Søndag den 14. januar afholdte DJK’s hovedbestyrelse i klubhuset i Herlev. Formålet med mødet var primært at foretage uddeling fra DJK-fonden og forberedelse til DJK’s 64. ordinære generalforsamling.

Her følger et kort sammendrag af de mest interessante emner, der blev drøftet.

Meddelelser fra formanden

Hovedbestyrelsesmøderne indledes normalt med orienteringssager fra formanden Henrik Bang Jensen og bestyrelsesmedlemmerne, der har relevans for hovedbestyrelsens medlemmer. Det kan f.eks. være ændring af vedtægter i baneforeningerne. Er der enighed om ændringen, kan den besluttes umiddelbart. Hvis ikke, tages emnet op som selvstændig punkt i dagsordenen på mødet, eller det næstkommende hovedbestyrelsesmøde. Det afhænger af hvor meget emnet skal undersøges nær-mere, for at hovedbestyrelsesmedlemmerne er tilstrækkelig klædt på til at kunne tage beslutning.

På dette møde blev en række punkter gennemgået bl.a.:

Afholdt et møde med VTV i Bramming i oktober, hvor det var en god og åben dialog med fordelene ved at være medlem af DJK hvilket har medført at de aktive medlemmer nu er med-lem af DJK.

· Kampsax film er færdig og er blevet præsenteret på DTU. Hvor tyrkisk ambassadør deltog. Filmen er tilgængelig for offentligheden via Youtube.com og vil også blive fremvist ved DJK arrangementer.

· Vedtægtsændringer hos MHVJ, der ønsker at reducerer antallet af bestyrelsesmedlemmer fra 7 til 5.

· Hovedbestyrelsen kan godkende MHVJs nye vedtægter.

· Baneforeningerne har forskellige vedtægter for den samme type af aktiviteter. Måske kunne der laves en fælles standardvedtægt til brug ude hos Baneforeningerne? Lars Henning Jensen kontaktes for bistand, idet han har hjulpet MHVJ med at lave et udkast til et sæt standardvedtægter.

· Remise Gedser remise har godkendt deres nye vedtægter, som godkendes midlertidigt af hovedbestyrelsen. Vedtægterne bør på et eller andet tidspunkt harmoniseres med standard-vedtægter for baneforeningerne når disse er på plads.

· Gedser Remise ønsker at betaling for deltagelse i opsparingsordningen skal ske ved at ejerskabet af deres materiel overdrages til DJK. Der er tale om et beløb på 10.000 kr. Dette blev imødekommet af hovedbestyrelsen.

· Der er kommet en ny postlov. En af de væsentligste ændringer er den, at der nu er kommet moms på porto samt at befordringspligten er bortfaldet. Ved at udsende Jernbanen og Foreningsnyt 6 gange om året i stedet for 8 gange årligt, vil vi kunne holde omkostningerne i ro i 2024. Redaktionen arbejder videre på sagen ved det kommende redaktionsmøde.

DJK 64. ordinære generalforsamling

Indkaldelse til den kommende generalforsamling i Dansk Jernbane-Klub den 24. marts, kl. 12:30, har allerede være annonceret i Jernbanen og på hjemmesiden. Asger Christiansen har været behjælpelig med at finde et egnet lokale til generalforsamlingen i den centrale del af Aarhus, til en yderst rimelig pris.

På generalforsamlingen skal der vælges to nye medlemmer til hovedbestyrelsen, da Morten Storm Gunnar W. Christensen har bedt om at udtræde af hovedbestyrelsen, hvis der kan findes en ny kandidat. I Jernbanen 5/2023 blev medlemmerne i lederspalten opfordret til at melde sig, hvis man havde lyst til at bidrage aktivt til at forme og fremtidssikre DJK. Det var der heldigvis tre der havde lyst til, og formanden Henrik Bang Jensen har haft en indledende samtale med disse. På det næstkommende hovedbestyrelsesmøde, der afholdes den 11. februar, hvilke af disse hovedbestyrelsen indstiller som kandidater til de to medlemsposter, der skal vælges på generalforsamlingen.

Uddeling fra DJK Fonden

Hvert andet år uddeler DJK Fonden midler til projekter i DJK, f.eks. restaurering af materiel og bygnin-ger, sporanlæg mm., som vil være svært at gennemføre ud af de normale driftsindtægter. Midlerne kommer bl.a. fra kontingentet, hvor hver medlem bidrager med 10 kr. årligt til Fonden. Også støtte fra OK Benzin og Diesel havner i denne fond.

Denne gang var der kun kommet ansøgning fra Veterantog Vest, om bistand indvendig istandsættelse af DSB Litra BUH 704. DJK Fonden har besluttet at donere 50.000 kr. til projektet, hvor udskiftning af gulvbelægningen er en stor opgave. Arbejdet skal være afsluttet senest den 1/10 2025, dvs. inden næste runde for uddeling i DJK Fonden, og tildeles såfremt alle aktive i VTV er medlem af DJK. Omtale af projektet følger i næstkommende Foreningsnyt.

Materielsager

Der bl.a. orienteret og taget beslutning om følgende:

MHVJ har modtaget en 20 tons trolje nr. 225 fra Banedanmark, og planlægger en uddannelsesdag for nye fører indenfor kort tid.

· Motorvognen SB M1 har været udbudt i Dansk Veterantogs Fællesrepræsentation (DVF), men uden interesse. Der arbejdes derfor videre med en afhændelse salg eller bytte med foreningen i Wismar.

ØSJK har gennem DVF sendt noget materiel i udbud, bl.a. vogne og damplokomotivet DSB Litra F 663. Maskinen kunne have interesse for Gedser remise, idet kedlen vurderes i god stand og kunne bruges som reserve til F 653 der er stillet op på Gedser Station. Betingelse og salgsprisen skal undersøges nærmere.

Vestsjællands Veterantog har modtaget 20 tons trolje nr. 207, som skal klargøres for drift. Til gengæld var der ingen interesse for Triangelmotorvogn HTJ M12, selvom der i flere år har været forsøgt at afsætte vognen til bevaring. Vognen ophugges og brugbare dele indvindes.

Bordet rundt

Under dette punkt informeres om stort og småt fra arbejdsgrupper og baneforeninger, bl.a. når der modtages donationer fra fonde. Dette gælder f.eks.:

MHVJ: Nye porte i remisen i Mariager ved hjælp af midler fra Herdis Myginds Fond.

Gedser Remise: Har modtaget en pæn donation til hjælp at få flyttet den gamle Marrebæk station tilbage til sin oprindelige plads langs Gedserbanen.

Museumsbanen: Modtaget en donation fra Ellehammerfonden til indkøb af en ny hjælpedynamo til diesellokomotivet LJ M1. Til fremstilling af en ny kedel til damplokomotivet LJ 19 modtaget en donation til fra Louis Hansens Fond.

Redigeret af Tommy O. Jensen

fvm 2024-02-20


 

Newsflash

VTV har fået ung pige i huset

24-årige Sigrid Brask fik øje på striben af gamle jernbanevogne, der står opmarcheret ved banegården i Bramming
– nu er hun med i renoveringsarbejdet i den gamle remise hver mandag aften

For et par måneder siden vinkede 24-årige Sigrid Brask farvel til barndomsbyen Karup. Et job på et laboratorium ved Brørup ventede på den unge agronom – men det blev nu i Esbjerg, hun valgte at slå sig ned og pakke flyttekasserne ud. Også selv om det betød en daglig togtur som pendler mellem hjem og arbejde.
Hver dag standser toget i Bramming, så passagerer kan stige af og på – og netop her, på et sidespor ved byens banegård, holder en række ældre, let falmede, brune togvogne og fortæller en spændende historie om gamle dage i røg og damp på skinner. De vogne fik i den grad tændt ’gnisten’ i øjnene på den unge pendler.
”Jeg var bare nødt til at finde ud af, hvor de vogne kom fra, hvor de skulle hen og hvad de blev brugt til,” fortæller Sigrid Brask, nu med olie og maling på begge hænder, og iført en ikke særlig sexet, men sikkert vældig praktisk kedeldragt.


Hendes nysgerrighed gjorde nemlig, at hun kom i kontakt med foreningen Veterantog Vest i Bramming. Foreningen holder til i den gamle remise ved Hedemarksvej i den sydøstlige udkant af byen – og lige siden kontakten blev skabt, har Sigrid Brask, hver mandag aften, taget del i arbejdet med at reparere og vedligeholde foreningens materiel.
”Det er vildt spændende. Jeg har ingen håndværksmæssig uddannelse og absolut ingen forstand på tog. Heldigvis er de andre herude flinke til at sætte mig i gang, og til at hjælpe mig med tingene – og for mig er det selve bevaringsarbejdet, der tæller.”
”Jeg går ikke så meget op i, om det er en kæmpestor og flere tons tung togvogn, som den fine spisevogn, vi arbejder på i øjeblikket, eller om det er små genstande, der skal sættes i stand. Glæden og fornøjelsen ved arbejdet er den samme, og faktisk er der mange små dimser i den spisevogn,” smiler Sigrid Brask, der tidligere har arbejdet på blandt andet frilandsmuseet Hjerl Hede, har været engageret i vintage-miljøet i København – og i øvrigt er vokset op på et økologisk landbrug, hvor bevaringen af gamle, danske dyreracer var i højsædet.
”Bevaringsarbejde har altid tiltalt mig, men det gamle tog og de gamle vogne er naturligvis noget helt særligt og lidt grænseoverskridende. Det er tungt, beskidt og det lugter af olie. Det er nok heller ikke det, de fleste vil forbinde med en hobby for en kvinde, men jeg nyder det – og jeg nyder at være sammen med foreningens andre medlemmer. De er voldsomt engagerede, men der er bestemt også tid til at drikke kaffe, sludre og bare hygge os med hinanden,” fastslår Sigrid Brask.
Aktuelt er hun den eneste kvinde, der tager del i Veterantogs-arbejdet. Hun er også gerne med, naturligvis behørigt ekviperet i en uniform fra svundne tider, når foreningens grønne diesellokomotiv fra 1958 ruller ud fra remisen for at tage på udflugt med forventningsfulde passagerer.
”Men hun behøver ikke være den eneste. Alle, der vil give et nap med, er velkomne – og der er nok at tage fat på,” forsikrer foreningens Finn Østergaard, der, efter mange år som langturschauffør på de europæiske landeveje, har engageret sig i arbejdet med at bevare det gamle jernbanemateriel.
”Vi er glade for Sigrid. Sådan lidt for sjov kan man sige, at vi har fået ung pige i huset, men det er altså ment på den gode måde. Selv om hun falder fint ind blandt os mænd, har hun nu nok været med til at ændre omgangstonen en smule. Vi tænker nok lidt mere, inden vi taler,” erkender Finn Østergaard.


Han fortæller videre, at den spisevogn, foreningen netop nu er i gang med at renovere, og som Sigrid Brask henviser til, vil være kendt af mange fra filmen Olsen-banden på sporet. Her skal den samlede politietat, med Axel Strøbye som kriminalassistent Jørgensen i front, på firmaudflugt – men ender i den grad på et sidespor…
24-årige Sigrid Brask er derimod ikke endt på et sidespor. Tværtimod drøner hun afsted på hovedsporet mellem et nyt hjem, et nyt arbejde samt en ny og spændende hobby. 
Desuden holder hun af swing-dans, og vil gerne være med til at sætte noget i gang på det felt, hvis nogen altså kender nogen, der kender nogen…

Tekst og foto er venligst stillet til rådighed af :
Jens Bytoft, Redaktør Bramming Posten.

Overflyvning af Aalborg Station

Banedanmark har lavet denne video med droneoptagelser af Aalborg Station fra over Kæret til Jernbanebroen

Link til Banedanmarks Facebook side

fvm 2024-10-20


 

Flotte græskarlygter på Handest Station

Torsdag aften den 17. oktober var der liv, aktiviteter og musik på Handest Station. En stor flok børn og forældre fra byen havde fundet vej til stationen medbringende de flotteste udskårne græskarlygter med lys.

 


Veteranbanen var ”vært” ved ristede skumfiduser til børnene, medens de voksne kunne varme sig med en kop kaffe. Med fem minutters forsinkelse ankom Halloween-toget fra Mariager. Her blev togets gæster modtaget af både de flotte lygter, der stod og lyste på perronen og de muntre og livsbekræftende toner fra veteranbanens husorkester Sigfreds Fodvarmere.


Efter tre kvarters ophold med ristning og fortæring af skumfiduser, is og kaffe var det tid for Halloween-toget at sige farvel til Handest og vende hjem til Mariager.


Hjemturen til Mariager bød imidlertid på udfordringer. Halloweentoget blev kørt af Hadsund-Peter med to personvogne tilkoblet. Vejret var imidlertid ugunstigt torsdag aften for den 98 år gamle motorvogn. Finregn kombineret med blade på skinnerne er en rigtig dårlig cocktail for et jernbanekøretøj. Det kneb for den aldrende motorvogn at få ”fodfæste” på skinnerne og dermed at forcere de lange og stejle bakker på ruten; men det lykkedes heldigvis og med 20 minutters forsinkelse ankom Halloweentoget tilbage til Mariager station.

Alle foto: Asger Christiansen

fvm 2024-10-19


 

VNT 9 blev flyttet fra Ryomgård

18 oktober 2024 blev VNT nr 9 flyttet fra Jernbanemuseet i Ryomgård til Jernbanemuseet i Odense.
Maskinen tilhører jernbanemuseet men har været udlånt til Ryomgård

Maskinen er bygget af Henschel 1925, som ét af tre identiske lokomotiver til VNTJ - Varde Nr. Nebel Tarm jernbane.

Lokomotivet har gjort tjeneste til 1972. Det har kørt persontog og godstog, samt militærtog til Oksbøl og Nymindegab. Lokomotivet har været med til at flytte mange tusinde flygtninge mod Tyskland fra Oksbøl og Nymindegab efter 2. verdenskrig til 1949. Det har i strenge vintre været brugt til snerydning. Lokomotivet har fra 1972  været ejet af flere privatpersoner indtil 1993, hvor det ankom til Djurslands Jernbanemuseum.

Maks hastighed 45 km/t

Nedenfor lidt foto fra Ryomgård af flytningen

 

Alle foto: Asger Christiansen

fvm 2024-10-19


 

Billetter revet væk

Billetter er revet væk: Veterantog må hente forstærkning til stort jubilæum

Link til Jyske vestkysten

fvm2024-10-18


 

DSB’s nye vogne var med på Inno Trans messen i Berlin

Traditionen tro blev der i sidst i september holdt InnoTrans-messe i Berlin. Messen afholdes i lige år, og i år var det fjortende gang.
Messen i Berlin har fokus på skinnebåren trafik, herunder materiel, tekniske installationer og infrastruktur, men har også lidt fra bussens verden

Tekst og foto: Rolf Brems

Messen i år slog alle rekorder med 170.000 besøgende og 2.940 udstillere fra 59 lande. Messen, der er kæmpestor, fordeler sig på omkring 40 haller fordelt på 200.000 kvadratmeter inklusiv et stort udendørs udstillingsområde med 3,5 kilometer spor, og hvor det nyeste indenfor jernbanemateriel var repræsenteret. 

På udendørsområdet var der mulighed for at komme ind og besigtige letbanetog, højhastighedstog, lokomotiver på forskellige brændstoftyper, men også at komme ind i beholderen på en stor tankvogn. 

DSB's nye vogne var med
I hallerne var alle de store spillere på jernbanemarkedet repræsenteret. De fremviste alt det nyeste inden for teknologien, der var også simulatorer, prøvestande og motorer i fuld størrelse samt i model. 

Selv de ukrainske jernbaner var repræsenteret, og Talgo udstillede fremtidens jernbanevogne, som DSB har købt, og som skal indsættes i trafik fra næste år.

Danske firmaer var også repræsenteret - eksempelvis Rail, der er leveringsdygtige i den lidet flatterende kategori, men nok så nødvendige - toiletter til togvogne. Som blikfang havde Glova Rail fyldt de udstillede toiletter op med karameller - som i øvrigt smagte ganske fortrinligt.

Droner på skinner er også en realitet. De har dog et lidt fredeligere formål end det, vi ser i de forskellige krige og konflikter - nemlig inspektion af skinner og de nære omgivelser. 
I det gamle messeområde, i det såkaldte Sommergarten, var busserne samlet langs med en betonvej, som gik i ring, hvilket var meget passende for prøvekørsler af de to førerløse busser, der blev vist frem.

fvm 2024-10-16


 

Banedanmark går i foråret i gang med opgradering af jernbanen i Aarhus

Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H.
Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.

 
I de kommende år får jernbanen i Aarhus en omfattende opgradering. Frem mod slutningen af 2026 mødes adskillige af de største projekter på jernbanen i Danmarks næststørste by, og det bliver nøglen til, at der i fremtiden kan køre eltog på hele den østjyske hovedstrækning mellem Fredericia og Aalborg. Ud over at sporene bliver elektrificeret, udskiftes de ældgamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem, og sporene i Aarhus fornys og hastighedsopgraderes. Målet er at gøre klar til fremtidens togdrift, som er mere klimavenlig og rettidig.

Projektet, som kaldes Aarhus Helhedsløsning, går i gang i uge 14 i 2025, hvor der først ombygges spor, perroner mv. på selve banegården. Frem til udgangen af 2026 udvides arbejderne løbende med broarbejder, udrulning af nyt signalsystem og selve elektrificeringen. Desuden udvider arbejdsområdet sig til også at omfatte sporene igennem byen og ind mod banegården.

Ombygningen af jernbanen til, fra og på Aarhus Hovedbanegård er et omfattende og komplekst projekt, der er afgørende for, at der kan køre eltog på den jyske hovedstrækning. En elektrificeret og fornyet jernbane med nyt signalsystem vil sikre kortere rejsetid, reduceret udledning af partikler og CO2, mindre støj og flere tog til tiden.

Arbejdet kan ses og høres

Arbejdet kommer til at påvirke både togpassagerer, naboer, erhvervsdrivende og forbipasserende i området omkring banegården og banen. Projektet er planlagt, så vi bliver færdige så hurtigt og med så få forstyrrelser som muligt samtidig med, at togene kan køre.

I længere perioder vil arbejdet betyde, at togtrafikken gennem Aarhus bliver reduceret. Fra opstarten i uge 14 og resten af 2025 reduceres togtrafikken med omkring 40 procent, og i 2026 forventes det, at der kører omkring 20 procent færre tog.

I de første to uger af 2026 vil sporene gennem Aarhus desuden være totalspærret, og der vil i stedet blive indsat togbusser.

Det laver Banedanmark i Aarhus i 2025 og 2026:
  • Omfattende fornyelse af spor, inkl. af sporskifter, afvanding mv.
  • Visse mindre hastighedsopgraderinger
  • Et nyt spor på Aarhus H (spor 8)
  • En forlængelse af perronerne på Aarhus H, inkl. en afledt flytning af sporskiftezonen uden for perronområdet
  • Renovering af nuværende cykelparkeringsbro op ad Bruuns Bro
  • Forskellige broarbejder, herunder som led i at skabe tilstrækkelig frihøjde til kørestrømsanlægget under en række broer
  • For Bruuns Bro opnås frihøjden via en sænkning af sporet under broen
  • Opgradering af en større vandledning under Værkmestergade
  • Udrulning af det nye signalsystem på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården
  • Etablering af kørestrømsanlæg med master, køreledning, mv. på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården.

 

fvm 2024-10-14


  •  

  •  

 

Marrebæk Stations pavilion kommer tilbage

Gedser Remise har fået den gamle stationspavillon fra Marrebæk tilbudt.

Den har stået som sommerhus i Marielyst. Der er nu blevet støbt grund i Marrebæk og i slutningen af oktober vil pavillonen blive flyttet.

Guldborgsund Kommune har finansieret opstilling og flytning.

Link til artikel fra 2022 fra Folketidende Guldborgsund

fvm 2024-10-07


 

BaneDanmark har fornyet jysk hovedstrækning

 Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn.  
Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn. Efter en længere spærring kører trafikken igen, men der kan forventes en periode, hvor indkøring af de nye systemer kan påvirke trafikken.

Det har været nogle travle måneder på jernbanens hovedstrækning fra Aarhus og nordpå mod Aalborg. Mens togene i perioder har været væk fra forskellige dele af strækningen, har Banedanmark brugt tiden til at fremtidssikre banen flere steder. Der er kommet nyt signalsystem, nye spor på centrale stationer, og ny perron i Brønderslev, ligesom arbejdet med at elektrificere jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn er i fuld gang.

 Mest synlig har det været i Aalborg og Langå, hvor den såkaldte sporgeografi er ændret, så sporene ligger optimalt. Det har blandt betydet, at den gamle kommandopost i Langå har måttet lade livet. I Aalborg er der desuden lagt 37 sporskifter på stationen, ligesom et par broer er ombygget for at gøre plads til kørestrømsanlægget, så fremtidens eltog kan køre helt til Aalborg og videre til Aalborg Lufthavn.
 
Banedanmark har også udskiftet de gamle analoge signaler langs banen med et nyt signalsystem, så jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn nu kører på ny digital teknologi. Erfaringerne fra tidligere strækninger viser, at det nye signalsystem - når eventuelle "børnesygdomme" er overstået - reducerer antallet af signalfejl og giver flere punktlige tog.
 
De nordligste projekter i den store buket af arbejder, der er udført i år, er den nye perron på Brønderslev Station og de 700 meter dobbeltspor, der er anlagt syd for Hjørring Station, og som giver mulighed for en mere smidig togtrafik. Endelig er der to steder i Himmerland - i Skørping og Arden - udskiftet henholdsvis sporskifter og sporkasse.
 
Togene er nu tilbage på sporet, men arbejdet med elektrificeringen fortsætter, så der fra slutningen af 2026 også kan køre eltog hele vejen til Aalborg Lufthavn. Fra slutningen af året bliver der blandt andet sat kørestrømsmaster op i Aalborg.
 

Det har Banedanmark udført
  • Fornyelse af sporene på Aalborg Station. Her har Banedanmark udskiftet 37 sporskifter og ombygget syv kilometer spor inden for stationsområdet. Ved to broer er der gjort plads til kørestrømsanlæg til fremtidens el-tog.
  • På Langå Station er der gennemført sporfornyelse og hastighedsopgradering, så det på sigt bliver muligt at øge hastigheden til 160 km/t. Samtidig er der gjort plads til master og kørestrømsanlæg på stationen, så den også kan blive klar til fremtidens grønne el-tog.
  • Mellem Hobro og Aalborg er 13 af Banedanmarks broer på strækningen gjort klar til elektrificering. Derudover er der udskiftet sporskifter på Skørping Station, og på Arden Station er spor og sporkasse (fundamentet under sporet) fornyet.
  • I Brønderslev er der bygget ny og højere perron, der gør det nemmere at stige ind og ud af togene. Og i Hjørring er kapaciteten forøget med et helt nyt dobbeltspor syd for stationen.
    På strækningen mellem Aarhus-Aalborg og Aalborg Lufthavn er det nye signalsystem taget i brug. Det vil på sigt vil give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.

fvm 2024-10-07


 

Kastanjetog hos Mariager Handest Veteranjernbane i efterårsferien

Kastanjetogene kører de to søndage samt tirsdag og torsdag i efterårsferien (uge 42).

13. oktober, 15. oktober, 17. oktober og 20 oktober

Kastanjetogene fremføres af veteranbanens historiske motormateriel.
Togene kører fra Mariager kl. 10:50 og kl. 14:10. 
Fra Handest er der afgang kl. 12:10 og kl. 15:20.
Efterårsferie er kastanjer og familiehygge Veteranbanen inviterer til anderledes kastanjetur Mens ”skoven falmer trindt om land, og fuglestemmen daler”, falder også de flotte kastanjer fra træerne. Så er der dømt kastanjefigurer og efterårshygge for hele familien.
Hop ombord på det populære kastanje-tog I efterårsferien fløjter veteranbanen afgang for årets kastanje-tog. – En familietur med hygge og med stil og traditioner og en sjovere måde at samle kastanjer på.

Foto: Ager Christiansen
”Fire dage i børnenes ferie inviterer veteranbanen på kastanjetur ud i efterårets smukke gyldne farver”, fortæller veteranbanens driftsbestyrer Frits Sørensen og fortsætter:
”Stig ombord i det historiske veterantog, i de hundred år gamle personvogne med de sjove åbne  endeperroner og tag på en hyggelig rejse ud i efteråret. På stationerne i True og Vester Tørslev  står store og næsten et hundrede år gamle kastanjetræer, plantet da privatbanen åbnede tilbage i 1927.
Disse gamle kæmper er fortsat leveringsdygtige  med herlige brune og bløde kastanjer. – Og der er nok til alle!”. ”Tag en pose med og lad børnene samle kastanjer på perronen. Vi gør et  ekstra ophold på stationerne”
Turen med det gamle veterantog frem og tilbage mellem Mariager og Handest tager ca. to timer, og der er nok at se på undervejs. Strækningen er på sytten kilometer og er Danmarks længste veteranjernbane. – Gå med børnene ud  på vognenes åbne endeperroner, nyd naturen og lyt til lokomotivet der arbejder sig gennem efterårslandskabet med flittig brug af fløjten.
Stationskiosken i Handest er åben, og her er der mulighed for at få sig en kop friskbrygget kaffe eller en øl eller vand, og børnene kan få sig en is. – Is kan som bekendt heldigvis spises hele året. Børnene kan også more sig med at køre med den røde skinnebus på modelbanen, der står opstillet i stationens pakhus.

Tag madkurven eller eftermiddagskaffen med på turen Lav en lækker madkurv, bryg en kande kaffe og tag herlighederne med i toget. Nyd forfriskningerne undervejs i toget eller under opholdet på stationen i Handest, hvor der borde og bænke. ”Det gør kastanjeturen endnu hyggeligere, og det hele smager dobbelt så godt”, forsikrer Frits Sørensen.
”Har I lyst til at se Mariager Fjord og skovene deromkring i de flotte flammende efterårsfarver; en tur, som foregår i ro og mag og i historiske rammer, så planlæg allerede nu en dag med veterantoget i efterårsferien.
”Det er muligt på forhånd at booke billet til veterantogene via vores hjemmeside”, slutter driftsbestyreren. Trekantruten, den populære rundtur med tog, bus og skib mellem Mariager - Hobro - Handest-Mariager, kører også i efterårsferien. Ruten kører samme dage som veteranbanen. Billetter til Trekantruten skal bookes på forhånd hos turbåden SVANEN.
Medens markerne nu står med ”stubbene de golde”, takker Trekantruten og Veteranbanen af for i år men vender tilbage igen fra starten af juni måned 2025, når de samme marker atter ”bølger nys som guld”.

fvm 2024-10-03