Søndag den 11. juni var der veterandag hos MHVJ og blandt nye gæster på banen var RHJ M4 var efter flere års renovering kan køre på veteranbanen.



Tre aktive år hos Hadsundbanen blev det til. 31. marts 1969 var det imidlertid slut for M4, men M4 undslap skærebrænderen. En nystartet jysk veteranbane havde kig på M4. Medlemmer af Dansk Jernbane-klub arbejdede i sidst i 60`erne på oprettelse af en jysk veteranbane mellem Mariager og Handest. Blandt det materiel, der blev indkøbt i forbindelse med de store privatbanelukninger sidst i 1960`erne, var RHJ M4. Vognen skulle køre på veteranbanen i Mariager. Sådan gik det imidlertid ikke lige; men med flere og lange omveje og med mange årtiers pauser er det nu lykkedes.

En istandsættelse af RHJ M4 blev påbegyndt omkring 1980, men det viste sig at blive langt mere omfattende end forventet. Mange timer er brugt på renovering af bogier og undervogn, der var mere medtaget, end det umiddelbart var erkendt, da vognen blev erhvervet med henblik på anvendelse på veteranbanen. Restaureringen gik imidlertid i stå, da andre krævende opgaver hos banen kom til, og egnede værkstedsforhold ikke var tilstede. Vognen har derfor aldrig været i drift hos Mariager-banen. 

Vognen har desværre stået ude året rundt i al slags vejr og fristet en kummerlig tilværelse, som i den grad har tæret på hele køretøjet og sat sine spor. Vognen er ganske enkelt blevet mere og mere ringe, som årene er gået. Der var masser af træarbejder, der skulle udføres på vognen. Dele af vognens egetræsskelet er repareres eller udskiftet. Vognkassens beklædningsbrædder af teak er slebet ned og repareres. Nye vægpaneler er tildannes. En del teaktræsrammer, stolper m.v. er udskiftes og tilpasset, træværk er slebet ned.  
Sadelmagerarbejde har der også været for en del sæder og hynder er ombetrukket efter at have henstået ubrugt i 50 år.


Efter diverse prøvekørsler og test, er motorvognen nu godkendt til kørsel. 54 år efter den sidst kørte med rejsende på Randers-Hadsund Banen.

Interiører i M4

Blandt passagererne i vognen den 11. juni var Hadsund-banens navnkundige historiker Heino Wessel Hansen, der for et års tid siden udgav sit mammutværk om historien om Hadsundbanen. Wessel Hansen kunne nikke bifaldende til gensynet med den nyrestaurerede motorvogn M 4. "Det er et flot arbejde, som veteranbanen her har præsteret”, fortalte Wessel Hansen.

Motoren ligger under disse langsgående sæder i vognen


M4 er nået til True.

Så er M4 klar til afgang fra Handest station mod Mariager

Førerbordet i M4 

Der kobles en vogn på M4 i Handest

Anders Færch er en af ildsjælene bag renoveringen af M4

Max Rasmussen var togfører på jomfruturen for M4

Der er anvendt tekst i denne artikel fra Jernbanen M1 2021.

fvm 06/12/2023