Slutspurt på den nye Sydbane.
Pris: 269,00 DKK - Bestil nr 596
Boger udkommer 22. november 2024, og levering vil ske hurtigst muligt derefter.
Medlemmer af BANEBOGKLUBBEN tilbydes bogen i november bogpakken.
Forfatter: Flere - redigeret af Dansk Jernbane-Klub
Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2024
Antal sider: 100 Hardback, Størrelse: 24,4 cm x 24,6 cm
Årets udgave af På sporet af indeholder bl.a.
Pris 395 kr Bestil nr 135
Bogen udsendes også i banebogklubben medio november.
Forfatter: Bruce Peter Forlag: Dansk Jernbane-klub, 2024, Antal sider: 200 Sprog: Dansk, Hardback, 24,5 cm x 22 cm
Da de højrøde Intercitytog – trukket af rød/sorte lokomotiver, og bemandet med personale i brune og orange uniformer – i 1974 rullede ud i landet, gik det for alvor op for danskerne at Statsbanerne var i forandring. Vingehjul og kongekrone forsvandt og erstattedes af bogstaverne DSB i moderne skrifttype.
DSB Designprogram, der var lanceret i 1972, var imidlertid langt mere omfattende, idet man ville skabe et samlet, behageligt og letgenkendeligt rejsemiljø for de DSB-rejsende – lige fra stationer til tog og færger. Det var første gang at en stor dansk statsorganisation udarbejdede et corporate image – et begreb der dengang kun var kendt fra multinationale firmaer.
Udviklingen af DSB Designprogram skete med inspiration fra Storbritannien, hvor British Rail seks år tidligere havde påbegyndt et lignende program. Ved DSB blev den arkitektuddannede journalist Jens Nielsen i 1972 udnævnt til designchef, og i de efterfølgende 20 år satte han - og de folk han udpegede - et markant aftryk på DSB’s fremtræden i offentligheden, hvad angår grafisk design, stationsarkitektur, design af lokomotiver og vogne, færger, uniformer, catering, plakater og kunstnerisk udsmykning.
Der er ca. 400 illustrationer (næsten alle i farver). Bogen udgives af Dansk Jernbane-Klub i samarbejde med bane bøger. Originalsprog engelsk, oversat til dansk af John Poulsen (bane bøger).
Forfatter: Harold van der Meer
Forlag: Lycka till Förlag, 2024
Sider: 300 Sprog: Dansk
Indbinding:Hardback
Format: 21,5 x 30,5
Pris kr.: 500,00 - Bestil nr. 1601.
For mere end 75 år siden, fik den svenske producent Nydqvist och Holm AB, en licens til at bygge dieselelektriske lokomotiver, F7 fra General Motors/Electro-Motive Division.
I 1954 resulterede dette i de legendariske rundsnuder, også kendt som NOHAB AA12 og AA16 fra fabrikken. DSB købte mellem 1954 og 1965 hele 59 lokomotiver af typen Litra MY, og suppleret med 45 lettere udgave kaldet MX.
At rundsnuder blev en succes, skyldes især den pålidelige GM-EMD 567-dieselmotor, Halvfjerds år efter at det første lokomotiv kom på skinnerne, er der stadig et antal lokomotiver i brug.
Forfatter: Torben Johannes Andersen
Forlag: TjA Historic, 2024
Sider: 128 Sprog: Dansk
Indbinding: Hardback
Format: 21,5 x 30,5
Pris kr.: 475,00 - Bestil nr. 927.
Bogen indeholder komplette beskrivelser af motorvogne leveret af Scandia, FRICHS og DfA, der gennem tiden har tjent DSB. Ikke alene nævnes teknikken bl.a. med motortyper, vognkassernes konstruktion, passagerkapacitet osv., men også oprangeringer med den enkelte type trækkraft i årene efter 1945 er medtaget.
Der er også tabeller med tekniske data for samtlige omtalte typer sidst i hvert kapitel. Skæbne, udrangeringer m.v. er også medtaget.
350,00 DKK, Varenr.: 1585
Forfatter: Ståle Næss, Trafik-Nostalgiske Förlaget 2022, 330 sider, Sprog: Norsk, Hardback, 21 cm x 30,3 cm
Denne bog fortæller lidt historien om alle diesellokomotiver, der har været prøvekørt eller i drift i Norge. Bogen omtaler NSB's Di 1 og flere lokomotiver fra tyske producenter, der producerede lokomotiver til Norge.
Bogen har egne kapitler om de svenske diesellokomotiver, som har kørt og kører i Norge i dag. Bogen indeholder over 700 billeder og tegninger.
160,00 kr - Bestil nr 2170
Forfatter: John Valentin Karslund, Forlag: Sporvejshistorisk Selskab, 2024, 32 sider, Hardback, 20,5 cm x 28 cm
I sine barndomsår boede forfatteren lige overfor den gamle Valby Remise. Han var meget optaget af de sporvogne, der lejlighedsvis rangerede ind og ud af remisen. Nysgerrigheden blev en dag så stor, at det lykkedes John og fire andre drenge at trænge ind i remisen. Dette var muligt, da remisen fungerede som depot på det tidspunkt og ikke havde fast personale.
Med John som den store kørte de så frem og tilbage med sporvognene. Dette kunne lade sig gøre fordi en glemsom remisearbejder havde glemt omskifternøglen, og drengene lykkedes at få stillet nøglen rigtigt.
Oplevelsen gjorde så stort indtryk på forfatteren, at han senere tegnede denne historie, hvor han selv optræder som Lille John. En sød lille historie til læsning for børn, børnebørn eller oldebørn. Der er flere fotos af remisen, der nu er flyttet til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Forfatter: Leif Jakobsen og Morten Salicath Forlag: J-bog 2024, 96 sider, Hardback , 21 cm x 21 cm
Gildet opstod i København på den gamle Nordbanegård, der var den sidste aktive del af Københavns anden banegård. Da det sidste tog kørte fra Nordbanegården i 1921 blev det markeret ved en sammenkomst.
En kreds af ansatte dannede nogle år efter - i 1924 - Sankt Jørgens Gilde for at fastholde det gode sammenhold, der havde været på den gamle banegård. I begyndelsen var det kun tidligere ansatte herfra der kunne blive optaget i Gildet. Siden er kriterierne ændret og tilpasset udviklingen i DSB/Banedanmark og i samfundet.
Københavns anden banegård lå ved Sankt Jørgens Sø, og det er da også denne der i al væsentlighed har lagt navn til Gildet.
Bogen beskriver Gildets historie og tager læseren med gennem de forskellige begivenheder, der har været i de 100 år Gildet har eksisteret.
Slutspurt på den nye Sydbane.