Søndag den 23. februar afholdtes hovedbestyrelsesmøde i DJK’s klubhus i Herlev. Her følger et sammendrag af de væsentligste punkter, der blev drøftet.
Nye lokaler
Som følge af den tvungne flytning af arkivet i Glostrup, hvor vi skal være ude af lejemålet den 1. april 2025, har der i november-december være stort fokus på at finde nye egnede lokaler. Der er besøgt mange lejemål, heriblandt lokaler tæt på DJK’s klubhus i Herlev, for at kunne finde lokaler som ligger inde for en pris DJK er i stand til at betale.
Samtidig besluttede Forretningsudvalget at undersøge, om det kunne give mening at samle arkiv og klubhus i et lejemål, uden at det ville koste DJK ekstra. Baggrunden er, at de nuværende lokaler i Herlev er blevet dyre med tiden, og at der er en risiko for at de vil blive solgt til anden formål inden for de næste 4-6 år. Vi vil derfor kunne risikere at skulle igennem en flytteproces om kort tid igen.
Op til jul lykkedes det at indgå en lejeaftale på Vallensbækvej 20A og 22B i Brøndbyvester, der både kan opfylde krav til arealbehov og indretning for såvel klubhuset som arkivet, og endda med lidt ekstra plads, til næsten samme udgifter som i dag. Overtagelsen vil ske i flere trin, således al flytning ikke skal ske samtidig. Det nuværende lejemål i Herlev er derfor opsagt til 1. august.
I februar begyndte nedpakningen af arkivet for alvor, og flytningen forventes at ske i intens forløb i marts måned. Der er behov for ekstern hjælp, og flytteprocessen vil kunne følges på DJK’s hjemmeside. Samtidig vil der i foreningsblad og på hjemmesiden opfordret til at give donationer til flytningen.
Flytning af hovedforeningen i Herlev ventes indledt efter påsken, og det besluttes at forretningsudvalget nedsætter en flyttegruppe, som afklarer indretning af de lokaler, praktisk flytning mm.
Begge flytning kommer til at påvirke driftsbudgettet i 2024/2025, og det bliver nødvendigt at holde skarpt øje med hvad kontingentindtægterne anvendes til i den kommende tid. Konkret betyder flytningen af arkivet og afledte flytteomkostninger, at der må trækkes på likviditeten. Desuden godkendte hovedbestyrelsen at øge kontingentet anslået med ca. 50 kr. årligt, for at kunne dække udgifterne ind.
Jernbanebøger
DJK’s forlag og boghandel Jernbanebøger er udfordret at omkostninger til fragt og emballage er steget. Derfor foreslå det at grænsen for fragtfri forsendelse sættes op til 450 kr. for medlemmer af jernbanebøger og 700 kr. for ikke medlemmer. Hovedbestyrelse kunne tilslutte sig dette, og der vil blive sendt en varsling ud i Jernbanen-M1 og på hjemmeside, og hvornår de nye beløbsgrænser træder i kraft.
Materielsager
Som nævnt ved hovedbestyrelsesmøde den 10. november 2024, havde Baneforeningerne og DJK modtaget henvendelse fra Danmarks Jernbanemuseum om udskillelse af overtalligt materiel, heri blandt køretøjer som har tilhørt den nedlagte Sydvestjysk Jernbaneklub i Lunderskov.
Efterfølgende blev der vist interesse for at overtage visse enheder til brug på DJK’s baner, og forretningsudvalget fik mandat til at forhandle med Danmarks Jernbanemuseum om overtagelse af materiel, således der kunne træffes endelig beslutning på dette hovedbestyrelsesmøde.
Vi har fået svar tilbage, at damplokomotiv C 708 tildeles Nordsjællands Veterantog. Til gengæld har vi mulighed for at overtage bænkevognen SVJ H45, hvis vi kan komme med en plan istandsættelse. Det undersøges om den kan anvendes ifm. togkørsel på Gedserbanen, og om den kan sættes i stand ved Gedser Remise.
Danmarks Jernbanemuseum har forespurgt DJK, om vi er interesseret i at afhænde godsvognen SFJ ZB 509255 (Albani-vognen). Den står i dag ved Djursland Jernbanemuseum. Djursland Jernbanemuseum er villig til at indgå aftale om bytte med en Gjerrild-bane vogn (RGGJ C-vogn), som vil passe bedre ind i den historiske udstilling grundet det lokale tilhørsforhold. Forretningsudvalget fik mandat til at forhandle videre med Danmarks Jernbanemuseum.
Museumsbanen har haft en god dialog med Limfjordsbanen om at overtage OHJ 5 og få den til Maribo, hvor den skal sættes i køreklar stand. Det vil være fint at få den transporteret til efteråret, og kombineret med transport af VLTJ nr. 6 til andet sted. Forretningsudvalget undersøger om der er andre, der er interesseret VLTJ nr. 6 til bevarelse, alternativt overflyttes den til Museumsmagasinet i Marslev.
Generalforsamling 2025
De sidste formalia for generalforsamlingen i 2025 (Søndag den 6. april 2025 på Energicenteret, Voldparken, Kobbelvænget 65, 2700 Brønshøj) kom på plads. Der var ikke modtaget forslag fra medlemmerne, som skal være formanden i hænde senest 6 uger før afholdelse af generalforsamlingen.
Endelig dagsorden bringes i hæftet DJK’s regnskab 2023/2024, som udsendes sammen med Jernbanen 1/2025, der ventes i postkasserne medio marts.
Redaktøren påpegede, at det var lidt uheldigt at Jernbanen bliver forsinket 2-3 uger som følge af reglerne i vedtægter, men omvendt vil det også være dyrt for foreningen at udsende endelig dagsorden separat. Det bør overvejes, hvordan vi fremadrettet kan gøre det bedre, enten ved at vælge dato for afholdelse af generalforsamlingen ud fra Jernbanens udsendelsesplan, eller tillade at endelig dagsorden kan bringes på hjemmesiden. Emnet foreslås taget op i den ny hovedbestyrelse efter generalforsamlingen.
Næste hovedbestyrelsesmøde
Tidspunkt for næste hovedbestyrelsesmøde afklares, kort efter generalforsamlingen den 6. april.
toj-fvm 2025-03-18