Vil du hjælpe os med at anmelde Jernbanebøger ? Send en
Forfatter: Bruce Peter
Forlag: Dansk Jernbane-klub, 2024
Antal sider: 200, Hardback
Sprog: Dansk
Størrelse: 24,5 cm x 22 cm
Forhandles af Jernbanebøger. Varenr.: 135
Da de højrøde Intercity-tog – trukket af rød/sorte lokomotiver og bemandet med personale i brune og orange uniformer i 1974 rullede ud i landet, gik det op for danskerne at "Statsbanerne" havde fået et nyt design. Vingehjul og kongekrone forsvandt og erstattedes af bogstaverne "DSB" i moderne skrifttype.
Med inspiration fra Storbritannien, hvor British Rail seks år tidligere havde påbegyndt en lignende forvandling ansatte man den arkitektuddannede journalist Jens Nielsen i 1972. Han blev udnævnt til designchef, og i de efterfølgende 20 år satte han et markant aftryk på DSBs fremtræden i offentligheden. Alt fik en overhaling og der blev ensartethed over designet på stationer, lokomotiver, vogne, færger, uniformer og meget mere. Intet var for småt til at blive designet på ny.
Man ville skabe et samlet letgenkendeligt rejsemiljø for de DSB-rejsende – lige fra stationer til tog og færger og DSB skulle gå fra et lidt støvet foretagende og give DSB et løft til en moderne transportvirksomhed og medvirke til at gøre DSB til en bedre arbejdsplads.
De idéer og retningslinier, der nedfældes i design manualen, skulle også omfatte interne forhold og de ansatte skulle tages med på råd i beslutninger.
Da Statsbanerne i hele landet fra 1885 kom under fælles administration blev lokomotiver malet sorte og fik skorstensbånd i de nationale farver, en udsmykning, der betegner statskontrol. Kombinationen af sort med rød og hvid skabte en ikonisk identitet, og da damplokomotiverne næsten et århundrede senere forsvandt og DSB Designprogram blev lanceret, videreførte det disse farver i stort set alle designelementer.
To DSB-lokomotiver med en hidtil uset bemaling rullede ud af Centralværkstedets malerværksted i 1972. I stedet for den vinrøde grundfarve med gyldengule Vingehjul – som havde været DSB’s symbol siden etableringen i 1885 – på fronterne, fremstod MZ 1401 og MX 1010 i sort med postkasserøde førerhuse og med „DSB“ i en Helvetica skrift.
Randers Station blev fuldstændig malet sort – indvendigt og udvendigt – med postkasserøde paneler og et rødt, hvidt og sort stribet gummigulv og ny skiltning overalt.
Bogen anlægger en arkitektur- og design-historisk vinkel, der analyserer og kritiserer designprogrammet i alle dets former gennem et meget stort antal illustrationer der kommer omkring alle dele af designet.
Bogens forfatter har interviewet flere af de arkitekter og designere, der havde været involveret i designprogrammet. Der har desuden været udført stor arkivforskning,
Bogen er skrevet af Bruce Peter der er professor i designhistorie ved Glasgow School og Art - har skrevet talrige bøger om arkitektur-, design- og transporthistorie og blandt andet en bog om British Rail, der nogle år før DSB også gennemgik en forvandling
Bogen er oversat af John Poulsen fra Banebøger.
Bogen er skrevet i letlæseligt sprog med mange illustrationer der drager tråde til tidligere DSB design og til udenlandske jernbaneselsksaber.
Bogen er udgivet i samarbejde mellem Dansk Jernbane-Klub og bane bøger.
Forfatter: Marc Clement
Forlag: Eget forlag, 2024
364 sider, sort/hvid og mange tekniske diagrammer, formler, tegninger og historiske dokumenter og foto af de enkelte varianter i scala 1:87
Paperback, 17 x 22 cm. Sprog: Engelsk
Pris: 15 euro fragtfrit tilsendt. E-bog til Download 6.49 euro.
Bestilles på https://buchshop.bod.de/
Det er en Book on Demand udgivelse, så der kan gå 8-14 dage før den fysisk bog kommer frem. Alternativt som en E-bog.
Kan også købes hos danske Saxo.com.
Anden Verdenskrig var en katastrofe med millioner af døde og ødelagte byer og umådelig lidelser. Men uden denne katastrofe ville Deutsche Reichsbahns ’lette godstogslokomotiv’ type 50 og 52 sandsynligvis aldrig være blevet bygget i det antal lokomotivet blev. Kravet til det nyudviklede lokomotiv blev stillet i 1937 og i 1938 rullede de ført 12 lokomotiver ud fra Henchel.
Med tidens nok mest moderne produktionsteknologi under anden verdenskrig og ved hjælp af tvangsarbejdere blev lokomotiverne spyttet ud fra forskellige fabrikker flere steder i Europa.
10168 lokomotiver af Class 50 og 52 blev det til. Bygget på over 25 fabrikker over alt i europa og så sent som 1960 blev det sidste lokomotiv af denne type bygget. Efter krigen blev de en afgørende faktor i genopbygningen af Europa.
Mere end 80 år senere kan man finde spor af lokomotivet i mindst 25 lande og på tre kontinenters jernbaner.
Forfatteren Marc Clement har interesseret sig for damplokomotiver siden sin ungdom. Efter at have bygget flere modeltog arbejder han nu som frivillig på Darmstadt Railway Museum, hvor han dyrker sin interesse for, hvordan damplokomotiver er opbygget, og hvordan de betjenes.
Et modellokomotiv, som han fik i fødselsdagsgave, vakte hans interesse for den tyske 50/52-serie, som han blev mere og mere involveret i i løbet af de følgende år. For modeljernbanefolk findes der 140 forskellige modeller af lokomotivet og varianterne.
Det er ikke en billedbog med flotte foto af de mange varianter der har været af lokomotivtypen, men en teknisk gennemgang og beskrivelse og udregninger af cylindre og hedeflader og mere. Bogen rummer også beskrivelse af de mange lande lokomotivet har kørt i.
Forfatter: Olaf Skov
Forlag: Eget forlag, 2024
252 sider, rigt. Illustreret med tegninger, kopier af dokumenter og historiske fotos
Paperback, 21 x 29,7 cm
Pris 299 kr. – forhandles af Jernbanebøger
Som opvokset i en af TKVJ stationsbyen Sønder Felding, er det altid interessant, når der kommer en bogudgivelse om min gamle ”hjemmejernbane”. I reolen står naturligvis Kolding Lokomotiv Klubs bogudgivelse Troldhedebanen fra 2002 på 368 sider, og nu får den følge af denne nytilkomne værk ”Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift” på 252 sider. Ergo er der masser af godt læsestof til mange aftner, og når minder skal sendes tilbage til marts 1968, hvor min far sikrede mig ture i skinnebussen inden det var slut.
Olaf Skov’s bog tager udgangspunkt i et imponerende arkivstudie, som startede efter banens lukning i Saxildhus i Kolding, hvor TKVJ havde sit hovedkontor. I bytte for kage til kassererske Gudrun Rasmussens kaffe, fil den unge Olaf lov til at læse i det omfattende materiale af dokumenter, protokoller, brevudvekslinger mm. TKVJ havde liggende siden de første anlægsstudier gik i gang.
Sirligt indledes bogen med et kort introduktion af noter og kilder, og ligger ud med sammendrag af et dokument fra 7. marts 1900 (side 5), hvor et forretningsudvalg for Grindsted-Lunderskov ansøger regeringen eneretsbevilling til anlæg og drift af ny jernbanelinje ud over den jyske hede. Herefter følges i samme form med tydelige dato angivelse udviklingen frem til eneretsbevillingen endelig gives den 11. juni 1913 (side 30), udviklingen i anlægsarbejdet frem til 30. november 1926, hvor ministeriet godkender anlægsregnskabet (side 85). Hvad det afsluttende regnskab endte på, står desværre i det uvisse. Rigsarkivet har meddelt Olaf Skov, at akterne er bortkommet eller stjålet.
Den omfattende opremsningen af arkivstoffet kan for nogle forekomme noget tung, men det lige nøjagtig efter min mening det der giver bogen sin helt store styrke og værdi. Det kræver at læseren selv skal arbejde sig igennem stoffet og ikke blot nøjes med en sammenkogt og reduceret oplevelse. Det tager naturligvis sin tid at læse en så omfattende tekst igennem, men udbyttet er så også, at man får en betydelig indsigt i de mange hensyn, forespørgsler og tilladelser der skulle tages undervejs. Især er jeg overrasket, hvor meget der rent faktisk skulle godkendes af ministeriet og jernbanetilsynet, for at kunne gennemføres. Eksempelvis at den kommende station Kirsbøl, måtte skifte navn til Korsvang – dette godkendtes af ministeriet den 20. oktober 1916, eller bygningstegninger, der sendes til ministeriets godkendelse i marts 1915. Det har bestemt heller ikke være let at bygge jernbane for over 100 år siden. Men i og med staten stod for 2/3 af finansieringen af privatbanen, var det måske rimeligt nok
TKVJ åbnede officielt den 25. august 1917 – men allerede i starten af september 1916 kunne minister give banen lov til drift i dagslys mellem Troldhede og Grindsted (Parcel 1), med maks. 25 km/t og et tog ad gangen på strækningen. Anlægget af banens tre parceller (Parcel 2: Grindsted-Gesten, Parcel 3: Kolding-Gesten-Vejen) beskrives detaljeret og med mange data. Her er meget at hente, også om min forholdende omkring min hjemstavn Sønder Felding, hvor der tillige skulle bygges en 24,5 meter lang gitterbro over Skjern Å øst for landsbyen. Det fremgår f.eks. at placering af stationen syd eller nord for Skjern Å har også været diskuteret i 1913. Der er også fine aftryk af originaltegninger af stationen og gitterbroen, som nu er sikret i Olaf Skovs arkiv. Broen over Skjern Å forsvandt i 2018 – Herning Kommune ville ikke være med til at ofre de ca. 5-6 mio.kr til en nødvendig istandsættelse af broen som kulturminde.
Samlet set indeholder bogen en masse information, som normalt ikke vil være tilgængeligt og formentlig forsvundet for stedse, hvis Olaf Skov ikke havde fået sikret materialet for eftertiden. Bogens opsætningen er der ikke kælet så meget for, men det kan jeg sagtens abstrahere for, når indholdet er så fyldig og gennemarbejdet som det er. Det er også glædeligt, at materialet ikke blot er gemt bort i kasser og mapper, men netop offentliggjort i sådant værk, som kan danne baggrund for videre studier. Hvilket jeg faktisk foretrækker, frem for at materialet ”bare” er blevet digitaliseret og lagt op på internettet. Måske er det blot min alder, men det giver bare bedre udbytte at bladre i et værk som denne, fremfor at ”swipe” sider på en PC eller Ipad.
Min viden om TKVJ er hvert fald blevet væsentlig øget med denne bog, og i øvrigt til pris der er lavere end en turpas i Københavns Tivoli! Bogen kan derfor varmt anbefales, hvis man vil have mere detaljeret viden om processen i at etablere en privatbane for over 100 år siden, for den er sikkert ikke meget anderledes for andre privatbaner fra den tid. Olaf Skov varsler i sit forord til bogen, at der vil komme et senere bind omkring driften efter åbning. Den vil jeg glæde mig til at læse og se.
Tommy O. Jensen
Forfatter: Niels Jensen
Forlag: Forlaget Frydenlund A/S, 2023
238 sider, illustreret med kort og historiske fotos
Hardback, 15,5 x 23,5 cm
Pris 300 kr. – forhandles af Jernbanebøger
Genforeningen af Sønderjylland med Danmark den 15. juni 1920, var en direkte følge af Tysklands nederlag i 1. verdenskrig i oktober 1918. Landsdelen havde siden den 2. Slesvigske Krig i 1864 tilhørt Tyskland, efter Danmark havde tabt de tre hertugdømmer Slesvig, Holsten og Lauenborg. Ved fredskonferencen i Versailles foråret 1919, blev de danske ønsker om at få gennemført folkeafstemninger i Slesvig om det fremtidigt tilhørsforhold hørt. Folkeafstemningen i 1. zone, Nordslesvig (Haderslev, Aabenraa, Sønderborg og Tønder) skete den 10. februar 1920, resulterede samlet dansk flertal på ca. 75 % af stemmerne og dermed dansk tilhørsforhold. Modsat gjorde sig gældende ved folkeafstemningen i 2. zone, Mellemslesvig (Nibøl og Flensborg) den 14. marts 1920, hvor det tyske flertal lå på ca. 80 % af stemmerne. Den ny dansk-tyske grænse kunne tegnes ind på landkortet, og samtidig igangsattes et omfattende arbejde med at indlemme infrastruktur og statslige institutioner i det danske kongerige.
Niels Jensen’s bog beskriver om Statens og privates ekstraordinære investeringer i Sønderjyllands infrastruktur 1920-1940. Flere af bogens kapitler handler om DSB’s overtagelse af i alt 247 km jernbanestrækninger natten til den 17. juni og de udfordringer der var forbundet med at starten trafikken op, uden at have overtaget et eneste stykke materiel fra den Kongelige Preussiske Jernbane Forvaltning (KPEV). En opgave der viste sig at være særdeles omfattende, eftersom 1. verdenskrig havde sat Tyskland på fallittens rand. Det kommer fint til udtryk flere steder i bogen med interessante øjenvidne beretninger, der beskriver hvor nedslidt og armt jernbanevæsnet var i ugerne op til overtagelsen.
Heldigvis gik overtagelsen stort fredeligt for sig, og i Haderslev inviterede den nye danske stationsforstander J.J. Høgdal endda de danske og tyske jernbanefolk på et let traktement som tak for godt samarbejde. Den form konduite var etatens ledelse i København dog ikke enig i, og regningen på 70 kr. måtte stationsforstander J.J. Høgdal derfor betale af egen lomme!
Bogen er opdelt i 18 kapitler, der dykker ned i egentlig ret vidt forskellige emner, men med den fællesnævner, at de hver især viser den rolle som staten og etaterne bidrager med, for at få samfundet til at fungere.
Det er faktisk godt, at bogen ikke blot behandler jernbaner, men også tager emner som broer, færger, elforsyning, postvæsen, telefonvæsen osv. med i fortællingen. Det giver et godt og samlet billede af det forhold, at indlemmer en ”tabt” landsdel i riget igen.
Der er mange sjove vinkler i bogen, bl.a. opførelse af Sønderjyllands Højspændingsværk i Aabenraa i 1922-24, hvor udsmykningen i maskinhallen var udført af kunstneren Troels Trier. Aha – her spiller forfatteren vist et puds med læseren, men efter nærmere søgen på internettet viste det sig, at der ikke er tale om Troels Trier fra kunstnerkollektivet ”Røde Mor”, men at der faktisk er tale om hans farfar af samme navn, som var søn af grundlæggeren af Vallekilde Højskole ved Hørve, og levede 1879-1962.
Eneste anke jeg har til bogen er formatet – den er simpelt hen for lille til de mange gode kort og flotte fotos, det er lykkedes forfatter at samle ind. F.eks. er oversigtskortene på side 10 og 47, samt amtsbanernes køreplan på side 34 i praksis ulæselig, hvilket er synd. Et bogformat i fx 25 x 25 cm ville have hjulpet meget, og i øvrigt også give mange af de unikke fotos en bedre fremtonen.
Når det så er sagt, så skal det bestemt ikke afholde historieinteresserede i at købe bogen, som er ganske velskrevet, som det kendetegner Niels Jensens øvrige bøger. Den giver et godt indblik i en svær brydningstid i det sønderjyske udkant, hvor magtcenteret flyttede fra Berlin til København, og i øvrigt ikke alle danskere så det fordelagtig at få det gamle land tilbage igen.
Tommy O. Jensen
Jef Pallavicini
Udgivet 2024
Format 20,5 cm X 20,5 cm, hårdt omslag,
136 sider og ca. 340 illustrationer
298 kr.
Bogen er inspireret af bøgerne der er lavet om busstoppesteder i Sovjetunionen. Her var der udvist meget stor kreativitet omkring af lave hvert enkelt stop til noget specielt. Kreativiteten i Danmark har ikke været så stor og der er ved de fleste busstoppesteder brugt standardlæskærme.
Poul Cadovius var den første der for firmaet Abstrakta i glasfiber designede en håndfuld forskellige læskærme, hvor den mest kendte er Cadomusboblen i glasfiber, hvor der er siddeplads til 5-10 personer. Den er designet i en tid hvor der ikke var så meget graffiti og i dag indbyder de store flader til at male på. Skærmen står flere steder stadig og må i dag betragtes som fortidigt design.
Aluminiums profiler hvori der var placeret glas var næste generation af skærme. Det gjorde skærmen transparent og noget mere let i designet. Denne type står der stadig rigtig mange af rund om i landet.
Bogen kommer fint omkring alle typerne og tager med sine mere end 300 illustrationer læseren med rundt til de fleste egne i Danmark.
Man kunne godt have ønsket at man havde valgt at have lidt færre foto med. Mange er næsten ens og mange foto er meget små. En af mine kæpheste er at foto ikke må være for små i en bog. Færre og større foto og lidt mere kritisk indgang til hvert enkelt foto kunne også have givet et mere roligt lay-out af det enkelte opslag i bogen. Mange af bogens foto er taget indenfor de sidste år og kunne være taget om. Mange opslag virker rodede.
AFA/JcDecaux med Knud Holscher design og andre firmaer der opsætter læskærme med reklamer har givet et stort løft til standarden af stoppestederne, men uden for de større byer, hvor der mange steder ingen biltrafik er det ikke så attraktivt at opstille skærme med reklamer
Jeg ved ikke præcist hvor mange stoppesteder der er i Danmark, men vil skønne der er mellem 30 og 40.000 stoppesteder hvor måske 3/4 har en form for læmulighed. Lige fra stoppesteder hvor der er et par påstigere pr dag til stoppesteder med flere tusind påstigere. Og det giver selvfølgelig forskellig standard.
Bogens budskab har været at vise forskelligheden, men man kunne også have valgt at have et afsnit med et rædselskabinettet, hvor grimheden og den manglede vedligeholdelse var i fokus. Jeg kunne godt have bidraget med foto af knæhøjt græs, smadrede ruder, skæve standere og stoppesteder hvor man ikke har lyst til at opholde sig og vedligeholdelse er noget der ikke sker.
Det er en opgave som kommunerne og trafikselskaberne bruger flere penge på end tidligere men der er stadigt et stort efterslæb og der kan bruge millioner på at hæve standarden. Der står stadig mange glasfiberlæskærme og andre skærmtyper af lav standard
Bogen er som nævnt inspireret af et lignede værk fra Rusland hvor der er en lang tradition for at sætte et meget lokalt præg på busstoppestederne. På YouTube er der en fin film om de Russiske stoppesteder. Link til Youtube
Finn Madsen
Jernbaneselskabernes uniformer fylder ikke meget i dansk jernbanelitteratur. Derfor er det prisværdigt, at Dansk Jernbane-Klub med støtte fra VELUX FONDEN har udgivet bogen ”Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980” skrevet af Bert Hansen.
Bogen er opdelt i to temaer: De Danske Statsbaner/DSB og privatbanerne. Hovedvægten er lagt på De Danske Statsbaner. De to temaer er underopdelt kronologisk, og da opdelingen fremgår af indholdsfortegnelsen, er det nemt at finde uniformeringen for en given periode.
Bogen er fakta mættet. Der er mange gengivelser af uniformsreglementer, -normativer og -regulativer. Her ses de forskellige baners rangordning af personalet, og hvordan det blev synliggjort gennem uniform og distinktioner. Det fremgår tydeligt, at banerne i den første tid i høj grad var inspireret af militæret, hvor mange af de ledende folk også kom fra. Regulativerne fortæller, hvor ofte personalet kunne få nye uniformsdele. De mange gengivelser af reglementer og regulativer vil nok af lægmanden blive opfattet som tørt stof. De mange billeder af uniformeret personale og uniformsdele liver dog op undervejs.
Bogen kommer godt rundt omkring de forskellige personalekategorier herunder også søfartspersonale En egentlig omtale af uniformering af banernes rutebilchauffører savnes. Statsbanernes karakteristiske kakifarvede uniform til rutebilchaufførerne mangler. Den var i brug indtil de brune uniformer kom i 1973. Farve og design signalerede, at uniformen var helt sin egen. I stærk kontrast til de traditionelle mørkeblå baneuniformer.
Kvinderne og deres uniformering i jernbanens første mange årtier fylder ikke meget. Det gjorde deres uniformstildeling heller ikke. Ekspeditricer og ledvogtersker blev ofte spist af med uniformshue, armbind og kappe eller kåbe. Andre stillinger hos Statsbanerne var nok besat med kvinder. Men de havde ingen uniform, og arbejdede typisk som skrivere, telegrafister og billettrykkere.
Blandt de trafikuddannede var der enkelte kvinder. De havde uniform og udførte perrontjeneste. Dem blev der lagt mærke til, og de blev ofte omtalt i datidens aviser og ugeblade. I bogen berettes over et par sider i bedste fortællestil om kvindelige stationsforstandere i Strømmen og Virum. En tilsvarende historie om Chr. X’s togfører er en levende afveksling fra reglementsteksterne.
Efterhånden som flere kvinder kom ud på arbejdsmarkedet, kom der også flere kvindeligt ansatte hos banerne. Fra 1970’erne er de godt repræsenteret i bogen med billeder af uniformer til stewardesser og togpersonale.
Skulderdistinktioner og hueemblemer til de forskellige personalekategorier er beskrevet og afbildet. Gallauniformer med tilhørende kårde eller dolk er også vist og beskrevet.
Statsbanerne fylder som landets største jernbaneselskab naturligt nok mest. Herudover er også en halv snes udvalgte privatbaner med egne regler omtalt. Fra 1925 fik privatbanerne fælles uniformsreglement, som er beskrevet.
Bogen er brugbar som opslagsværk. Dog savnes et stikordsregister, f.eks. opdelt på personalekategorier. Så havde det været nemt at følge udviklingen af en bestemt personalekategoris uniformering gennem tiderne. Bogen indeholder en detailliste og ordforklaring. Her er en del fagudtryk forklaret, f.eks. chakot og kokarde. Andre mangler, f.eks. passepoils og guldlidse.
Bogen er oplagt for veteranbanerne og deres uniformerede personale. Desuden er den en god håndbog for skaberne af historiske film og tv-serier med historisk indhold. Bogen giver svar på de fleste spørgsmål om, hvordan uniformerne så ud i en given periode. Endelig er bogen også et godt værktøj for dem, som søger at tidsfæste gamle billeder. Her kan bogen gennem identifikation af uniformen hjælpe med til at fastsætte perioden. For den almindeligt jernbaneinteresserede er bogen med dens mange billeder en god afveksling fra den traditionelle jernbanelitteratur.
Efter forfatterens valg slutter bogen, som det fremgår af titlen, i 1980. Det er de brune uniformer fra 1973, som afslutter fortællingen om uniformer hos DSB. Kongekrone, vingehjul og distinktioner forsvandt. Det var dengang helt i overensstemmelse med tidens trend. Farver og design var typisk for 1970’erne.
Dermed udtrykte uniformerne et øjeblikkeligt modelune, som ikke holdt på den lange bane. Ikke alle blandt personalet var begejstret for den brune uniform. I begyndelsen af 1980’erne kom DSB på andre tanker. Personalet fik en mere tidløs og klassisk mørkeblå uniform med kokarde og kongekrone på kasketten. En uniform som i højere grad udtrykte jernbanepersonalets faglige autoritet. Men den del af historien har bogen ikke med. Her er der dog for interesserede læsere hjælp at hente i artiklen ”Blå, brun og blå igen” i Jernbanehistorie 2019 skrevet af Frederik Birkholt Kolding.
Bogens er en flot grafisk produktion, den er indbundet, med god papirkvalitet, god billedgengivelse, over 350 illustrationer i sort/hvid og farver, og den er trykt hos et dansk bogtrykkeri, der er miljøcertificeret med svanemærket og FSC.
Ole Edvard Mogensen
Mon ikke de fleste er klar over, at dieseldriften synger på sidste vers? En epoke, der begyndte i 1922 med de første benzindrevne motorvogne i ordinær drift, vil formentlig være slut om ca. ti år, når batteritog definitivt overtager lokaltrafikken og hvor DSB’s trafik udelukkende sker med el-traktion.
John Poulsen har med bogen Gearkasseknas og dieselos set tilbage på udviklingen de sidste år, og samlet historien i det flotte værk med masser af billeder. Dengang var det økonomien, der især fik privatbanerne til at se sig om efter nye teknologier, som kunne udfase den dyre og mandskabstunge dampdrift. DSB fulgte også efter, bl.a. med MO-vogne og de klassiske diesellokomotiver litra MY, MX og MZ, for i 1970 at kunne slutte den 123 år lange epoken for damptog.
Bogen erstatter på ingen på måde bogserien Motor Materiel nr. 1-9, som stadig er de primære opslagsværker, når det gælder om at få historien bag de næsten alle køretøjerne. Og det er heller ikke meningen med bogen. Tværtimod kan bogen betragtes som et supplement eller et samlet opslagsværk, hvor man får et godt overblik over en teknologisk udvikling, der ændrede jernbanen fundamentalt. Samtidig indeholder bogen masser af fine billeder, som især burde kunne give appetit til modelbanefolket om såvel daglige og som usædvanlige oprangeringer. Det lige før man kommer til at holde af 1980’ og 1990’ernes allesteds nærværende MR-togsæt, som var med til at sende MO-vognene fra 1930’erne til ophug. De røde togsæt blev budt på mangt og meget i driften, både i daglig anvendelse med forskellige togarter og i en kneben situation, hvor de skulle trække af sted med et godstog med 14 vogne.
Nogle vil sikkert synes, at prisen – 400 kr. – er lidt for højt for en bog som denne; mange tilsvarende billeder kan man jo finde på internettet, og dette blads digitale navnebror. Men det koster at lave en bog i denne kaliber, og kvalitet, ligesom der går også en mængde tid med at skrive og udvælge de rette billeder. Så forfatteren er bestemt ikke blevet rig på dette, hvor timeprisen for tilblivelsen nok ligger på en éncifret beløb. Dette bør hvert fald ikke være argumentet for ikke at købe bogen.
Er man interesseret i motoriseret jernbanetrækkraft – både nyt og gammelt – så må bogen Gearkasseknas og dieselos så absolut stå på hylden, som et herligt bladreværk over en snart svunden tid!
Tommy O. Jensen
Du melder dig ind i bane bog-klubben ved at bruge tilmeldingsformularen samt overføre 200 kr. i DEPOSITUM, som du får tilbage ved evt. udmeldelse.
Når vi har modtaget dit depositum sender vi dig en bekræftelse pr. e-mail. Sammen med den får du de særlige indmeldelses-tilbud, som du bestiller pr. e-mail.
Desuden får du den nyeste ”Info” om de kommende bogklubbøger, som du evt. skal afbestille, hvis du ikke ønsker dem!
Fremover får du - enten sammen med dine klub-bøger eller separat - tilsendt information om de kommende klub-bøger, som du har mindst en måned til at afbestille. Desuden får du til tider special-tilbud forbeholdt medlemmer af bogklubben.
Sammen med din første klubbog modtager du et girokort til betaling af den bog, du netop har fået. Du skal blot betale inden den frist som står på girokortet og har altid mindst 14 dages kredit.
Bemærk at bøgerne KUN fås til klub-pris når de tilbydes som „næste bog“. Dvs. at man ikke - efter at bogen er udkommet - kan få den gennem klubben til særlig pris.
Du binder dig kun til at købe 3 bøger, dog mindst én om året. Og du kan derefter til enhver tid udmelde dig af bane bog-klubben og få dit depositum på 200 kr. igen. Læs venligst reglerne for medlemskab grundigt igennem, da du godtager disse regler, når du indbetaler depositum.
1) Indmeldelse sker ved at indbetale et depositum på kr. 200 til bane bøgers bankkonto på indbetalingskort mærket bane bog-klubben eller ved elektronisk overførsel af beløbet. Indbetalingen gælder samtidig som accept af reglerne for medlemskab.
2) Nye medlemmer starter automatisk med den eller de bøger som indgår i førstkommende bogpakke. Denne bogpakke kan dog afbestilles, og i så fald modtages i stedet Bogklub-info med information om næste bog.
3) Medlemmer af bane bog-klubben tilbydes min. 3 og max. 6 gange årligt nye bøger til en pris som er ca. 25 % lavere - excl. porto - end bogens udsalgspris. Rabatten gælder kun udgivelser fra bane bøger og DJK’s forlag. Når der tilbydes bøger fra andre forlag kan rabatten være mindre. For hver bogpakke tillægges den faktiske portoudgift.
4) Medlemmer af bane bog-klubben forpligter sig til at aftage mindst 1 bog årligt og ialt mindst 3 bøger i den tid medlemskabet varer. Overholdes dette ikke, tilfalder det indbetalte depositum bane bog-klubben.
5) Det enkelte medlem af bane bog-klubben kan kun købe ét eksemplar af hver udgivelse til klubpris, og kun når de tilbydes som „næste bogklub-bog“. Tidligere udgivne bøger kan ikke købes til særlig klubpris. Eventuelle indmeldelsestilbud kan kun benyttes i forbindelse med indmeldelsen og indgår ligesom særtilbud ikke i bogantallet under pkt. 4.
6) I god tid inden udgivelsen orienteres medlemmerne i Bogklub-info om „næste bog“. Afbestilling af „næste bog“ skal ske inden udløbet af den fastsatte frist, som er mindst 14 dage. Bogklub-info med information om næste bog udsendes enten separat eller sammen med en foregående klubbog. Afbestilling sker ved, at man krydser af i „Nej tak“-rubrikken på svarkuponen som sendes til bane bog-klubben. Alternativt kan der afbestilles pr. e-mail til bane bog-klubbens e-mailadresse, så får man en kvittering pr. e-mail. Der kan ikke afbestilles på indbetalingskortet eller via PC-bank.
7) Bogklubbøger som ikke er blevet afbestilt tages ikke retur. Derimod kan bøger med tekniske fejl naturligvis ombyttes med nye.
8) Betaling for modtagne bøger SKAL ske inden den på indbetalingskortet anførte frist, som er mindst 14 dage.
9) Ved udsendelse af betalingspåmindelse tillægges et rykkergebyr på kr. 50,-. Ved gentagne tilfælde af manglende indbetaling udmeldes medlemmet, og det indbetalte depositum returneres, fratrukket bane bog-klubbens tilgodehavende og et administrationsgebyr på 50 kr.
10) Kan depositum ikke dække bane bog-klubbens tilgodehavende, er bane bog-klubben berettiget til - uden yderligere varsel - at sende tilgodehavendet til retslig inkasso.
11) Efter du har aftaget mindsteantallet af bøger (se punkt 4) kan udmeldelse ske med 1 måneds varsel. Såfremt der ikke er uafregnede mellemværender (se punkt 9) tilbagebetales det fulde depositum.
Ja tak, jeg ønsker at blive medlem af bane bog-klubben.
Jeg har læst og forstået reglerne for medlemskab. Jeg overfører depositum kr. 200,- til Danske Bank Regnr.1551 Kontonr. 3179176
mærket "indmeldelse bane bog-klubben" og med tydelig angivelse af navn og adresse.
Jeg er klar over at mit medlemskab først træder i kraft når indbetalingen er registreret.
Send en mail til
Med følgende information Navn, Adresse, Postnr./By, E-mail:
Du kan sammen med indmeldelse bestille bogtilbud nedenfor:
Samtidig med din indmeldelse i bane bog-klubben kan du købe de seneste fire bøger fra foregående bogpakker til den særlige bogklubpris, hvor du sparer ca. 25 %. (Til prisen lægges porto).
Bestil bøgerne pr. e-mail samtidig med indmeldelsen. Så sender vi dem, når dit medlemskab er registreret.
Mere udførlig tekst om bøgerne findes på Jernbanebøgers hjemmeside.
Tog – Fra daggry til skumring
Forfatter: Søren Jacobsen
Sprog: Dansk og engelsk
Sider: 164.
Format: A4 Hardback.
Forlag: Lycka till Förlag.
Varenummer: 1560
Normalpris: 349,- kr.
Bogklubpris: 280,- kr + fragt
Linie 1 Københavns sporveje
Forfatter: Per Vadmand
Sprog: Dansk.
Forlag: Sporvejshistorisk Selskab.
Sider: 64.
Format: A5 Hæftet.
Varenummer: 2152
Normalpris: 120,- kr.
Bogklubpris: 96,- kr + fragt
IC4
Forfatter: René Flamsholt Christensen
Forlag: Forlaget Frydenlund A/S
Udgivelsesår: 2021
Sprog: Dansk
Antal sider: 352
Indbinding: Hardback
Størrelse: B: 17,8 – H: 25,2 cm
Varenummer: 1176
Normalpris: 299,- kr.
Bogklubpris: 240,- kr + fragt
Med toget gennem tresserne
Forfatter: John Poulsen m.fl.
Forlag: bane bøger
Udgivelsesår: 2021
Sprog: Dansk
Antal sider: 168
Indbinding: Hardback
Størrelse: B: 25 – H: 30 cm
Bogklubpris kr. 299,00 plus fragt
Normalpris kr. 398,00
Bestillingsnummer 336
Ved indmeldelsen kan du købe disse ældre bøger til speciel "indmeldelsespris". Der er op til 80 % at spare! (Til prisen lægges porto).
Bestil bøgerne pr. e-mail samtidig med indmeldelsen. Så sender vi dem, når dit medlemskab er registreret.
Et liv på maskinen
af Peer Pedersen
80 sider A4, stift bind, rigt illustreret i s/h og farve. Normalt Kr. 268,-
SPECIALPRIS KUN Kr. 99,-
Køge-Ringsted Jernbane
af Thomas Nørgaard Olesen
Format 23 x 24 cm, stift omslag, 160 sider.
Normalt Kr. 349,-
SPECIALPRIS KUN kr. 149,-
Fra Vestbanen til Arriva
Af Ole-Chr. M. Plum
Format 23 x 24 cm, stift omslag 236 sider, ca. 400 illustrationer.
Normalt Kr. 349,-
SPECIALPRIS KUN kr. 149,-
Danske privatbaner 1950-1969
jernbanefotografers kameraer
A 4, liggende, hårdt omslag
80 sider, cirka 160 illustrationer i sort/hvid en del i farver
Bogklubpris kr. 195,- plus porto
Normalpris kr. 320,-
Bestillingsnummer 0914 B
Bogen er en fotografisk historie om de danske privatbaner i perioden 1950-1969, der viser mangfoldigheden i materiel hos de forskellige privatbaner.
Danske lokomotiver og motorvogne 1991 og 1997
Bøgerne illustrerer dansk driftmateriel inklusiv vognmateriellet med
korte data om hver enkelt litra og vogntype pr. 1. januar 1991 og 1997
1997
Tom Lauritsen
15 x 21 cm. i hårdt omslag
128 sider, rigt illustreret i farver
Frank Stenvalls Förlag
Bogklubpris 30,- kr. plus porto
Normalpris 139,- kr.
Bestillingsnummer 0578 B
.
1991-01-01
Tom Lauritsen
Lommeformat, blødt omslag
286 sider,
rigt illustreret i sort/hvid
Frank Stenvalls Förlag
Bogklubpris 20,- kr. plus porto
Normalpris 99,- kr.
Bestillingsnummer 0577 B
Dansk Jernbane-Klubs bogserie omfatter: |
|||
1. | Næstved - Præstø - Mern Banen | B. Wilcke & P. Thomassen | 1962 |
2. | Maribo - Bandholm Jernbane | B. Wilcke & P. Skebye Rasmussen | 1963 |
3. | Hørve - Værslev Jernbane | B. Wilcke & P. Thomassen | 1963 |
4. | Fortegnelse over danske jernbaners motormateriel, 1. del | B. Wilcke & P. Thomassen | 1964 |
5. | Fortegnelse over danske jernbaners motormateriel, 2. del | B. Wilcke & P. Thomassen | 1965 |
6. | Nakskov - Rødby Jernbane | B. Wilcke & P. Thomassen | 1964 |
7. | Museumsbanen og Maribo - Bandholm Jernbane | B. Wilcke & P. Skebye Rasmussen | 1964 |
8. | Langelandsbanen | B. Wilcke & P. Thomassen | 1965 |
9. | Vejle - Give Jernbane | P. Thomassen & B. Wilcke | 1965 |
10. | Kolding - Egtved Jernbane 1. udg. (2. udg.1982) |
B. Wilcke & P. Thomassen | 1965 |
11. | Nakskov - Kragenæs Jernbane 1915-1965 | B. Wilcke & P. Thomassen | 1965 |
12. | Skagensbanen 1890-1965 | P. Thomassen & B. Wilcke | 1965 |
13. | Vodskov - Østervrå Banen | B. Wilcke & P. Thomassen | 1965 |
14. | Hjørring - Ålbæk og Hirtshalsbanen | P. Thomassen & B. Wilcke | 1965 |
15. | Stubbekøbing - Nykøbing - Nysted Banen | B. Wilcke & Poul Skebye Rasmussen & P. Thomassen | 1966 |
16. | Helsingør - Hornbæk - Gilleleje Banen | B. Wilcke & P. Thomassen | 1966 |
17. | Lyngby - Vedbæk Jernbane | Birger Wilcke & P. Thomassen | 1967 |
18. | Maribo - Torrig Jernbane | B. Wilcke & P. Thomassen | 1967 |
19. | Dansk Jernbane-Klub Maribo-Bandholm Jernbane og dens rullende materiel. Beretning om Driften 1965-66 | P. Thomassen & P. Skebye Rasmussen |
1967 |
20. | Køge - Ringsted Jernbane | B. Wilcke & P. Thomassen | 1967 |
21. | Hørve - Værslev Jernbane, 2. udg. | B. Wilcke & P. Thomassen | 1968 |
22. | Danske Jernbaners Motormateriel | P. Thomassen & E. B. Jonsen & B. Wilcke | 1968 |
23. | Hjørring - Hørby Banen | B. Wilcke & P. Thomassen | 1969 |
24. | Maribo - Bandholm Jernbane 1869-1969 | P. Thomassen & B. Wilcke | 1969 |
25. | Horsens - Juelsminde Jernbane | B. Wilcke & P. Thomassen | 1970 |
26. | Fra MFVJ til MHVJ Mariager - Handest Veteranjernbane | DJK | 1970 |
27. | Gribskovbanen 1880-1924 | P. Thomassen | 1970 |
28. | Haderslev Amts Jernbaner 1: Dr. Mauves bane | Birger Wilcke | 1970 |
29. | Haderslev Amts Jernbaner 11: Becherer bygger videre | Birger Wilcke | 1970 |
30. | Altona - Kiel Jernbane 1844-1864 | E. L. Parbøl | 1971 |
31. | Horsens - Tørring Banen | B. Wilcke & P. Thomassen | 1973 |
32. | Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1897-1947 | Birger Wilcke | 1972 |
33. | Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1947-1972 | P. Thomassen | 1972 |
34. | Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane rullende mat. | P. Thomassen | 1973 |
35. | Odsherreds Jernbane 1899-1974 | Ole-Chr. M. Plum & Peer Thomassen & B. Wilcke | 1974 |
36. | Lollandsbanen 1874- 1. juli -1974 | Birger. Wilcke & P. Thomassen | 1974 |
37. | Næstved - Præstø - Mern Banen, 2. udg. | B. Wilcke og P. Thomassen | 1975 |
38. | Nærumbanen 1900- 1975 | Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke | 1975 |
39. | Hornbækbanen 1906-1916-1976 | Ole-Chr. M. Plum & Sv. Jørgensen & B. Wilcke | 1976 |
40. | Høng - Tølløse Jernbane 1901-1976 | Ole-Chr. M. Plum | 1976 |
41. | Vestbanen 1903-1978 | Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke | 1978 |
42. | Østbanen 1879-1979 | Birger Wilcke | 1979 |
43. | Gribskovbanen 1880-1980 | Birger Wilcke | 1980 |
44. | Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner | Birger Wilcke | 1982 |
45. | Skagensbanen gennem 100 år | Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke | 1990 |
46. | Med tog til Hundested gennem 75 år | Ole Chr. M. Plum & Birger Wilcke | 1991 |
47. | Med Caroline fra Hørve til Værslev | Ole-Chr. Munk Plum | 1996 |
48. | Odsherreds Jernbane 1899-1999 | Ole-Chr. Munk Plum | 1999 |
49. | Lollandsbanen 1874-1999 | Ole Jensen & Thomas N. Olesen | 1999 |
50. | Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 | Ole-Chr. Munk Plum | 1999 |
51. | Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen | Ole-Chr. Munk Plum | 2000 |
52. | Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001 | Ole-Chr. Munk Plum | 2001 |
53. | Med Mariane fra fjord til hede Historien om Mariager-Fårup-Viborg Jernbane | Anders Riis | 2009 |
54. |
Fra Vestbanen til Arriva |
Ole-Chr. Munk Plum | 2003 |
55. | Køge-Ringsted Jernbane | Thomas Nørgaard Olesen | 2004 |
56. | Østbanen 1879-2004 | Ole-Chr. Munk Plum | 2004 |
57. | Gribskovbanen | Ole-Chr. Munk Plum og Lars Viinholt-Nielsen | 2009 |
58. | Aalborg-Hvalpsund Jernbane | Hans Jørn Fredberg og Poul Thor Hansen | 2009 |
59. | Langelandsbanen Historien 1911-1962 | Finn Christensen | 2016 |
60. | Gjerrildbanen - en rejse gennem Norddjurs | Asger Christiansen | 2017 |
61 | På togtur i DDR | Gunnar W Christensen | 2021 |
Uniformer ved de danske jernbaneselskaber 1847 til1980 | Bert Hansen | 2023 | |
Nogle af bøgerne kan stadig købes i dansk Jernbane-Klubs boghandel Jernbanebøger. |
bane bog-klubben har eksisteret i over 20 år. Mange hundrede jernbaneinteresserede har gennem medlemskab været velorienteret om nye bøger - og sparet rigtig mange penge. Fra 2011 er bane bog-klubben en del af Dansk Jernbaneklubs boghandel Jernbanebøger.
Indmeldelse i bane bog-klubben
Dansk Jernbane-Klub Marielundvej 35, 2730 Herlev.
Tlf. 33 93 20 02