Nedenfor en liste over de trævogne DJK råder over hos baneforeningerne eller er i museumsmagasinet i Marslev eller andre steder. De fleste vogne har to aksler - nogle er boogievogne.
På denne side indgår der data om de enkelte vogne der er hentet delvist fra Jernbanen.dk
Det har været muligt at fremskaffe gode foto af næsten alt materiel. Hvis du kan bidrage med bedre foto af materiel, vil vi gerne have du sender foto til os på mail:
AHJ DC 72. Limfjordsbanen. Bygget hos Scandia i 1916. EVN-nr: 508693000723
Bygget af Scandia 1916. Ombygget 1952 fra AHJ D 145. Postrum med kakkelovn. Toilet. Trykluftbremse. Skruebremse. Udrangeret 1969. Solgt 1970 til privat. Solgt 1971 til DJK (MHVJ). Anvendt som stationskontor og kiosk i Handest (1971-81). 1993 til Limfjordsbanen. Renovering påbegyndt 1993. Vognkasse til Teknisk Skole i Hjørring (træarbejde). Aalborg fra 2000.
Længde: 13 m. Egenvægt:12,6 tons. Akselafstand:7,2 m. Kupeer:1
AHB C 45. MHVJ. Scandia 1915. EVN-nr: 508624000453
Bygget af Scandia 1915. Omlitreret 1952 fra AHB C 98. Vakuumbremse (1957). Trykluftbremse. Skruebremse. Toilet. Solgt 1969 til privat. I drift 1980.
Længde:13 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:12,7 tons. Akselafstand:7,2 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.: 56
DSB CP 2872. VSVT. Scandia/DSB 1945. EVN-nr:508628208722
Bygget af Scandia 1911. Ombygget 1945 af Cvk Ar fra CM 2012. I drift 17/1-45. Udrangeret 1972. Hensat 1973-74. Solgt 1975 til DJK. I drift 1978-81. Roskilde 1981. Høng 1989-2018.
Længde:17,81 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:30,8 tonsBogietapafs.:11,6 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl .74.
DSB CP 3244. DJK. Scandia 1912. EVN-nr:508628202444
Bygget af Scandia 1912. Ombygget 1951 af Cvk Ar fra CM 2035. I drift 5/12-51. Udrangeret 1970. Solgt 1970 til VNJ C 34. Solgt 1981 til DJK (D-mask.) som CP 3244. I drift 1981-89. 1997 fra Fredericia til Hvalsø. Hvalsø 1997-2011 (hensat). 2011 til lade på Sjælland.
Længde:17,81 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:30,8 tonsBogietapafs.:11,6 m.Kupeer:2Pladser 2. kl.:74.
DSB CR 3622. VSVT Scandia 1929 EVN-nr:508628206221
Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Wc.
Bygget af Scandia 1929. Ombygget 1946 til CRM 3622. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) for 100,-kr. og hensat i Fredensborg. Mariager 1981-2004. I drift 1977-2003. 2004 til DJK. Høng 2004-18. Omlitret i 1941 fra: DSB FF 12222.
Længde 19,45 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt:34 tons Bogietapafstand.:13,2 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:78.
DSB CU 4011. VSVT. Scandia 1924. EVN-nr:508624200111
Til tog over lidt længere strækninger var der brug for sidegangsvogne med de for publikum lidt mageligere vogne. Denne type to akslede sidegangsvogne blev bygget i et større antal mellem 1916 og 1924. Den forholdsvis store akselafstand gav Cu vognene en blødere gang i sporet end de hidtidige to akslede vogne
Bygget af Scandia 1924 og var dengang litreret DSB Cc 10735. Trykluftbremse fra 1943. Togførerkupe fjernet og toilet ændret 1951. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1951 om omlitreret til Cu 4011 og var i drift som sådan til 1958. Da ombyggedes den på ny, denne gang til følgevogn i for skinneslibevogn. Her ophørte benyttelsen og vognen kom til Nyborg færgehavn som mandskabsvogn. I 1974 købt af KLK og kørt til Lunderskov. Byttet med DJK og indsat i drift.
Længde:14,4 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tons Akselafstand:9 m.Kupeer: 6 Pladser 2. kl.:48.
DSB CU 4130. VSVT. Scandia 1921. EVN-nr:508624201309
Wc. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944.
Bygget af Scandia 1921. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 69". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 31/3-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 703. Solgt 1987 til DJK (D-mask.). Restaureret 1992. I drift 1992-2011. Hvalsø 1997-2005. Høng 2005-18. Oml. 1941 fra: DSB CC 10831.
Længde:14,4 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tons Akselafstand:9 m.Kupeer:6 Pladser 2. kl.:48.
DSB CU 4160. VSVT. Scandia 1924. EVN-nr:508624201606
Bygget af Scandia 1924. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Langå 1972. Solgt 1973 for 230,-kr. til DJK. Lersøen 1978. Roskilde 1981. Renoveret 1988-89 i Flintholm. I drift 1989. Hvalsø 1997. Høng 2005.
Længde: 14,4 m. Indretning: Sidegang. Pladser 1. kl.: Egenvægt:18,4 tons Akselafstand:9 m.Kupeer:6 Pladser 2. kl.:48.
DSB CUK 4249. DJK. Scandia 1923. EVN-nr:508624042497
Bygget af Scandia 1923. Omlitreret 1941 fra DSB CD 11249. Trykluftbremse fra 1944. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1959 til CU 4249.
Wc. Varmekedel. 3-akslet. Afstand:4,7+4,7.Wc. Længde:15,13 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28 tons. Akselafstand:9,4 m.Kupeer:4 Pladser 2. kl.:40.
DSB CV 4337. DJK. Scandia 1917. EVN-nr:508624048379
Bygget af Scandia 1917. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1949. Udrangeret 14/5-57. Solgt 1994 til DJK. Vognkasse i Hvalsø 1998. Marslev 2018.
Længde: 14,82 m. indretning: Sidegang Egenvægt:19 tonsAkselafstand:9 m.Kupeer:5. Pladser 2. kl.:40.
DSB CX 4515. DJK. Scandia 1923. EVN-nr:508624045151
Bygget af Scandia 1923. Omlitreret 1941 fra CF 10125. Teaktræsbeklædt. Brummerledning fra 1943. Udrangeret 1957. Ombygget 1957 til Svejsevogn 17. Solgt 1990 til DJK (D-mask.). Hvalsø 1997.
Længde 13,5 m. Midtergang. Egenvægt:15,6 tons. Akselafstand:8 m. Kupeer:2 Pladser 2. kl.:66
DSB CXM 4508. VSVT. 1923. EVN-nr:508624045086
Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. wc. Egenvarme. Brummerledning fra 1943.
Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1941. Ombygget 1948 med togførerkupe. Fra 1955: "Togførervogn nr. 8". Udrangeret 2/7-68. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) for 112,50 kr. I drift 1980-81. Under restaurering 1997-98. 2003 til DJK (D-mask.). Hvalsø 2004 . 2007 til Høng.
Oml. 1941 fra: DSB CFM 10118.Længde: 13,5 m. Indretning: Midtergang. Egenvægt:15,6 tons Akselafstand:8 m. Kupeer:2. Pladser 2. kl.:43
DSB CY 4626. VSVT. 1923. EVN-nr:508624246262
Wc. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. 4606,44-50:46 pladser.
Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 25/9-59. Ombygget 1961 til Specialvogn 614. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). Hvalsø 1997. Høng 2007.
Længde 13,07 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:17,3 tons Akselafstand:8 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:38.
DSB CY 4640. VSVT. Scandia 1923. EVN-nr:508624206407
Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 3/12-58. Ombygget 1961 til Specialvogn 613. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). Restaureret 1990. I drift 1990-2011. Hvalsø 1997. Høng 2005.
Længde 13,07 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt:17,3 tons Akselafstand: 8 m. Kupeer: 2 Pladser 2. kl.:38.
DSB FC 4753. DJK. Scandia 1927. EVN-nr:408695007000
Bivogn til motorvogn. Koksfyret varmtvandsanlæg. Dynamo. Wc. Lædersofaer. Gavlvinduer.
Bygget af Scandia 1927. Ombygget 1963 til Specialvogn 700. Solgt 1986 til DJK. 1999 til DJK (VtV). Til Esbjerg 2002. Horsens 2004. 2008 til Marslev.
Længde: 13,49 m. indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt:13,4 tons Akselafstand:8,14 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:58
DSB-S Ab 62. DJK Scandia Vognkasse
Bygget af Scandia 1888. Gavlstiger. 1893 til DSB AB 62.
Personvogn. 4 wc. 2 I kl. kupeer med i alt 10 pladser. 2 II kl. kupeer med i alt 14 pladser. Ved udtrækning af sæderne kan der dannes 3 sovepladser i hver I kl. kupe og 4 i hver II kl. kupe.
ETJ C 1. Limfjordsbanen. Vulcan 1901. EVN-nr:508624002012
Ordre: 5524. To akslet storrumsvogn bygget i 1901 af fabrikken Vulcan i Maribo. Oprindelig en tredje klasse tagryttervogn med 50 3. kl. pladser. Så sent som 1946 fik vognen en ny vognkasse hos Scandia i Randers. Ved ETJ's lukning i 1968 blev vognen købt af DJK. Vognen kom til LFB nov. 1973.
Modernisering og ombygning betød bl.a. nyt hvælvet tag, 5 bevægelige og 5 faste brede vinduer i stedet for smalle. Skrue og trykluftbremse, vandvarmeanlæg.
46 pladser, wc, elektrisk lys, koksovn, trykluftbremse, skruebremse, tara 10,7 tons. 53. Længde: 10,68 m. Indretning: Midtgang. Egenvægt:10,5 tons Akselafstand:5,7 m. Storrumsvogn. Pladser 2. kl.:46
FFJ C 11. DJK. Scandia 1913. EVN-nr:508624002111
Bygget af Scandia 1913. Omlitreret 1952 fra FFJ C 80. Vakuumbremse (1957). Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Solgt 19xx til A. Berggren (Jysk Jernbane Klub). Århus 1980. Solgt til DJK.
Længde: 13 m. Indretning: Midtgang. Vægt:11,4 tonsAkselafstand:7,2 m.Kupeer:1Pladser 2. kl.:56
GDS B 12. DJK Scandia 1879
Bygget af Scandia 1879. 3-akslet med Cleminsonbogier. Ombygget 1916 med 60 pladser på III klasse. Omlitreret 1924 til GDS B 2. Vognkasse 1988 til Støtteforeningen Danske Dampvenner som GDS B 12. 1989 til DJK og flyttet til Gedser. Gedser 2003.
Længde: 11,2 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt: Akselafstand:5,9 m. Kupeer: Pladser 2. kl.:10
GDS C 31. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1916. EVN-nr:508624000313
Bygget af Scandia i Randers 1879 som treakslet II/III klasse personvogn. Totalt ombygget i 1916 med ny vognkasse, åbne endeperroner og toilet, hvorefter kun det meste af undervognen er original fra Gribskovbanens åbning.
Solgt 1964 til DJK (MBJ). Restaureret 1982-84. I drift fra 1999.
Længde: 11,35 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:11,4 tons Akselafstand:6 m.Kupeer:2 Pladser 3. kl.:37
GDS C 40. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1898. EVN-nr:508624010403
I 1898 leverede Scandia en ret lille toakslet personvogn til Gribskovbanen, hvor den litreredes G 5. Vognen, der imidlertid brændte i Gilleleje i 1909, havde oprindelig to kupeer for III kl. med aillt 40 pladser. Har haft en omskiftelig tilværelse og mange forskellige litra og numre ved GDS.
Pa undervognen opbyggedes en fornem ny vogn, G 1, der havde en 1. kl. kupe med 8 pladser og en III. kl. kupe med 12 pladser samt to toiletter. Ellers var vognen »Konge- og inspectionsvogn«, og har ved flere lejligheder befordret kongelige personer. Når vognen ikke benyttedes, henstod den i en remise med gardinerne trukket for. Ved en senere ombygning forsvandt den fornemme indretning, og vognen, der til sidst hed C 40, indgik i den daglige drift indtil omkring 1960.
Solgt til ophugning 1962. Købt af DJK 1962, restaureret i Klampenborg og indsat i driften i Maribo 1962. Maribo fra 1962.
Længde: 8,08 m. vægt:8,7 tons. Akselafstand:3,6 m.
HFHJ B 51. MHVJ. Scandia 1910. EVN-nr:508628000517
Bygget af Scandia 1910. Ombygget 1945 af Scandia fra HFJ B 51. Vacuum-, trykluft- og skruebremse. Dampvarme. I drift 1967. Solgt 1978 til DJK. Lersøen 1978-81. I drift 1990 på MHVJ.
Længde:18,22 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.:12 Egenvægt: Bogietapafs.:11,7 m.Kupeer:4 Pladser 2. kl.:58
HHJ C 27. MHVJ. Scandia 1916. EVN-Nr 508624001279
Bygget af Wismar 1924. Købt 1941 fra MTJ CA 11. Skruebremse. Trykluftbremse. Elektrisk belysning. Varmeledning. Varmekedel. Ombygget 1942 af Scandia med bl.a. nye sofaer. Solgt 1969 til privat. Solgt 1970 til DJK (MHVJ). Mariager 1980-81. I drift 1981-82 og 2003-04. Handest 2014.
Længde:13 m. Egenvægt: Akselafstand: 7,2 m. Kupeer:2 Pladser 3. kl.:55
HHJ C 29. Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1914. EVN-nr:508624000297
Ordre: 1250. Leveret fra Scandia 23.juli 1914. Oprindelig sidegangsvogn med fem kupeer med træsæder. Købt af DJK/MHVJ 1970 for 383,33 kr
Personvogn M/tjenestekupe, toilet, sidegang og teakbeklædning. Vakuumbremse. Skruebremse. Dampvarme. Elektrisk belysning. Tjenestekupe. Toilet. Udrangeret 1969. Solgt 1970 til DJK (MHVJ). I drift ved LFB fra 1975.
Længde:12,84 m. Indretning: Sidegang Egenvægt: 12,4 tons Akselafstand: 7,22 m. Kupeer: 5 Pladser 3. kl.:53
HJJ S 135. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1917. EVN-nr:508624001352
Gods- og bænkevogn, leveret til Horsens-Juelsminde Jernbane; fra 1939 ejet i fællesskab med Horsens Vestbaner, der efter HJJ's nedlæggelse anvendte vognen som værkstedsvogn Q 161. Vognen købtes af DKJ i 1962 og blev gennemgribende istandsat af medlemmer i Vejle 1963-64.
Bænkevogn med 42 pladser på 3. klasse. Håndbremse. Varmeledning. Solgt 1939 til HV S 135. Maribo 1964-65. I drift fra 1981.
HLA B2. Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1913. EVN-nr: 508624000024
Ordre: 1100. Leveret fra Scandia 27. Maj 1913. Moderniseret 1952/53, delvis nye sæder. Omliteret. til HP C 12 i 1927.
2/3 kl personvogn. 8-klodset skrue- og vacuum bremser. Dynamo til togbelysning. Elektrisk belysning. Dampvarme. Omlitreret 1947 til HP CV 12. 1997 til Limfjordsbanen.
Længde: 13,46 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:12,7 tons Akselafstand:7,8 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:12 Pladser 3. kl.:40
HVJ C 501. MHVJ Scandia 1920. EVN-nr:508624005015
Bygget af Scandia 1920. Ombygget 1951 fra HVJ A 501. Trykluftbremse. Skruebremse. Polstrede sæder. Toilet. Rejsegodsrum. Solgt 1957 til OHJ C 501. Trykluftbremse og skruebremse. Solgt 1971 til DJK som HVJ C 501. 1977 til DJK(MHVJ), Mariager 1980-81 og 2016.
Længde:12,9 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:14,6 tons Akselafstand:7,1 m. Kupeer: Pladser 2. kl.:37
KSB C 20. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1907. EVN-nr:508624200202
Toakslet midtergangsvogn bygget til København-Slangerup Banen. Vognen har 2 kupeer III klasse og 1 toilet med indgang fra endeperronen. En rummelig vogn med mange ståpladser både inde i vognen og på de rummelige endeperroner. Da DSB i 1949 overtog Slangerupbanen, litreredes vognen CYP nr. 4656. Den udrangeredes i 1956, men anvendtes nogle år som snedkervogn. Købtes af DKJ i 1961, henstod nogle år helt uden indvendige skillerum og sæder. I driften fra 1966.
Længde:11,9 m. Indretning: Midtergang Egenvægt:11,5 tons Akselafstand:6,3 m.Kupeer:5 Pladser 3. kl.:46
LB C 21. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia i 1911. EVN-nr:508624000214
Toakslet midtergangsvogn bygget til Langelandsbanen (Rudkøbing- Bagenkop og Rudkøbing-Spodsbjerg). 2 kupeer III klasse med ialt 50 siddepladser samt 1 toilet. Købt nyrevideret af LB ved dennes nedlæggelse 1962. I drift fra 1981.
Længde:10,7 m.Indretning: Midtgang Egenvægt:10,6 tons Akselafstand:6,6 m.Kupeer:2. Pladser 3. kl.:50
LJ BC 18. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1927. EVN-nr:508687000184
Bygget af Scandia 1927. Skruebremse. Vakuumbremse. Trykluftbremse fra 19xx. Elektrisk belysning. Varmeledning. Dynamo og akkumulator. Dampvarme. 2 toiletter. Udrangeret 1961/66. Vognkasse købt af DJK (MBJ) i 1995. I drift fra 2001 som udflugtsvogn.
Længde:19,5 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:29 tons Bogietapafs.:12,9 m.Kupeer:8 Pladser 2. kl.:18 Akselafstand:2,1 m. Beklædning: træ Pladser 3. kl.:40
LJ CA 16. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1869-1922. EVN-nr: 508628000160
Til stækere trafikerede strækninger anskaffedes samtidig boggievogne, der med deres behageligere gang i sporet var populær blandt de rejsende.
Et typisk eksempel på privatbanernes boggievogne fra denne tid er Lollandsbanens Ca 16, som byggedes af Scandia i 1922. Den hed oprindelig LJ Be 16 og havde II. og III. klasse, efter 1934 benævnt I. kl. og fællesklasse. Da benyttelsen af I. kl. faldt, ombyggedes vognen, således at alle kupeer nu var fællesklasse.
Ved Maribo-Bandholm Jernbanes jubilæum i 1969 modtog Dansk Jernbane-Klub vognen som en gave fra Lollandsbanen. Trykluftbremse. 2 wc. Dynamo og akkumulator. Egenvarme ændret til varmeledning 1960/65. Solgt 1969 til DJK (MBJ). I drift 1999.
Længde:19,5 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:29,5 tons Bogietapafs.:12,9 m.Kupeer:8 Pladser 2. kl.:67 Akselafstand:2,1 m.
MBJ A 1. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Randers Jernbanevognfabrik (Scandia) i 1869. EVN-Nr. 908600021012
Leveret til Bandholmbanens åbning samme år. Ældste danske toakslede personvogn af gennemgangstypen. Havde oprindeligt I og II klasse. Selvom Bandholmbanen i halvfemserne opgav I klasse, anvendtes vognen som I klasse vogn, når grev Knuth rekvirerede den. Vognen anvendtes som II-III klassesvogn, til den blev udrangeret i 1917. Den blev dog først solgt i 1927 til ophugning; en privatmand købte vognkassen og anbragte den på havdiget nær Rødby Havn som fiskerhytte, kaldet „Pirathuset“. Købt af DJK i 1964 og transporteret til Maribo, og restaureret og forsynet med undervogn, Rekonstrueret 1969 i Maribo med undervogn fra LJ QS 142
længde over puffere: 8,14 m. Maribo fra 1969. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.:8 Akselafstand:3,66 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:16
MBJ Uc 2. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1916. EVN-nr:508624010023
MFVJ A 4. MHVJ. Scandia 1927. EVN-nr:508624000040 - hensat
Bygget af Scandia 1927. Skrue-, trykluft- og vakuumbremse. Elektrisk belysning. Dynamo. Varmeledning. Rullelejer. Toilet. Solgt 1956 til VLTJ D 24. Solgt til A. Berggren (Jysk Jernbane Klub). Århus 1980. 1991 til NSJV. 1998 til DJK (MHVJ). Mariager 2001.
Længde: 12,99 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:13,8 tons Akselafstand:7,22 m.Kupeer:2
NFJ A 7. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1911. EVN-nr:508634200051
Bygget af Scandia 1911. Vakuumbremse. 2 toiletter. Dampvarme. Elektrisk belysning. Ombygget 1946 til kupe/midtgangsvogn med 12 pladser i 2 kupeer på I klasse og 30 pladser på III klasse samt tara 12 tons. Koksfyret varmeanlæg. Dampvarme. Foræret 1962 til DJK (MBJ). Maribo 1962-2019. I drift 1962, 05 og 12-13.
Længde:11,85 m. Indretning: Kupevogn Pladser 1. kl.: Egenvægt:11,9 tons Akselafstand:6,6 m.Kupeer:6 Pladser 2. kl.:13 Pladser 3. kl.: 29
NPMB C 31. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1899. EVN-nr:508624010312
Vognfabrikken Scandia byggede i 1899 C 31 til Præstø-Næstved Banen (den senere Næstved-Præstø-Mern Bane). Vognen har - i modsætning til de senere byggede III. kl.'s vogne - sidegang og fem kupeer med otte pladser i hver. Oprindelig havde vognen to høje smalle vinduer i hver kupe og en såkaldt tagrytter. Begge dele blev ændret ved en ombygning i 1938. Købt af DJK i 1961.
Skruebremse. Vakuumbremse. Trykluftbremse fra 1928. Ombygget 1945 med bl.a. spejlglasruder. Restaureret 1961. Maribo 1961-2019. I drift 2012-19.
Længde: 10,2 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:9,3 tons Akselafstand:4,5 m.Kupeer:5 Pladser 3. kl.:50
OHJ C 204205. DJK. Bygget af Scandia 1913
Bygget af Scandia 1913. Købt 1949 fra KS C 7 og KS C 9. Ombygget 1952 til dobbeltvogn med bogier fra NFJ C 32 og midterbogie fra HHJ C 31. Midterbogie akselafstand 2,5 m. Trykluftbremse og skruebremse. Koksfyr. Elektrisk lys, med dynamo og batterier. 2 toiletter. Udrangeret 1970. Foræret 1971 til DJK. Frederiksberg 1978-80. Høng 1981. Gørlev 2002. Marslev 2015.
Lægde:25,2 m. Indretning: Midtergang Pladser 1. kl.: Egenvægt: Bogietapafs.:10 m.Kupeer:4 Pladser 2. kl.:112 Akselafstand:2,1 m.
OKMJ BE 12. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Scandia 1924. EVNnr. 508681200129
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbanes Be 12 er, en af 20'ernes privatbane boggievogne, idet den byggedes i 1924 af Scandia.
Vognen, der er en sidegangsvogn, var oprindelig indrettet med to kupeer for II. kl. og tre kupeer for III. kl. Endvidere var der tjenestekupe og et rejsegodsrum samt et toilet. Siden 1934, da Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane ligesom de fleste andre privatbaner afskaffede II. kl., har vognens passagerafdeling kun været anvendt som fællesklasse.
Be 12 er en medlemsgave fra hr. Sven Jacobsen i 1966. I 1971 overflyttedes den til Museumsbanen Maribo-Bandholm.
Skrue- og vakuumbremse. Toilet. Tjenestekupe. Rejsegodsrum. Elektrisk belysning. Dampvarme. Maribo fra 2009.
Længde:18,47 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28 tons Bogietapafs.:14,8 m. Kupeer: 6 Pladser 2. kl.:12 Akselafstand:2,1 m. Beklædning: Teak. Pladser 3. kl.:32
OMB B4. Limfordsbanen. Arlöf 1911. EVN-nr:508634200044
Vognen blev bygget af Waggonfabrikken Arlof i Sverige til åbningen af Nordvestfynske Jernbane (Odense-Brenderup-Middelfart) i 1911.
I begyndelsen af 1900-tallet var kravet til bedre komfort blevet større. For at imødekomme dette krav gav man vogne, bygget efter denne tid, en roligere gang i sporet ved at øge akselafstanden. B 5 hører til blandt disse »lange« toakslede vogne. Traditionen tro bibeholdt man kupeinddelingen i vognens indre, dog med en sidegang, der afløste tidligere tiders udvendige Iøbebrædder.
Vognen har både II. og III. kl., og forskellen på de to klasser ses tydeligt. III. kl. kupeerne er udstyret med lakerede træsæder, mens der på II. kl. er velpolstrede sæder, afdæmpelige natlamper og et luksustoilet med en morsom sammenklappelig håndvask, der desværre ikke er bevaret i denne vogn.
Ordre: 10525. O-dato: 520305 l-dato: 5208.
Dampvarme. Elektrisk belysning. Vakuumledning. Toilet. Trykluftledning og skruebremse fra 1952. Til MHVJ 1971. Til LFB nov. 1973. I drift fra 1975. Længde:12,97 m. Indretning: Sidegang Egenvægt:15 tons. Akselafstand:7,22 m.Kupeer:5 Pladser 2. kl.:16 Pladser 3. kl.:22
OMB B 5. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Arløf 1911. EVN-nr:508634200150
Vognen blev bygget af Waggonfabrikken Arlof i Sverige til åbningen af Nordvestfynske Jernbane (Odense-Brenderup-Middelfart) i 1911.
I begyndelsen af 1900-tallet var kravet til bedre komfort blevet større. For at imødekomme dette krav gav man vogne, bygget efter denne tid, en roligere gang i sporet ved at øge akselafstanden. B 5 hører til blandt disse »lange« toakslede vogne. Traditionen tro bibeholdt man kupeinddelingen i vognens indre, dog med en sidegang, der afløste tidligere tiders udvendige Iøbebrædder.
Vognen har både II. og III. kl., og forskellen på de to klasser ses tydeligt. III. kl. kupeerne er udstyret med lakerede træsæder, mens der på II. kl. er velpolstrede sæder, afdæmpelige natlamper og et luksustoilet med en morsom sammenklappelig håndvask.
Dampvarme. Elektrisk belysning system Rosenberg. Toilet. Trykluftledning og skruebremse fra 1952. Solgt 1966 til DJK. I drift fra 1978.
Længde:12,97 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:13,7 tonsAkselafstand:7,22 m. Kupeer:5 Pladser 2. kl.:16 Beklædning: Teak. Pladser 3. kl.:22
SB B 11. Limfjordsbanen. Scandia 1924. EVN-nr: 508624001113
2.- 3. klasse personvogn, leveret af Scandia til Skagensbanen i 1924. 1924 var året hvor Skagensbanen blev ombygget fra sporvidden 1000 mm til normalsporviden 1435 mm., da den var blevet ombygget til normalspor. Da SB holdt udsalg i 1968, købtes vognen af et DJK-medlem.
Oprindelig 2. og 3. kl. vogn, med træsæder på 3. kl og åbne endeperroner. Trykluftbremse monteret 1935. I 1941 blev vognen af Scandia forsynet med lukkede endeperroner. Kom til MHVJ i 1968. LFB lånte vognen af MHVJ i 2001 og byttede i 2007 B 11 med HV DL 100. Dampvarme. Elektrisk belysning.
Under revision. Den røde maling fjernes og vognen kommer til at stå i teaktræ som ved leveringen i 1924.
Længde:12,99 m. Indretning: Sidegang. Egenvægt:15,2 tons Akselafstand:7,22 m.Kupeer:5 Pladser 1. kl.:12 Pladser 2. kl.:24
SJS CC 313. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Atlas 188. EVN-nr: 508624003135
Bygget af Atlas 1885. 1893 til DSB CE 1306. Solgt 1969 til DJK. Restaureret 1972-80 på Frederiksberg. 1980 i drift på MBJ. I drift 1999 og 13. Maribo 1980-2019.
Personvogn. Storrum III kl med i alt 40 pladser. "Skovvogn" med åbne sider, midtergang og endeperroner. Olielamper. Skrue- og vakuumbremse (1886). Varmeledning fra 1891.
Tara 8,9 tons. Længde: 10,18 m. Akselafstand: 4,88 m. Egenvægt: 9,5 tons
SNNB Mp 1. VSVT. Scandia 1929. EVN-nr:508624200012
Bygget af Scandia 1929. Købt 1958 fra HV C 124. Solgt 1966 til privat. Skælskør 1980-2009. I drift 1982-2007. Solgt 1997 til Jernbanemuseet. 2009 til Randers. Randers 2009-18. 2017 til DJK (VSVJ). 2018 til Høng.
Længde:13,33 m. Indretning :Midtgang Egenvægt:13,2 tons Akselafstand:7,7 m. Pladser 3. kl.:50
TFJ C 7. MHVJ Scandia 1934. EVN-nr:508624000073
3. kl. personvogn, leveret af Scandia i 1934 til Thisted-Fjerritslev Jernbane. Typisk privatbanepersonvogn: Toakslet, 45 pladser i to kupeer. Købt 1969 af DJK til MHVJ efter TFJ’s nedlæggelse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Egenvarme. Toilet. Fællesklasse. Solgt 1969 til DJK (MHVJ). Mariager fra 1970.
Længde:11,1 m. Indretning: Midtergang. Egenvægt:10,8 tonsAkselafstand:6 m. Kupeer:2. Pladser 3. kl.:45
TFJ C 8. Limfjordsbanen. Bygget af Scandia i 1934. EVN-nr: 508624000081
Limfjordsbanen tog i 1991 en »ny« personvogn i brug - TFJ C8. Vognens vognkasse er TFJ C8 og undervognen stammer fra en DSB CU vogn.
TFJ C8 blev bygget af Scandia i Randers i 1934. Bygget af Scandia 1934. Skruebremse. Elektrisk belysning. Ingen varme. Toilet. Fællesklasse. Udrangeret 1969. 1981 til Aalborg. Rekonstrueret 1991 på DSB CU-undervogn. I drift fra 2010.
Historien bag vognen er at landmand Jens Jørgensen fra Amtoft ved Vesløs i 1969 bød 1.300 kr for TFJ C8, da TFJ lukkede og fik den. Vognen blev løftet af hjulene og akselgaflerne blev brændt væk, hvorefter den blev opstillet nær Jens Jørgensens gård, med en pragtfuld udsigt ud over Limfjorden. Meningen var, at han dels ville nyde udsigten, dels ville leje vognen ud som sommerhus. Således stod vognen i fred og ro indtil vognkassen blev sat til salg sommeren 1981 i Thisted Folkeblad.
Et medlem af Limfjordsbanen så den lille annonce, og efter endt søndagskørsel drog et par bilfulde LFB-ere til Amtoft, hvor det, i stærk konkurrence med Frøstrup lejren, blev givet håndslag på at LFB kunne erhverve vognkassen for 3500 kr.
Undervognen var ikke værd at bygge videre på og hos en ophugger fandt man en komplet undervogn fra en ukendt CU-vogn. Undervogn blev fragtet til Aalborg og efter en grundig opmåling af vognkasse og undervogn blev CU-undervognen afkortet med to meter. Ligeledes blev der fjernet to lag af bladfjedrene. Udvendigt blev vognen lakeret og taget fik nyt pap. Undervognen blev rustbanket og malet. Dynamoen fra CU-tiden er stadig brugbar og der er batterikasse under vognen.
Det første år kørte vognen som ledningsvogn men efter det første driftsår blev den forsynet med trykluftbremser som de øvrige vogne.
Toilettet var et kapitel for sig, idet emaljen var sprunget af på store områder, og en erstatning var ikke til at opdrive, men en tysk direktør for et emaljeværk blev så interesseret, at han tog kummen med til Tyskland, hvor den blev omemaljeret. Under malingen på toiletsædet dukkede der en morsom brugsanvisning op. Den er selvfølgelig også restaureret og kan ses på brættet.
Den originale undervogn til C 7 blev nogle år efter genanvendt da kongevognen blev bragt til Odense og kan i dag ses under vognen på museet, men det er en anden historie.
Længde: 11,1 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:15,5 tons Akselafstand:6,04 m.Kupeer:2 Pladser 3. kl.:45
VNJ C 25. MHVJ. Scandia 1913. EVN-nr: 508624001253
Bygget af Scandia 1913. Litreret NTJ C 25 indtil 1940. Toilet. Elektrisk belysning. Dampvarme. Fra 1934 trykluftbremse og varmtvandsanlæg. Ombygget 1946/47 af Scandia med nyt tag, trykluftbremse, polstrede sæder mm. Solgt 1970 til DJK (MHVJ). I drift 2002-04 og 16-18.
Længde: 12,99 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:11,7 tons Akselafstand:7,22 m.Kupeer:1 Pladser 3. kl.:56
VVGJ C 23. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia 1897. EVN-nr: 508624000230
Toakslet personvogn, oprindelig kupévogn, leveret til Vejle-Vandel Banen som kombineret II/III klasse vogn A 1. Ombygget til ren III klasse og omlitreret VVGJ C 23 i 1933. Ved Vejle-Vandel-Grind- sted Jernbanes nedlæggelse i 1957 kom vognkassen til Rotary’s børnegård i Vejle, hvor medlemmer af DJK i 1965 ombyttede den med en sporvogn.
Motorbivogn med rullelejer. Trykluftbremse. Solgt 1964 til DJK (MBJ). Vognkasse i Maribo 1981. I drift fra 1999.
Længde:7,74 m.Indretning: Midtgang Egenvægt:7,4 tons Akselafstand:3,7 m. Kupeer:2. Pladser 3. kl.:33
ØSJS D 11. Museumsbanen Maribo-Bandholm. Bygget af Scandia i 1879. EVN-nr: 508624000115
Bygget i 1879. D 11 blev i 1929 omdannet til hjælpevogn og blev efter at have henstået i Hårlev nogle år skænket DJK af privatbanen. Istandsat 1962-63 i Klampenborg af DJK medlemmer. Indsat i driften på Museumsbanen i 1964. I drift fra 1999. Længde: 6,95 m. Indretning: Kupévogn Egenvægt:4 tons Akselafstand:3,35 m.Kupeer:4 pladser 3. kl.: 40
Sommerattraktioner med jernbaneforbindelse
Siden er flyttet til togsommer.dk
Limfjordsbanen, Foto: John Lykholt
Den sidste lørdag i november tog en flok på 14 ihærdige MHVJ`ere fat på optagningen af nogle af sidesporene på Silkeborg station. Det var en fortsættelse af forårets arbejder med at redde brugbare 37 kg. skinner, sporskifter og andet infrastrukturudstyr til brug for sporfornyelsen på Mariagerbanen.
Foto: Søren S. Andersen
Vejrguderne var ikke sporoptagerne venlig stemt, men efter morgenens kaffe og rundstykker indtaget i containeren på pladsen gik arbejdet i gang godt bistået af MHVJ faste sporentreprenør Jens Jakob fra Aars med hans professionelle grej.
Hele formiddagen silede det ned med regn og slud, men de ihærdige og dedikerede orange folk i alderen 15 til 78 år gik til opgaven med entusiasme og godt humør.
Over middag klarede det op for en stund efter indtagelse af de obligatoriske pizza-slices med tilhørende vand. Det var dog ikke blot vejrguderne, der ikke var MHVJ venlig stemt. Moder natur spændte i bogstavligste forstand også ben for optagningsarbejdet og ville ikke give slip på de gamle spor. I foråret var en stor del af bevoksningen på, i og mellem sporene savet bort, for at nå ned til de dyrebare skinner og sporskifter, men på et halvt år havde naturen sørget for at gendanne en stor del af de bortskaffede grene og gevækster m.v. Små fyrretræer havde slået rødder på de brøstfældige sveller (som ikke genanvendes) og fortsat deres vækst gennem huller i underlagspladerne og op over skinnerne. Så der måtte probate midler til endnu en gang at gå i kamp mod naturen.
Men op kom det meste i løbet af lørdagen, hvor skinner, underlagsplader, lasker og skinneskruer blev stablet klar til afsendelse til MHVJ.
Foto: Søren S. Andersen
Det var en flok trætte og våde MHVJ`ere, der sagde tak for i dag, men også en flok tilfredse medlemmer, der drog fra Silkeborg, vel vidende, at nu er der sikret en pæn portion spormaterialer til den fortsatte vedligeholdelse af de 17 kilometer jernbane mellem Mariager og Handest.
Har du lyst til at deltage og give en hånd med hos MHVJ, så kom frit frem. Vi kan bruge alle, der har lyst til at investere lidt fritid i et spændende projekt, nemlig at holde Danmarks længste veteranjernbane i fortsat god stand".
Smalsporsværkstedet i Blovstrød
Aktiv i klubhuset i Herlev
I klubhuset i Herlev, Marielundvej 35,2730 Herlev mangler der hænder primært til administrative opgaver. Der er brug for hjælp til følgende opgaver:
Medlemskartoteket, regnskabs og bogholderi funktioner, arkiv arbejde, pakning af bøger til vores webshop, billedregistrering og scanning, redaktionelt arbejde af bøger, grafisk arbejde, besvare spørgsmål fra medlemmerne, formidling af hvad der sker i foreningen eller af historisk materiale, levering til elektroniske medier, søge fondsmidler, udvikle projekter og meget mere.
Næsten ligegyldigt hvilken administrative opgave du har lyst til at arbejde med kan vi finde på noget.
For mange af opgaverne vil være en fordel hvis du regelmæssigt kan komme til Herlev mandag aften, men visse opgaver kan også udføres som fjernarbejde.
Du kan skrive til
Aktiv ved veteranbanerne
Du kan være aktiv ved en veteranbane på mange måder
Alle aktiviteter i en veteranbane er frivilligt og ulønnet, og det foregår som oftest i weekender og på fri- og feriedage. Ved at deltage i arbejdet får du mange gode oplevelser, både sammen med kollegaerne i klubben og sammen med de mange glade passagerer togene. Mange er aktiv fordi de kan lide at arbejde med restaurering og vedligehold af gammelt togmateriel. Nogle er aktive ved banerne for at være med til at køre de gamle tog. Og andre igen er med for at få skabt en samling af jernbaneeffekter.
Det kræver ingen specielle forudsætninger for at være med. Du skal blot have lyst til at være en del af et hold der arbejder med de gamle tog. Vil du for eksempel gerne være lokomotivfører på klubbernes tog er der fastlagt program for uddannelse og prøver, for at nå så langt.
Der er også opgaver for dig ved veteranbanerne
Værkstedarbejde
Når der ikke kører sommertog eller særtog foregår der reparationer og renoveringer af lokomotiver og vogne. Renoveringer til flere hundredetusinder foretages på banernes værksteder. Er du god til værktøj (faglært eller ufaglært, træ eller metal), ja så har vi brug for dig på værkstedet. Banerne har ikke alt i det nyeste værktøj, men har gennem årene samlet en del specialværktøj for at kunne arbejde med tog. Kender du ikke meget til værkstedarbejde er der altid nogen der kan vise dig hvordan du kommer i gang. Det er ikke alene damp og diesellokomotiver der skal arbejdes med på værkstedet også de gamle vogne kræver vedligeholdelse.
Alle de andre vigtige opgaver
Opgaverne er bl a maling ind- og udvendig og andre vedligeholdelsesarbejder. Hertil kommer markedsføring, regnskaber og meget mere. Og for din bedre halvdel kan der også blive en opgave med kaffebrygning og kagebagning til sommertog.
Og når toget ruller
Prøv som togbetjent
Det kræver ikke specielle forudsætninger eller uddannelse at være togbetjent på banernes tog. Du skal have en uniform og hjælper med klargøring af toget inden kørsel, sælger billetter og måske skal der klippes billetter. Du får i dette job rige mulighed for at møde togets passagerer og snuse til de andre job omkring toget.
Bliv togfører
Togføreren, der ikke må forveksles med lokoføreren, er en vigtig person på toget. Har du prøvet som togbetjent får du sikkert også lyst til at bestemme hvornår toget skal køre. Her er du også typisk rangerleder ved oprangering af vognene, hjælper med bremseprøve og giver afgangssignal til lokofører. Her skal du gennemgå en mindre uddannelse efter et fast program hvor du skal vide noget om signaler langs sporet, håndsignaler, togets bremsesystem mv. Uddannelsen står banerne selv for og du skal op til en mindre prøve med ekstern censor inden du er uddannet.
Bliv diesellokofører
Her starter du som dieselfører aspirant og kører med på lokomotivet og får en praktisk indøvning i kunsten at køre et diesellokomotiv. Du skal for at blive diesellokofører have deltaget et antal timer i det praktiske værkstedsarbejde omkring vedligeholdelse af lokomotivet, så du forstår hvordan lokomotivet virker og kunne lave mindre reparationer i forbindelse med kørslen. Du skal op til en mundtlig prøve med ekstern censor inden du er uddannet.
Bliv fyrbøder på damplokomotiv
Fyrbøderen er ham der sørger for at der er tilstrækkeligt fyr under kedlen. Her starter du som fyrbøder aspirant og kører med på lokomotivet og får en praktisk indøvning i kunsten at fyre i et damplokomotiv. Du skal for at blive fyrbøder også have deltaget et antal timer i det praktiske værkstedsarbejde omkring vedligeholdelse af lokomotivet, så du forstår hvordan lokomotivet virker og kunne lave mindre reparationer i forbindelse med kørslen. Uddannelsen tager nogle år inden du er uddannet. Du skal op til en mundtlig prøve med ekstern censor inden du er uddannet.
Bliv lokofører på damplokomotiv
En mand med stor status da damplokomotiver var i daglig drift. Her skal du først være uddannet fyrbøder og have kørt nogle år. En lidt større uddannelse. Du skal op til en mundtlig prøve med ekstern censor inden du er uddannet. Det tager nogle år, med uddannelse og øvelse, før du selv må køre som lokofører på et veterantog.
Kontakt en af veteranbanerne eller huset i Herlev for information om hvordan du kommer i gang.
DJK's medlemmer driver 8 veteranbaner og to museer.
- Museumsbanen Maribo-Bandholm har siden 1962 kørt damptog med nogle af landets ældst bevarede jernbanekøretøjer.
- Mariager-Handest Veteranjernbane i Østjylland åbnede i 1970. Privatbane damp- og dieseltog.
- Limfjordsbanen i Aalborg åbnede i 1973. Privatbane damp- og dieseltog.
- Vestsjællands Veterantog kører veterantog på de ordinære jernbanestrækninger på Sjælland.
- Veterantog Vest i Sydvestjylland kører veterantog med ældre "brunt" DSB- materiel. Blandt andet Mo-vogne.
- MY veterantog kører veterantog med ældre "rødt" DSB materiel. Blandt andet med DSB My 1126.
- Blovstrødbanen findes i Nordsjælland. Her er en samling af smalsporsmateriel fra teglværker, roebaner m.m.
- Djursland Jernbanemuseum. Museet i Ryomgård.
- Gedser remise i Gedser. Museum og renovering af H 783 i Gedser remise.