der køre direkte til Wittenberge på cirka en time eller med skift i Schwerin på cirka to timer. I Wittenberge er der et par hoteller, så det er muligt at overnatte. En ud og hjem rejse samme dag er ikke muligt, med mindre man er i egen bil.

Her på siden vil vi løbene forsøge at holde jer opdateret på, hvad der sker i processen frem mod fejringen i Wittenberge.

Ved træffet vil der efter alt at dømme deltage syv ud af ni tidligere danske MY’er fra firmaerne Altmark Rail, Cargo Logistik Rail og Strabag Rail. Hvorved alle køreklar MY’er i Tyskland vil deltage. De sidste to er Altmark Rail MY 1127 og 1143 der henstår ikke køreklar i Haldensleben.

Fra dansk side deltager MY 1101 fra Danmarks Jernbanemuseum og MY 1126 fra MY Veterantog. Der arbejdes på yderligere tre deltager, men disse offentliggøres senere når det endelig er fastlagt.

De danske MY’er vil efter planen blive trukket fra Padborg til Wittenberge og retur af en tysk MY. Detaljerne om hvornår selve kørslerne forgår vil pt ikke blive offenliggjort umiddelbart af sikkerhedsmæssige hensyn.

MY 1126.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

I Wittenberge vil der blive lavet kørsler fra Wittenberge station og rundt på havneområdet, ligesom der på remiseområdet vil være mulighed for kørsel i førerrummet. Begge ting vil ske med de tyske MY’er og ikke de danske, der vil være udstillet på området.

Der vil lørdag den 1. juni være aftenfotografering mellem kl. 20 og 23 med alle MY’erne opstillet ved remisen i Wittenberge.

Deltagerliste:

MY 1101

Danmarks Jernbanemuseum

MY 1126

MY Veterantog

MY 1131

Altmark Rail

MY 1138

Cargo Logistik Rail

MY 1142

Cargo Logistik Rail

MY 1147

Strabag Rail

MY 1149

Altmark Rail

MY 1151

Cargo Logistik Rail

MY 1155

Altmark Rail

 

MY 1101.  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Tekst: Kasper Birk Tandrup Pedersen

fvm 2024-04-18


 

Skal vi farvelægge vores gamle sort/hvid foto ?

I arkiverne findes der mange foto i sort/hvid og som ikke kan tages igen. Med AI er der kommet nye muligheder for at farvelægge gamle foto. Redaktionen har leget lidt med farvelægning af nogle af de gamle foto. Photoshop giver mulighed for helt automatisk at farvelægge gamle foto. Farvelægningerne nedenfor er lavet på under 5 minutter pr foto. Nogle gange rammer farvelægningen plet andre gange går det minde godt. 

Spørger man AI om det et er en god ide at farvelægge er svaret:
At farvelægge gamle sort-hvide fotos med AI kan være en god ide, da det kan bringe nyt liv til billederne og gøre dem mere levende og engagerende.
Det er dog vigtigt at være forsigtig og respektfuld over for det oprindelige billede og dets historiske værdi.

Bedøm selv resultaterne nedenfor.

Et s/h foto af MY 1143 farvelagt med kunstig intelligens. Foto: Arne Kirkeby. Arkiv NJVT. Nedenfor det oprindelige foto.
Fotoet har vundet væsentligt ved at få tilføjet farve og farverne virker realistiske.

Det oprindelige foto

Luftfoto af Blovstrød teglværk er her farvelagt. Markerne i den øverste del af foto har fået en mærkelig blå farve, der dog ved en mindre justering i Photoshop vil kunne laves mere realistisk. 

Foto af Peer Thomassen fra Handest Station er her farvelagt. Umiddelbart et godt resultat. Himlen kunne evt tilføjes lidt mere blåt.

Uniformsfoto der ikke er gået helt godt. Det røde bånd er kun rødt på den ene side af kasketten. Uniformen er kun på en del af foto blå. Og skal uniformen være blå ? Der vil skulle arbejdes en del med foto hvis det skal kunne bruges.

DJK's første bestyrelse. Mennesker genkendes generelt altid og ansigtsfarven er ramt de rigtige steder. Med bedre original vil der nok kunne laves et bedre farvelægning.

fvm 2024-04-17


 

Nye drømme om bornholmsk jernbane

Forslag om reetablering af jernbanen mellem Rønne og Allinge.

Link til tv2 Bornholm

fvm 2024-04-16


 

Dovrebanen åbner 20. maj

Uvejret «Hans» ødelagde i august 2023 jernbanebroen over Lågen ved Randklev lige syd for Ringebu.

Læs artiklen fra Jernbanedirektoratet

fvm 2024-04-15


 

Tre generationer satte fut under Kjøges kedel

Link til artikel i Ugeavisen Lolland 9/4 - 2024

Artikel på side 8

fvm 2024-04-13


 

3. april fylder S-banen 90 år

Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
Der er sket meget siden 1934, og i dag kører S-banen med en punktlighed, som er blandt de bedste i verden.

Den 3. april 1934 kunne passagerer for første gang sætte sig til rette i hovedstadens nye bybane. I første omgang var det kun strækningen fra Klampenborg over Hellerup og Vanløse til Frederiksberg, men siden kom adskillige andre linjer og stationer til, så S-banen til sidst dækkede hele hovedstadsområdet.

Siden Banedanmarks oprettelse i 1997 har styrelsen været ansvarlig for blandt andet afvikling af trafikken og vedligeholdelse og udvikling af infrastrukturen. Det er derfor med stolthed og varme tanker at Banedanmarks trafikdirektør, Peter Svendsen, kipper med flaget:

DSB markerer den runde fødselsdag blandt andet med at lade alle kunder køre gratis med S-tog på lørdag den 6. april:

”Vi byder alle velkommen i S-toget på lørdag. S-togene viser på flere måder vejen frem for jernbanen i Danmark. Den har altid været elektrisk, og den er blevet opgraderet med nye signaler, der har sikret en rekordhøj punktlighed og en høj pålidelighed. Resten af jernbanen gennemgår i disse år også en modernisering af spor og signaler. Det giver i perioder udfordringer for kunderne, her er S-togene et godt dagligt kørende bevis på det løft, fornyelsen vil give,” siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.

I løbet af årene har både tog og infrastruktur udviklet sig meget. Et af de store spring skete, da Banedanmark i 2022 blev færdige med at udrulle et nyt digitalt signalsystem på hele S-banen. Det nye signalsystem afløste det gamle, analoge signalsystem, og det har været med til at løfte punktligheden, så S-banen nu er blandt de bedst kørende bybaner i verden. I 2024 er hele 96,9 procent af togene ankommet til tiden, og af de forsinkelser, der har været, har Banedanmark og herunder signalsystemet kun været ansvarlige for 0,8 procent.

”S-banen var i forvejen en velfungerende bybane, men de gamle sikringsanlæg var slidte og ud over deres levetid og derfor årsag til en del fejl, der medførte større eller mindre forsinkelser. Med udrulningen af det nye signalsystem er punktligheden blevet endnu bedre. Det er blandt andet muligt at køre togene tættere på hinanden og afvikle trafikken mere effektivt og samtidigt helt sikkert,” siger Peter Svendsen.

Læs mere om S-banens 90 år lange historie på Banedanmarks hjemmeside.

fvm 2024-04-03