Søndag den 24 marts afholdt DJK generalforsamling i Århus

Generalforsamlingen blev afholdt på Folkehuset i Århus og ca. 40 DJK-medlemmer var mødt op. Lars Henning blev valgt til dirigent og herefter gav formanden Henrik Bang Jensen beretning fra det forløbne år. Her startede man med at mindes medlem Jens Chr. Bilde fra MHVJ, der var gået bort i 2023.

Formand indledte med at foreningen ledes af en hovedbestyrelse, der mødes 4 gange om året. Herudover er der et forretningsudvalg, der mødes en gang om måneden for at behandle indkomne sager, og forberede dem til hovedbestyrelsens behandling, hvis dette er nødvendigt. Forretningsudvalgets tilstræber at komme ud hvert år til en eller to baneforeninger for kunne følge med i hvad der sker lokalt og holde en bedre kontakt, Dette giver mere tid til at drøfte evt. problemer i de enkelte baneforeninger end der kan gives ved hovedbestyrelsesmøder.

Tidligere år har der været afholdt kontaktgruppemøde dagen før generalforsamlingen, men udbyttet har været begrænset. For at begrænse rejseudgifter, er kontaktgruppemødet i år blevet aflyst. Det vurderes i stedet at være en bedre model at komme ud til baneforeningerne på skift.

Den ny postlov, der trådte i kraft ved årsskiftet, indebærer at der pålægges moms på udsendelser af Jernbanen. For at holde omkostningerne nede, er det besluttet fremover kun udsender blade 6 gange årligt mod tidligere 8 gange. Dette forventes at blive stort set udgiftsneutralt.

To medlemmer af hovedbestyrelsen har valgt at trække sig ifm. denne generalforsamling: Gunnar Christensen, der har været med i 32 år, ønsker at overdrage stafetten til nye kræfter pga. alder. Morten Storm, er blevet familiefar til tvillinger, og vil derfor gerne træde ud. Formanden takkede begge for den indsats de har givet til DJK. Efter annoncering i Jernbanen i efteråret, meldte der sig tre der gerne ville være med i hovedbestyrelsen og derfor er det lykkedes at finde to nye kandidater til de ledige poster i Hovedbestyrelsen.

Gunnar Christensen, der har været med i 32 år har ønsket at trække sig fra Hovedbestyrelsen. Foto: Asger Chistiansen.

Henrik Bang Jensen oplyste, at han ønsker at fratræde som formand ved generalforsamlingen i 2025, da han er hængt op med at være driftsbestyrer for MY Veterantog og DJK’s repræsentant i Danske Veterantogs Fællesrepræsentation (DVF). Der skal i den kommende periode findes en ny formand. Desuden ønsker DJK’s kasserer Svend Korsgård også at træde tilbage, når der findes en afløser. Generelt er der behov for flere til at hjælpe med i de mange forskellige administrative opgaver, der findes i foreningen.

Medlemstallet er desværre svagt faldende. Der arbejdes med kampagne for at få flere medlemmer. Desuden viste en kontrol af baneforeningernes medlemslister sidste sommer, at ikke alle aktive er medlem af DJK. Det er der efterfølgende rettet op på. Det er vigtigt at alle aktive i baneforeningerne er medlem af foreningen i tilfælde af der sker uheld under tjeneste, samt påbudt i henhold til foreningens love.

DJK-fonden opsparer hvert år 10 kr. pr medlem i fonden. Desuden kommer der indtægter fra sponsoraftale med OK benzin. Hver andet år udbetales der midler fra DJK-fonden, og i år har Veterantog Vest modtaget 50.000 kr. til nyt linoleumsgulv i Buh vognen.

Hjemmesiden er stadig under udvikling og Jernbanen frem til 1999 kan nu findes som PDF-filer på hjemmeside. Der arbejdes med login for udlandsmedlemmer så de kan hente bladet elektronisk, og ikke behøver at vente måneder på at modtage det fysiske blad. Det har været en stor succes at lægge gamle smalfilm ud på Youtube. Der kan nu ses over 30 film på DJK’s filmkanal.

Formand kom med en status på etableringen af Vognhal 2 i DJK’s Museumsmagasin i Marslev. Der arbejdes stadig med tekniske installationer, hvor flere er et krav fra myndighederne i byggetilladelsen. Der har desværre været indbrud i magasinet og værktøj er blevet stjålet. Udover at det koster penge at skaffe nyt værktøj, går der også meget tid med at skaffe dokumentation til forsikringen. En arv har muliggjort at hyre mandskab, for at kunne færdiggøre de tekniske installationer i hallen.

DJK har været medproducent på en film om bygning af to jernbaner i Tyrkiet udført af Kampsax. DJK har ikke skudt penge i projektet, da filmen er finansieret af fonde mm.

Jernbanebøger har solgt en del jernbanearkivalier på auktion og der er udgivet en bog i år. Generelt er bogsalget vigende, og det overvejes hvor lang tid det kan svare sig at f.eks. udgive På sporet-serien.

Formanden gav herefter en status for de enkelte baneforeninger og museer. Det er ikke gengivet her, men vil kunne læse på hjemmesiden i begyndelsen af maj, når referatet er færdigt og godkendt af dirigenten.

Svend Korsgaard gennemgik regnskabet, som også var udsendt sammen med Jernbanen nr. 1/2024. Foreningens kontingentindtægter er ligger på lidt over 1.4 mio.kr og de samlede indtægter er på ca. 1.6 mio. kr. Omkring halvdelen af disse indtægter bruges alene på at trykke og udsende blade og kalender til medlemmerne. Kontingentet for 2025 blev hævet med 20 kr. til 650 kr., for at kunne følge med i de stigende udgifterne.  Der vil blive kikke på kontingentstrukturen til næste generalforsamling, om det kan gøres på anden måde.

Endelig var der valgt til bestyrelsen, hvor fem kandidater skulle vælges. Henrik Bang Jensen, Svend Korsgaard og Tommy O. Jensen modtog genvalg. Hovedbestyrelsen foreslog Claus Dahl og Jørgen Gade som nye kandidater, som herefter præsenterede sig selv. Der var ikke opstillet modkandidater til de to poster. Claus Dahl og Jørgen Gade blev valgt med akklamation fra forsamlingen.

Nyt medlem af Hovedbestyrelsen er Jørgen Gade, der arbejder med kørestrøm hos Banedanmark. Foto: Finn Madsen

Nyt medlem af Hovedbestyrelsen er Claus Dahl der er tidligere søofficer. Foto: Finn Madsen

Revisorer Allan Zenth og Jan Eriksen var begge villige til genvalg, og valgtes også med akklamation. Det samme gjorde revisorsuppleanter Mogens Nørgaard Olesen og Klaus B. Jørgensen.

Under punktet eventuelt oplyste Bo Lindhardtsen at DJK-medlem Georg Schmidt var gået bort. Efter et par spørgsmål til formanden, kunne generalforsamlingen afsluttes kl. 14:30. Efter en kort pause blev Kampsax-filmen præsteret og fremvist af formand Henrik Bang Jensen.

Det officielle referat fra generalforsamlingen vil kunne læses på hjemmesiden i begyndelsen af maj måned.

fvm/toj 2024-03-27


 

Newsflash

Generalprøve på nye eltog til Holbæk

Snart er det slut med gamle diesellokomotiver og bumlende IC4-tog på togstrækningen mellem Holbæk og København.

Link til Banedanmark på X

2024-12-13


 

Nordjyske jernbaner skal køre mellem Skagen og Hobro

Politikerne i Regionsrådets Udvalg for Regional Udvikling og Innovation har beslutning om, at DSB's IC-tog skal standse i Skørping fra 2026 til 2030 og det baner samtidig vejen for at køre regionaltog til Hobro. Samtidig vil DSB's IC-tog ikke længere standse i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

Færre IC-stop, men regionaltog til flere
DSB’s IC-tog vil fra 2026 standse ved færre nordjyske stationer for at udnytte de forbedringer, der er lavet på jernbanen og give hurtige IC-tog ud af regionen til resten af Danmark.

I den forbindelse har Region Nordjylland lavet en aftale med Transportministeriet om at forlænge den regionale togdrift helt til Hobro til glæde for passagerer i Nordjylland. Dermed vil byerne i Himmerland fortsat hænge sammen med gode togforbindelser, selvom IC-togene ikke længere vil standse i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.

Den nye køreplan indføres i starten af 2026, når DSB skifter køreplan. På grund af sporarbejde i Aarhus sker det lidt senere end det normale køreplanskifte i midten af december.

fvm 2024-12-12


 

Bygningen ved Marrebæk Station er tilbage efter 70 års fravær

I årtier fungerede den som sommerhus, men nu er en over 100 år gammel stationsbygning tilbage, hvor den blev opført.

Link til Tv2 øst

fvm 2024-12-11


 

Marslev -skinnearbejde i museumsmagasinet

7. december blev sporet i hallen i Marslev forbundet med ”omverdenen”, men indtil videre ikke til de lange skinner.

Nu kan der i princippet læsses/køres noget ind i hallen.

foto: Theo Berkhoudt

fvm 2024-12-08


 

Tølløsebanen kan se frem til massiv opgradering

Tølløsebanen kan se frem til et markant løft, hvis et forslag om at forlænge banen til Holbæk bliver vedtaget.

Link til tv2øst

fvm 2024-12-07


 

Juletog i december ved veteranbanerne

‍Også i år er der mulighed for at køre veterantog op mod jul. Se køreplaner på banernes hjemmesider.
Flere af køredagene nævnt nedenfor er allerede udsolgt.

Nordsjællands veterantog

Kører juletog lørdage og søndage fra den 30. november og indtil jul. Der køres til jul på Kronborg, jul i København, jul på Sporvejsmuseet, juletræsfest Flynderupgård, Julestue på Hammmermøllen, Jul i Helsignør, juletog til Roskilde.

Vestsjællands veterantog

Kører juletog mellem Gørslev og Høng 7. december, 8. december, 14. december og 15. december

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Jul på Museet den 7. og 8. december

Hedeland Jernbane

Alle lørdage og søndage i december indtil jul er der kørsel med banen.

Foto: HVB - 2023

Maribo - Bandholm

Juletog den 7. december. og 8. december mellem Maribo og Bandholm

Limfjordsbanen

Ingen juletog

Veterantog Vest

Ingen juletog

Mariager Handest 

Ingen juletog

Syd Fyenske Veteranbane

Kører juletog mellem Faaborg og Korint 7. og 8.december

Veteranbanen Bryrup Vrads

Kører juletog alle lørdage og søndage indtil jul i december

fvm 2024-11-30


 

Flere tog til Tyskland. 15, december indsættes flere afgange til Hamborg

Tidligere morgenafgang, der gør det muligt at nå længere ud i Europa inden for samme døgn.

DSB skifter køreplan den 15. december 2024. Det medfører flere daglige afgange, nye afgangstider og en mere robust køreplan, der får flere kunder frem til tiden. Blandt andet introducerer DSB en ny tidlig afgang fra København kl. 6.22 og med ankomst i Hamborg kl. 10.59.

Med den nye tidlige morgenafgang opnår kunderne endnu flere forbindelser i Hamborg med mulighed for at rejse længere ud i Europa inden for samme døgn
DSB kører dagligt fem-otte afgange i hver retning. I højsæsonen fra den 23. maj til den 31. august er der otte afgange i hver retning.

Som noget nyt indsætter DSB en 6. afgang fra den 11. april til den 22. maj og igen fra den 1. september til den 2. november.

I dag kan man tidligst være fremme i Hamborg klokken 12.06. Med den nye tidlige morgenafgang opnår kunderne endnu flere forbindelser i Hamborg med mulighed for at rejse længere ud i Europa inden for samme døgn

Selvom denne ændring navnlig gavner de fritidsrejsende, så er der ifølge DSB her tale om at imødekomme et voksende marked. Salget af billetter i dette års sommersæson gik frem med 22 procent.

Højsæsonen forlænges, så den starter tidligere og slutter senere og udbyder en ekstra afgang i hver retning med 450 siddepladser..

Med de nye køreplaner har DSB også forsøgt at forebygge forsinkelser. I dag bruger DSB de aldrende IC1-vogne på strækningen Købehavn-Ringsted-Hamborg, der oftere er skyld i aflysninger og forsinkelser end hovedparten af DSB's øvrige materiel. Helt konkret er der gjort plads for et længere stop i Hamborg, inden toget kører retur mod Ringsted og København. Med et længere stop i Hamborg er der bedre tid til småreparationer, som ellers ville koste forsinkelser, eller forebygge, at en forsinkelse på turen til Hamborg forplanter sig til turen den modsatte vej, oplyser DSB.

fvm 2024-11-26


 

De finske statsbaner skal køre øresundtogene fra december 2025

Med kontrakten overtager VR kørslen fra Transdev, som tog over på en nødkontrakt efter, SJ trak sig ud af den oprindelige kontrakt i 2022. Kontrakten er dermed det finske selskabs første på kørsel i Danmark.

Både Transdev og de norske statsbaner Vy havde også budt ind på kontrakten, som VR nu har vundet. At VR overtager, skyldes dog ikke utilfredshed med Transdev, der er en frans koncern.

- Det har fungeret meget fint med Transdev, og trafikken er ikke blevet så meget dyrere, som vi måske regnede med. Men nu har vi udbudt trafikken under mere ordnede forhold, og der havde VR Sverige det mest fordelagtige tilbud, siger Öresundtåg AB’s direktør Jarl Samuelsson i en pressemeddelelse.

Kontraktbetalingen afhænger blandt andet af, at VR lever op til de krav, den blandt andet stiller til visse toglængder, punktlighed, komfort og kundetilfredshed.

- Vi bedømmer baseret på VR’s erfaring og kompetence inden for togtrafik i Sverige og Finland, at VR har gode forudsætninger for at drive trafikken med høj kvalitet, siger han.

Finske VR har satset stort på at vinde kontrakter på regionaltogskørsel i Sverige siden det i 2022 overtog den svenske afdeling af Arriva. Kontrakten med Öresundståg AB er det fjerde udbud af regionaltrafik, som selskabet vinder i Sverige.

- Vi har indgivet et konkurrencedygtigt tilbud, samtidigt med at vi har kunnet vise, hvordan togtrafikken kan udvikles, siger administrerende direktør i VR Sverige i selskabets pressemeddelelse.

På udviklingssiden fremhæver han blandt andet selskabets digitale systemstøtte, fokus på medarbejderne og hvordan selskabet måler, følger op på og udvikler virksomheden.

Kørslen har en værdi på 6 milliarder svenske kroner over fem år. Selskabet har ikke meldt ud om det vil forsøge at vinde flere kontrakter på kørsel i Danmark.

kollektiv trafik forum - fvm - 2024-11-24


 

Djurslands jernbanemuseum overtager dele af jernbanemuseet i Hornum

I flere år har der været ønske om, at ombygge den tidligere jernbanestation i Hornum til et bed and breakfast, så byen kan få større del i indtægter fra vandrere og cyklister, som i fremtiden ventes at benytte Hærvejen gennem Jylland. Men ønsket sættes de eksisterende ”beboere” i stationen under pres - det er Himmerlands Jernbanemuseum og Hornum Lokalhistoriske Arkiv..

Derfor har der været en arkitekt på opgaven med at omdanne stationens hovedbygning og pakhuset til bed and brekfast .Bygningernes originale udseende bevares, men indenfor indrettes soverum, værelser, køkken, badefaciliteter og et forsamlingsrum med anretterkøkken. Arkitektens tanke er, at jernbanemuseet og arkivet indskrænker sig på et mindre areal og det har betydet at museets stuetage må rømmes.

På Hornum station (på den nu nedlagte Hobro/Viborg-Løgstørbane, nord for Aars) har der i mange år været et lille jernbanemusem og modelbane drevet af Himmerlands Jernbaneklub. Museet rådede over et stor lokale i stationens stueetage og hele stationens loft. 

Men da stations stueetage nu bygges om til bl.a. overnatning til Hærvejsvandrende og "Lokalhistorisk Arkiv for Hornum og omegn" som har til huse samme sted, også stadig skal være der, var der ikke længere plads til museet i stueetagen. Klubben/museet beholder heldigvis loftet med den store modelbane og en mindre udstilling om Himmerlands gamle jernbaner.


Hornum station set fra perronsiden. Alle foto: Djurlands Jernbanemuseum

Jernbaneklubben henvendte sig til Museet i Ryomgård og bad om hjælp til at sikre samlingen ikke ende på lossepladsen. Museet sagde ja, selvom vi ikke har for meget plads i forvejen og fordi det er en fin samling. Den 30 okt. tog Museet til Himmerland med en flyttebil og hentede den største del af samlingen. Nu mangler museet "bare" at finde plads til de mange genstande enten på vores lagre rund omkring på museet til senere brug eller i udstillingen.


Stueetagen på Hornum station med mange fine genstande fra jernbanen i gamle dage.


Halvfuld flyttebil, men den blev helt fyldt op til randen til sidst.

fvm og Djurslands Jernbanemuseum 2024-11-23


 

GoCollective fik påbud i juni: Aflyser stadig tog på stribe

Mellem 19. juni og 27. oktober har GoCollective aflyst tog 2343 gange, i Jylland.

Det tæller for en aflysning, hver gang toget ikke når frem til en af strækningens kontrolstationer. For eksempel tæller en aflysningen på strækningen Thisted-Vejle for fire aflysninger, idet Struer, Holstebro, Herning og Vejle er kontrolstationer. 

For godt 38 procent af de 2343 aflysninger ligger ansvaret hos GoCollective.

Se indslag i TV midtvest

fvm 2024-11-14