Søndag den 18. august afholdtes hovedbestyrelsesmøde i DJK’s klubhus i Herlev.

Her følger et sammendrag af de væsentligste punkter der blev drøftet.

Ny hvervefolder

Der er i foråret blevet udarbejdet ny hvervefolder, som erstatter den der blev lavet for snart fem år siden. Denne gang har den fokus på hovedforeningen, dvs. hvad Dansk Jernbane-Klub også er, udover veteranbaner og gamle tog. Hvervefolderen er denne gang udarbejdet i et mindre oplag, og uddeles kun på veteranbanerne og museer, samt ved messer og udstillinger hvor DJK er med. Teksten i folderen indgår i vores hjemmeside om at blive medlem

Museumsbanen var glad for opdateringen, det har været savnet længe. Kunne dog godt ønske, at der havde været mere omtale af veteranbanerne. Tommy O. Jensen, som sammen med Finn Madsen har udarbejdet folderen, var for så vidt enig, men i så fald vil folderen nærmest blive et hæfte, hvilket ikke var meningen med opgaven. Foreslog at lave et indstik til folderen, som var målrettet Museumsbanen. 

Generalforsamling 2025

Henrik Bang og Jesper Hansen har tidligere meddelt, at de træder af som formand henholdsvis sekretær ved generalforsamlingen 2025. I og med at der skal vælges ny tillidsposter, skal vi allerede nu have fokus på dette afholdelsen af generalforsamlingen 2025. Efter kalendergymnastik blev søndag den 6. april foreslået. Forretningsudvalget finder ud af at skaffe lokaler i hovedstadsområdet. Indkaldelse til generalforsamling annonceres i kommende numre af Jernbanen og på hjemmesiden.

Som muligt forslag til fremlæggelse på generalforsamlingen, er der kommet forslag om ændring af kontingentperioden fra den 1.1 – 31.12 året efter, så den i stedet følger regnskabsåret 1.9-30.09. Undgår derved periodisering. Opkrævning af kontingent flyttes i stedet til oktober, som kan være en mere skånsom måned end januar, som erfaringsmæssig kan være økonomisk tung for mange efter julen. 

Ved samme lejlighed diskuteres kontingentsatserne, hvorvidt de skulle justeres som følge af inflation og stigende udgifter til blad og huslejer. Der blev af flere udtrykt bekymring for dette. Vi skal være påpasselig med at sætte kontingentet op, det svier især hos de helt unge, der ikke har mange penge at gøre godt med. Foreslog at skillepunktet mellem junior- og seniormedlemsskabet kunne flyttes fra 18 år til 23 år. En løsning kunne også være at indføre halv/reduceret pris til aktive medlemmer, der ikke ønsker at modtager blad.

Formanden gjorde opmærksom på, at ændringer af kontingentsatser først vil kunne gennemføres med virkning fra 2026, da kontingent for 2025 blev besluttet på generalforsamlingen i foråret. Det aftaltes, at Forretningsudvalget kommer med forslag til kontingentsatser i 2026, og fremlægger det på næste hovedbestyrelsesmøde søndag den 10. november.

Kort regnskabsstatus og budget 2024/2025

Kassereren gennemgik status på kassen pr. 31.7.2024 og vurderer, at det overordnet ser det fornuftigt ud. Der er pt. likvide midler nok i kassen, men kan også konstatere at huslejen for klubhuset Herlev er steget, og forventes over budget ved udgangen af regnskabsåret.

Flere forslag til øget indtægter og donationer blev diskuteret. Jernbanens redaktion blev opfordret til at beskrive om mulighed for donationer og testamenteringer til DJK i Jernbanen M4, så det står klart hvor stor betydning §8a har for DJK og det personlige skattefradrag man kan opnå herved.

For at reducere udgifter, kunne antallet af frieksemplarer af blade også reduceres, hvorved der ville spares porto og trykudgifter. Liste over frimedlemmer udsendes forud næste hovedbestyrelsesmøde.

­­Første udkast til budget for 1.10.2024 – 30.9.2025 blev gennemgået, og der var flere punkter om f.eks. husleje som skulle undersøges nærmere. Forretningsudvalget går budgetudkastet igennem, og kommer med nyt forslag til næste hovedbestyrelsesmøde.

Materielsager og håndtering af disse
Ny kedel til LJ nr. 19

Museumsbanen har skaffet midler til indkøb af ny kedel til LJ nr. 19, og vil gerne have hovedbestyrelsens godkendelse til indbygning af denne. Der er tale om ny fremstillet kedel, som erstatter den nuværende kedel på nr. 19. Den nuværende er meget nedslidt, og skal have omfattende reparation for at kunne anvendes igen.  Den nye kedel er designet for fyring med træpiller mm. miljøvenlige brændsler, men kan også fyres med kul. Den nuværende kedel gemmes for eftertiden, og kan senere istandsættes. Dvs. den skrottes ikke. Finansiering af den nye kedel sker gennem fonde, og der er opnået tilsagn om støtte på 2 mio.kr.

Enkelte fandt at beslutningsprocessen for ny kedel ikke fulgte de principper, der er beskrevet i materielaftalen mellem Museumsbanen og DJK Hovedforeningen. Her skal væsentlige ombygninger af materiel forelægges bestyrelsen, før projektet sættes i gang. Således burde projektet være forelagt hovedbestyrelsen før fondsansøgninger blev indledt. Synes at det går i mod princippet med historiebevaringen, og fremover bør der være mere klare regler for væsentlige ombygninger. Keld Haandbæk påpegede, at vi ikke behøver  nye regler, men at vi skal overholde de gældende materielaftaler, hvor det er tydeligt beskrevet hvad der gælder.

Et flertal i hovedbestyrelsens godkendte Museumsbanens oplæg til ny kedel til LJ nr. 19, mod at den gamle kedel bevares forsvarligt i Maribo indtil videre.

 VLTJ nr. 6 og Gs-vogne

Museumsbanen vil gerne afhænde VLTJ nr. 6 og Gs-vogn, som begge er overtallige. Banerne i DJK bedes meddele tilbage inden næste forretningsudvalgsmøde den 18. september, om der er interesse i enhederne, inden enhederne bydes ud i DVF-regi.

Permanent løsning for D 826

Vestsjællands Veterantog ønskede, at der tages stilling til D 826’s fremtid. Den er henstillet udendørs pga. pladsmangel, og der sker løbende tyverier fra den. Opfordrede hovedbestyrelsen til at finde en løsning.

Hovedbestyrelsen tog henvendelsen til efterretning, og bad Forretningsudvalgsmøde om at undersøge muligheder for opbevaring/afhændelse.

Ophugning af HTJ M12

Vestsjællands Veterantog oplyste, at man er ved at hugge HTJ M12 op og indvende relevante reservedele. Accept af ophugning er tidligere givet af Hovedbestyrelsen, da ingen andre baneforeninger eller veteranbaner uden for DJK ønske at overtage vognen, og at der findes mange Triangel-motorvogne af denne type i forvejen.

OHJ Trolje 75

Mariagerbanen vil gerne afhænde troljen OHJ 75, der er blevet tilovers, efter den ny Banedanmark 20 tons trolje er kommet til og er blevet godkendt. Banerne bedes meddele tilbage til næste møde i Hovedbestyrelsen, om de er interesseret i troljen.

SB M1

Formanden oplyste, at afhændelsen af motorvognen SB M1 til museet i Wismar (Eisenbahnfreunde Wismar e.V.) har trukket ud, da der har været flere uafklarede punkter i aftalen som skulle forhandles på plads. Det har været en langvarig proces. For at få fremdrift i sagen, overtager Keld Haandbæk og Søren Bay sagen.

Hovedbestyrelsen tog orienteringen til efterretning.

Bordet rundt
Limfjordsbanen:

I år har der ikke været sommertrafik, da hele stationen i Aalborg er under ombygning. Der er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i Limfjordsbanen. Der skal vælges ny sikkerhedsansvarlig. Udfordringer med at kunne køre på ERTMS, Limfjordsbanen skal have uddannet områderangerleder hos Banedanmark, før det kan ske.

MHVJ:

Passagertal er højere sammenlignet med sidste år, og dermed forventes gode driftsindtægter. Der er en god stemning i Mariager. Mange af de tidligere aktiver er vendt tilbage i tjeneste.

Veterantog Vest:

Taglægning på remisen i Bramming er færdig, det lavet korrekt, og budgettet overholdt. Der kan nu revideres materiel uden at få tagsten i hovedet. 

Jernbanebøger:

Samarbejder med Banebøger om bogudgivelse om DSB-design, der er indgået aftale om at købe et vist antal bøger med god rabat. Alternativ at købe sig ind i bogprojekt, men det går i mod DJK’s formålsparagraf, fordi der indgår aflønning.  Der udsendes bogpakke omkring jul sammen med PSA 2024,

Indtægter fra bogsalg forventes først modtaget i 2025 – der er pt. pres på likviditeten i 2024.

Vestsjællands Veterantog:

Udfordres med indbrud og tyveri omkring vognhallen, især ting der står udenfor.  Dette affødte generel snak om løsninger hegn og overvågning – en løsning kunne være fondsansøgning til bedre sikring af remiser og haller. Vildtkameraer blev foreslået som simpel overvågningsmulighed.

Juletogsarrangementet sidste år var en dårlig forretning og gav ingen indtægt. I år sker juletogskørsel derfor med eget Triangel tog.

Djursland Jernbanemuseum:

Albani-vognen er flyttet fra Aalborg til Ryomgård, hvilket skete til en fordelagtig pris med gode forbindelser til vognmand. Der arbejdes med istandsættelse af postvogn DSB DO 5604, og som er blevet en del af udstillingen. Dette giver anledning til gode samtaler med gæster, når de ser hvor omfattende arbejde det er. Fin sæson – lidt flere gæster end sidste år. Den gamle DSB læssehal (ca. 10 x 60 m) er blevet ledig, måske kan den lejes til rimelig præcis af kommunen.

MY Veterantog:

Turen til MY-jubilæumsarrangementet i tyske Wittenberge gik godt. MY 1126 leverede trækkraft, og havde MY 1101 og 1135 fra Jernbanemuseet med.

I Hundested foregår renovering af B 332. Der foretages pladearbejde på MY 1126 – derfor ikke flere kørsler i år. Stadig udfordret med spormodernisering i Hundested, opgaven har ikke høj prioritet hos Lokaltog.

Trods få kørsler balancerer økonomien. Annoncering i M-bladet har givet nye aktive i Hundested. HBJ opfordrede til at bruge Jernbanens muligheder for annoncering.

Byggesager

Søren Bay gav status om vognhalsbyggeriet i Marslev. De elektriske installationer er ved at være testet og afsluttet, og det forventes, at der kan lægges de første sporrammer inden længe. Der skal skrabes ca. 10 cm materiale af bunden, for at kunne udlægge sporramme i den rigtige højde. Djursland Jernbanemuseum tilbød hjælp til kommende arbejdsweekender, når der skal lægges spor. Der arbejdes på officiel indvielse af hallen til foråret.

Redigeret af Tommy O. Jensen

2024-09-17 fvm 


 

Newsflash

VTV har fået ung pige i huset

24-årige Sigrid Brask fik øje på striben af gamle jernbanevogne, der står opmarcheret ved banegården i Bramming
– nu er hun med i renoveringsarbejdet i den gamle remise hver mandag aften

For et par måneder siden vinkede 24-årige Sigrid Brask farvel til barndomsbyen Karup. Et job på et laboratorium ved Brørup ventede på den unge agronom – men det blev nu i Esbjerg, hun valgte at slå sig ned og pakke flyttekasserne ud. Også selv om det betød en daglig togtur som pendler mellem hjem og arbejde.
Hver dag standser toget i Bramming, så passagerer kan stige af og på – og netop her, på et sidespor ved byens banegård, holder en række ældre, let falmede, brune togvogne og fortæller en spændende historie om gamle dage i røg og damp på skinner. De vogne fik i den grad tændt ’gnisten’ i øjnene på den unge pendler.
”Jeg var bare nødt til at finde ud af, hvor de vogne kom fra, hvor de skulle hen og hvad de blev brugt til,” fortæller Sigrid Brask, nu med olie og maling på begge hænder, og iført en ikke særlig sexet, men sikkert vældig praktisk kedeldragt.


Hendes nysgerrighed gjorde nemlig, at hun kom i kontakt med foreningen Veterantog Vest i Bramming. Foreningen holder til i den gamle remise ved Hedemarksvej i den sydøstlige udkant af byen – og lige siden kontakten blev skabt, har Sigrid Brask, hver mandag aften, taget del i arbejdet med at reparere og vedligeholde foreningens materiel.
”Det er vildt spændende. Jeg har ingen håndværksmæssig uddannelse og absolut ingen forstand på tog. Heldigvis er de andre herude flinke til at sætte mig i gang, og til at hjælpe mig med tingene – og for mig er det selve bevaringsarbejdet, der tæller.”
”Jeg går ikke så meget op i, om det er en kæmpestor og flere tons tung togvogn, som den fine spisevogn, vi arbejder på i øjeblikket, eller om det er små genstande, der skal sættes i stand. Glæden og fornøjelsen ved arbejdet er den samme, og faktisk er der mange små dimser i den spisevogn,” smiler Sigrid Brask, der tidligere har arbejdet på blandt andet frilandsmuseet Hjerl Hede, har været engageret i vintage-miljøet i København – og i øvrigt er vokset op på et økologisk landbrug, hvor bevaringen af gamle, danske dyreracer var i højsædet.
”Bevaringsarbejde har altid tiltalt mig, men det gamle tog og de gamle vogne er naturligvis noget helt særligt og lidt grænseoverskridende. Det er tungt, beskidt og det lugter af olie. Det er nok heller ikke det, de fleste vil forbinde med en hobby for en kvinde, men jeg nyder det – og jeg nyder at være sammen med foreningens andre medlemmer. De er voldsomt engagerede, men der er bestemt også tid til at drikke kaffe, sludre og bare hygge os med hinanden,” fastslår Sigrid Brask.
Aktuelt er hun den eneste kvinde, der tager del i Veterantogs-arbejdet. Hun er også gerne med, naturligvis behørigt ekviperet i en uniform fra svundne tider, når foreningens grønne diesellokomotiv fra 1958 ruller ud fra remisen for at tage på udflugt med forventningsfulde passagerer.
”Men hun behøver ikke være den eneste. Alle, der vil give et nap med, er velkomne – og der er nok at tage fat på,” forsikrer foreningens Finn Østergaard, der, efter mange år som langturschauffør på de europæiske landeveje, har engageret sig i arbejdet med at bevare det gamle jernbanemateriel.
”Vi er glade for Sigrid. Sådan lidt for sjov kan man sige, at vi har fået ung pige i huset, men det er altså ment på den gode måde. Selv om hun falder fint ind blandt os mænd, har hun nu nok været med til at ændre omgangstonen en smule. Vi tænker nok lidt mere, inden vi taler,” erkender Finn Østergaard.


Han fortæller videre, at den spisevogn, foreningen netop nu er i gang med at renovere, og som Sigrid Brask henviser til, vil være kendt af mange fra filmen Olsen-banden på sporet. Her skal den samlede politietat, med Axel Strøbye som kriminalassistent Jørgensen i front, på firmaudflugt – men ender i den grad på et sidespor…
24-årige Sigrid Brask er derimod ikke endt på et sidespor. Tværtimod drøner hun afsted på hovedsporet mellem et nyt hjem, et nyt arbejde samt en ny og spændende hobby. 
Desuden holder hun af swing-dans, og vil gerne være med til at sætte noget i gang på det felt, hvis nogen altså kender nogen, der kender nogen…

Tekst og foto er venligst stillet til rådighed af :
Jens Bytoft, Redaktør Bramming Posten.

Overflyvning af Aalborg Station

Banedanmark har lavet denne video med droneoptagelser af Aalborg Station fra over Kæret til Jernbanebroen

Link til Banedanmarks Facebook side

fvm 2024-10-20


 

Flotte græskarlygter på Handest Station

Torsdag aften den 17. oktober var der liv, aktiviteter og musik på Handest Station. En stor flok børn og forældre fra byen havde fundet vej til stationen medbringende de flotteste udskårne græskarlygter med lys.

 


Veteranbanen var ”vært” ved ristede skumfiduser til børnene, medens de voksne kunne varme sig med en kop kaffe. Med fem minutters forsinkelse ankom Halloween-toget fra Mariager. Her blev togets gæster modtaget af både de flotte lygter, der stod og lyste på perronen og de muntre og livsbekræftende toner fra veteranbanens husorkester Sigfreds Fodvarmere.


Efter tre kvarters ophold med ristning og fortæring af skumfiduser, is og kaffe var det tid for Halloween-toget at sige farvel til Handest og vende hjem til Mariager.


Hjemturen til Mariager bød imidlertid på udfordringer. Halloweentoget blev kørt af Hadsund-Peter med to personvogne tilkoblet. Vejret var imidlertid ugunstigt torsdag aften for den 98 år gamle motorvogn. Finregn kombineret med blade på skinnerne er en rigtig dårlig cocktail for et jernbanekøretøj. Det kneb for den aldrende motorvogn at få ”fodfæste” på skinnerne og dermed at forcere de lange og stejle bakker på ruten; men det lykkedes heldigvis og med 20 minutters forsinkelse ankom Halloweentoget tilbage til Mariager station.

Alle foto: Asger Christiansen

fvm 2024-10-19


 

VNT 9 blev flyttet fra Ryomgård

18 oktober 2024 blev VNT nr 9 flyttet fra Jernbanemuseet i Ryomgård til Jernbanemuseet i Odense.
Maskinen tilhører jernbanemuseet men har været udlånt til Ryomgård

Maskinen er bygget af Henschel 1925, som ét af tre identiske lokomotiver til VNTJ - Varde Nr. Nebel Tarm jernbane.

Lokomotivet har gjort tjeneste til 1972. Det har kørt persontog og godstog, samt militærtog til Oksbøl og Nymindegab. Lokomotivet har været med til at flytte mange tusinde flygtninge mod Tyskland fra Oksbøl og Nymindegab efter 2. verdenskrig til 1949. Det har i strenge vintre været brugt til snerydning. Lokomotivet har fra 1972  været ejet af flere privatpersoner indtil 1993, hvor det ankom til Djurslands Jernbanemuseum.

Maks hastighed 45 km/t

Nedenfor lidt foto fra Ryomgård af flytningen

 

Alle foto: Asger Christiansen

fvm 2024-10-19


 

Billetter revet væk

Billetter er revet væk: Veterantog må hente forstærkning til stort jubilæum

Link til Jyske vestkysten

fvm2024-10-18


 

DSB’s nye vogne var med på Inno Trans messen i Berlin

Traditionen tro blev der i sidst i september holdt InnoTrans-messe i Berlin. Messen afholdes i lige år, og i år var det fjortende gang.
Messen i Berlin har fokus på skinnebåren trafik, herunder materiel, tekniske installationer og infrastruktur, men har også lidt fra bussens verden

Tekst og foto: Rolf Brems

Messen i år slog alle rekorder med 170.000 besøgende og 2.940 udstillere fra 59 lande. Messen, der er kæmpestor, fordeler sig på omkring 40 haller fordelt på 200.000 kvadratmeter inklusiv et stort udendørs udstillingsområde med 3,5 kilometer spor, og hvor det nyeste indenfor jernbanemateriel var repræsenteret. 

På udendørsområdet var der mulighed for at komme ind og besigtige letbanetog, højhastighedstog, lokomotiver på forskellige brændstoftyper, men også at komme ind i beholderen på en stor tankvogn. 

DSB's nye vogne var med
I hallerne var alle de store spillere på jernbanemarkedet repræsenteret. De fremviste alt det nyeste inden for teknologien, der var også simulatorer, prøvestande og motorer i fuld størrelse samt i model. 

Selv de ukrainske jernbaner var repræsenteret, og Talgo udstillede fremtidens jernbanevogne, som DSB har købt, og som skal indsættes i trafik fra næste år.

Danske firmaer var også repræsenteret - eksempelvis Rail, der er leveringsdygtige i den lidet flatterende kategori, men nok så nødvendige - toiletter til togvogne. Som blikfang havde Glova Rail fyldt de udstillede toiletter op med karameller - som i øvrigt smagte ganske fortrinligt.

Droner på skinner er også en realitet. De har dog et lidt fredeligere formål end det, vi ser i de forskellige krige og konflikter - nemlig inspektion af skinner og de nære omgivelser. 
I det gamle messeområde, i det såkaldte Sommergarten, var busserne samlet langs med en betonvej, som gik i ring, hvilket var meget passende for prøvekørsler af de to førerløse busser, der blev vist frem.

fvm 2024-10-16


 

Banedanmark går i foråret i gang med opgradering af jernbanen i Aarhus

Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H.
Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.

 
I de kommende år får jernbanen i Aarhus en omfattende opgradering. Frem mod slutningen af 2026 mødes adskillige af de største projekter på jernbanen i Danmarks næststørste by, og det bliver nøglen til, at der i fremtiden kan køre eltog på hele den østjyske hovedstrækning mellem Fredericia og Aalborg. Ud over at sporene bliver elektrificeret, udskiftes de ældgamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem, og sporene i Aarhus fornys og hastighedsopgraderes. Målet er at gøre klar til fremtidens togdrift, som er mere klimavenlig og rettidig.

Projektet, som kaldes Aarhus Helhedsløsning, går i gang i uge 14 i 2025, hvor der først ombygges spor, perroner mv. på selve banegården. Frem til udgangen af 2026 udvides arbejderne løbende med broarbejder, udrulning af nyt signalsystem og selve elektrificeringen. Desuden udvider arbejdsområdet sig til også at omfatte sporene igennem byen og ind mod banegården.

Ombygningen af jernbanen til, fra og på Aarhus Hovedbanegård er et omfattende og komplekst projekt, der er afgørende for, at der kan køre eltog på den jyske hovedstrækning. En elektrificeret og fornyet jernbane med nyt signalsystem vil sikre kortere rejsetid, reduceret udledning af partikler og CO2, mindre støj og flere tog til tiden.

Arbejdet kan ses og høres

Arbejdet kommer til at påvirke både togpassagerer, naboer, erhvervsdrivende og forbipasserende i området omkring banegården og banen. Projektet er planlagt, så vi bliver færdige så hurtigt og med så få forstyrrelser som muligt samtidig med, at togene kan køre.

I længere perioder vil arbejdet betyde, at togtrafikken gennem Aarhus bliver reduceret. Fra opstarten i uge 14 og resten af 2025 reduceres togtrafikken med omkring 40 procent, og i 2026 forventes det, at der kører omkring 20 procent færre tog.

I de første to uger af 2026 vil sporene gennem Aarhus desuden være totalspærret, og der vil i stedet blive indsat togbusser.

Det laver Banedanmark i Aarhus i 2025 og 2026:
  • Omfattende fornyelse af spor, inkl. af sporskifter, afvanding mv.
  • Visse mindre hastighedsopgraderinger
  • Et nyt spor på Aarhus H (spor 8)
  • En forlængelse af perronerne på Aarhus H, inkl. en afledt flytning af sporskiftezonen uden for perronområdet
  • Renovering af nuværende cykelparkeringsbro op ad Bruuns Bro
  • Forskellige broarbejder, herunder som led i at skabe tilstrækkelig frihøjde til kørestrømsanlægget under en række broer
  • For Bruuns Bro opnås frihøjden via en sænkning af sporet under broen
  • Opgradering af en større vandledning under Værkmestergade
  • Udrulning af det nye signalsystem på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården
  • Etablering af kørestrømsanlæg med master, køreledning, mv. på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården.

 

fvm 2024-10-14


  •  

  •  

 

Marrebæk Stations pavilion kommer tilbage

Gedser Remise har fået den gamle stationspavillon fra Marrebæk tilbudt.

Den har stået som sommerhus i Marielyst. Der er nu blevet støbt grund i Marrebæk og i slutningen af oktober vil pavillonen blive flyttet.

Guldborgsund Kommune har finansieret opstilling og flytning.

Link til artikel fra 2022 fra Folketidende Guldborgsund

fvm 2024-10-07


 

BaneDanmark har fornyet jysk hovedstrækning

 Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn.  
Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn. Efter en længere spærring kører trafikken igen, men der kan forventes en periode, hvor indkøring af de nye systemer kan påvirke trafikken.

Det har været nogle travle måneder på jernbanens hovedstrækning fra Aarhus og nordpå mod Aalborg. Mens togene i perioder har været væk fra forskellige dele af strækningen, har Banedanmark brugt tiden til at fremtidssikre banen flere steder. Der er kommet nyt signalsystem, nye spor på centrale stationer, og ny perron i Brønderslev, ligesom arbejdet med at elektrificere jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn er i fuld gang.

 Mest synlig har det været i Aalborg og Langå, hvor den såkaldte sporgeografi er ændret, så sporene ligger optimalt. Det har blandt betydet, at den gamle kommandopost i Langå har måttet lade livet. I Aalborg er der desuden lagt 37 sporskifter på stationen, ligesom et par broer er ombygget for at gøre plads til kørestrømsanlægget, så fremtidens eltog kan køre helt til Aalborg og videre til Aalborg Lufthavn.
 
Banedanmark har også udskiftet de gamle analoge signaler langs banen med et nyt signalsystem, så jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn nu kører på ny digital teknologi. Erfaringerne fra tidligere strækninger viser, at det nye signalsystem - når eventuelle "børnesygdomme" er overstået - reducerer antallet af signalfejl og giver flere punktlige tog.
 
De nordligste projekter i den store buket af arbejder, der er udført i år, er den nye perron på Brønderslev Station og de 700 meter dobbeltspor, der er anlagt syd for Hjørring Station, og som giver mulighed for en mere smidig togtrafik. Endelig er der to steder i Himmerland - i Skørping og Arden - udskiftet henholdsvis sporskifter og sporkasse.
 
Togene er nu tilbage på sporet, men arbejdet med elektrificeringen fortsætter, så der fra slutningen af 2026 også kan køre eltog hele vejen til Aalborg Lufthavn. Fra slutningen af året bliver der blandt andet sat kørestrømsmaster op i Aalborg.
 

Det har Banedanmark udført
  • Fornyelse af sporene på Aalborg Station. Her har Banedanmark udskiftet 37 sporskifter og ombygget syv kilometer spor inden for stationsområdet. Ved to broer er der gjort plads til kørestrømsanlæg til fremtidens el-tog.
  • På Langå Station er der gennemført sporfornyelse og hastighedsopgradering, så det på sigt bliver muligt at øge hastigheden til 160 km/t. Samtidig er der gjort plads til master og kørestrømsanlæg på stationen, så den også kan blive klar til fremtidens grønne el-tog.
  • Mellem Hobro og Aalborg er 13 af Banedanmarks broer på strækningen gjort klar til elektrificering. Derudover er der udskiftet sporskifter på Skørping Station, og på Arden Station er spor og sporkasse (fundamentet under sporet) fornyet.
  • I Brønderslev er der bygget ny og højere perron, der gør det nemmere at stige ind og ud af togene. Og i Hjørring er kapaciteten forøget med et helt nyt dobbeltspor syd for stationen.
    På strækningen mellem Aarhus-Aalborg og Aalborg Lufthavn er det nye signalsystem taget i brug. Det vil på sigt vil give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.

fvm 2024-10-07


 

DJK’s arkiv skal finde nye lokaler

I september fik DJK den kedelige meddelelse, at vores lejemål på arkivlokaler i Fabriksparken i Glostrup er blevet opsagt, da ejendommen er blev solgt til nedrivning og etabling af ny virksomhed.
Det betyder, at Arkivet nu skal i gang med at finde nye lokaler i størrelsesordenen 400-500 kvadratmeter for at kunne huse det omfattende jernbanehistoriske arkiv.

Tekst og foto: Ole-Chr. M. Plum

Byudviklingen i det nordlige Glostrup lokker ejendomsudviklere til, godt hjulpet af den nye letbane, der er under etablering i Ring 3 mellem Ishøj og Lundtofte. I sig selv er det jo positivt, men har også den konsekvens, at ældre bygninger, kontorer og lagerlokaler langs den kommende letbane hyppigere blive handlet, fordi de er attraktive for ejendomsudvikling. Denne udvikling ses også i tiltagende grad i Herlev, hvor DJK’s klubhus er beliggende.

Henning L. Kristensen og Frank Nielsen ved et af arbejdsbordene i arkivet. På reolerne er der småtryk, 2. oktober.


Arkivet har i dag primært til huse i et stort kælderlokale på Fabriksparken 14 i Glostrup, og i mindre omfang i klubhuset på Marielundvej 35 i Herlev. Også baneforeningerne og visse lokalafdelinger disponerer over arkivmateriale, men størstedelen er placeret i Glostrup i de lokaler, som vi skal være fraflyttet i 1. kvartal 2025. Opsigelsen betyder i praksis, at vi med meget kort varsel skal finde nye lokaler for opbevaring af vores jernbanehistoriske arkiv, der er opbygget løbende, siden foreningen blev stiftet i 1961. Det giver næsten sig selv, at det bliver en omfattende opgave at flytte mange tons reoler og arkivmateriale til et andet sted, og måske endda et midlertidigt sted, indtil der er fundet nye lokaler. Og gratis bliver det bestemt heller ikke, alene omkostning til arkiv- og flyttekasser, paller løber op i et anseeligt beløb. Dertil kommer udgifter i forbindelse med indretning af nye lokaler, installation af IT-udstyr mm. – og endnu dyrere, hvis vi også skal hyre flyttemænd.

Henning L. Kristensen og Nils Post i en af reolgangene med bl.a. DSB betjeningsvejledninger og reglementer.2. oktober.


Vi appellerer derfor ganske usædvanligt denne gang medlemmerne om økonomisk støtte til lytning af arkivet. Både små og store bidrag er velkomne, så vi kan få flyttet arkivet på betryggende vis. Alternativt må vi vælge at skille os af med en del materiale på den hårde måde, og få anbragt de væsentligste dele af arkivet, hvor vi har plads. Bidrag modtages gerne på Danske Bank reg. nr. 1551 konto nr. 0005 553 830, skriv ”Arkiv” i feltet „Meddelelser til modtager”, så bidraget kommer videre til rette sted. Vi gør samtidig opmærksom på, at man ved bidrag til DJK har man mulighed for at få skattefradrag for op til 18.300 kr. i 2024. Det kræver, at DJK’s kasserer får oplyst gavegivers CPR nr., idet det skal bruges ved indberetningen til Skat. Da vi ikke må gemme CPR-numrene, skal vi have det ved hvert bidrag for at kunne indberette til SKAT. Medlemsnummer eller fødselsdato er derfor ikke nok. Send dit CPR-nummer i en E-mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller kontakt kassereren skriftligt eller via telefon. Er bidraget mindst 200 kr. tæller det med i vores fastholdelse af §8a godkendelsen (skattefradragsordningen).

Frank Nielsen en den del af arkivet, der bl.a. rummer tidsskrifter og blade.2. oktober.

 

Dansk Jernbane-Klub har indsamlet historisk materiale direkte fra jernbanevirksomheder og -institutioner siden 1961. En meget stor del af arkivmaterialet stammer fra bl.a. DSB, Banedanmark samt privatbanearkiver fra både lukkede og eksisterende privatbaner. Dertil kommer arkivalier, som er doneret af medlemmer eller stammer fra dødsboer, bl.a. et stort antal billeder, film og videooptagelser. Arkivet er først og fremmest målrettet dokumentation af dansk jernbanehistorie, men arkivet rummer også meget værdifuldt materiale fra udenlandske baner. Det righoldige arkiv danner ofte grundlag for bogudgivelser og artikler i medlemsbladet Jernbanen samt i andre jernbaneblade. Arkivet arbejder på digitalisering af materiale og billeder, så langt flere kan få glæde af den vigtige danske jernbanekulturarv, som arkivet udgør. Foruden DJK’s veteranbaner er arkivet en af ”kronjuvelerne” i foreningens arbejde med at bevare kulturarven i forbindelse med jernbanernes historie.

fvm 2024-10-05