1962-1967 DSB CLS 1714, 1967-1970, 1970-1982 DSB Cls 50 86 29-27 714-8, 1982-19?? OHJ ?, 1984 til DJK, 19?? -> DSB CLS 1714, 1998 til VtV
Hensat
Søndag den 12. februar 2023 afholdtes Hovedbestyrelsen møde i klubhuset i Herlev. Her følger et kort sammendrag af de mest interessante emner, der blev drøftet.
Programmet for DJK-generalforsamling søndag den 26. marts 2023 blev gennemgået en sidste gang. Regnskabet for perioden 1. oktober 2021 – 30. september 2022 blev udsendt som tillæg sammen med Foreningsnyt M1/2023, og landede i medlemmernes postkasse omkring den 1. februar.
I år er der fem kandidater er på valg til hovedbestyrelsen (Søren Bay, Keld Haandbæk, Benjamin Olsen, Jesper Hansen og Morten Storm), og alle er villige til genvalg. Flere bestyrelsesmedlemmer udtrykte dog, at de gerne vil træde ud af hovedbestyrelsen, hvis der kan findes nogle nye egnede kandidater til generalforsamlingen i 2024.
Der er ikke indkommet forslag til behandling på den kommende generalforsamling.
Hvert andet år i starten af oktober måned, kan DJK’s veteranbaner og arbejdsgrupper ansøge om midler til et specifikt projekt de gerne vil arbejde videre med, men som ikke umiddelbart lader sig finansiere gennem de indtægter der kommer ind ved billetsalg, bidrag og lignende. I starten af 2022 blev der udbetalt ikke mindre end 90.000 kr. til fire projekter i DJK.
I år muligt at ansøge om støtte hos DJK Fonden. Der er en ansøgningsfrist 1. oktober 2023 for at kunne komme i betragtning til uddeling af midler fra denne. Hovedbestyrelsen vil derefter gå forslagene igennem, og fordele de midler der måtte være i DJK Fonden pr. 30. september 2023.
Veterantog Vest oplyste, at DJK har modtaget ca. 2.600 kr. gennem en støtteordning fra OK, hvor olieselskabets kunder kan støtte forskellige interesser, når de køber benzin, diesel, el eller mobilabonnement. Det besluttes, at midlerne fra OK overføres til DJK fonden.
Hovedbestyrelsen har i slutningen af januar modtaget åbent brev fra Jan Forslund, der ønskede mere kommunikation ud til medlemmerne i DJK, bl.a. referater fra hovedbestyrelsesmøderne, som medlemmerne regner for noget af det vigtigste i klubben. Han savnede referat fra det seneste hovedbestyrelsesmøde den 13. november 2022 (referatet kom først ud i blad M1/2023).
Kort fortalt, mener Jan at bestyrelsens referater til medlemmerne er blevet mere præcise, åbne og informative for medlemmerne i langt højere grad end før, hvor de godt kunne opfattes som ”lukkede". Informationer om klubbens drift og problemer vedrørende økonomi og klubbens baner og store materielpark forklares og diskuteres på en mere nærværende måde, og på et niveau, der giver medlemmerne bedre indsigt og forståelse. Det samme gælder artikler og referater om projekter, som viser, hvad medlemmernes støtte og bidrag anvendes til. Han kunne dog godt tænke sig mere information om foreningens vognhalsprojekter og situationen omkring ”ubeskyttet samt overtalligt materiel”. Hovedbestyrelsen tog Jans henvendelse til efterretning.
Carsten Buhl har fremsat et forslag omkring at etablere et egentlig materieludvalg i DJK, der kan diskutere og beskrive principperne for bevaring og restaurering af historiske materiel. Klubben er i besiddelse af en omfattende materiel samling, og mange køretøjer er unikke og bevaringsværdig. Derfor giver det god mening at værne omkring den historiske del, og at der sættes krav kvaliteten af restaurering.
Hovedbestyrelsen gav som udgangspunkt tilslutning til, at der kan nedsættes et materieludvalg, og så at udvalgets første opgave kunne være at få styr på igangværende materielsager. I den kommende tid skal baneforeningerne og hovedbestyrelsen overveje sammensætning af udvalgets medlemmer, udvalgets mandat i forbindelse med materielsager og hvilke opgaver skal udvalget løse.
Vestsjællands Veterantog har en del reservedele og andet i overskud efter en større oprydning. Det aftaltes at der sendes en liste over de i overskud værende emner til baneforeningerne. Baneforeningerne skal komme med en overordnet afklaring inden næste møde i hovedbestyrelsen, dvs. kontaktgruppemødet den 25.marts 2023
Limfjordsbanen vil gerne afhænde Trolje 141 (10 tons trolje), da Limfjordsbanen har modtaget Trolje 46 fra Banedanmark.
På de fleste Hovedbestyrelsesmøder er der et punkt, der hedder ”bordet rundt”, hvor arbejdsgrupper og baneforeninger informerer om de opgaver og projekter de er i gang med. Punktet kan nemt tage flere timer, da det er del af den sparring der er mellem de aktive medlemmer og hvor der knyttes kontakter på kryds og tværs i DJK. Nogle af de væsentligste punkter denne gang:
MHVJ: Status på renoveringen af OHJ 40, hvor det bl.a. oplystes om støbning af nyt hvidmetal i lejepanderne til plejlstængerne og renovering af vognkassen. Her udskiftes en del træ i forbindelse med førerrummenes indvendige aptering. Der var også information om arbejdet på RHJ M4 og om indvinding af brugbare spordele fra Grindstedbanen og havnebanen i Silkeborg.
MY Veterantog: Gruppen er lukket inde grundet skade på sporet udenfor. Der arbejdes på at få MY 1126 ud til brug for særtog til sommer. Endelig er der er modtaget 30 paller med reservedele fra Danmarks Jernbanemuseum.
Salgs- og forlagsafdelingen: Der er masser af opgaver i gang for tiden, to nye bøger er undervejs: Uniformsbog og bog om Troldhedebanens godstog. Der er kommet to nye aktive, som arbejder med scanning af billeder
Gedser Remise: Der bliver afholdt generalforsamling den 1. april 2023, hvor optagelse i DJK er et af punkterne. Gedser Remise har haft 11.000 gæster i 2022, og er en vigtig turistattraktion i Gedser
Fra Banedanmark har man fået overdraget trolje 40.
Veterantog Vest: Troljeskuret i Bramming blev taget i brug den 28. december sidste år. Ibrugtagelsen blev fejret med en frokost for de involverede parter. Der er indsendt en ansøgning til Esbjerg Byfond omkring støtte til udskiftning af taget på remisen i Bramming. Esbjerg Byfond vil gerne støtte projektet med 150.000 kr. hvis den øvrige finansiering af projektet kommer på plads. Esbjerg Byfond har også givet tilsagn omkring mulig støtte til udskiftning/istandsættelse af vinduerne i remisen. Fra NNC Asfalt er der modtaget en del håndværktøj, da virksomheden har lukket deres afdeling i Esbjerg ned. Der arbejdes på at finde en ny kasserer.
Kontaktgruppemøde lørdag den 25. marts 2023 i Herlev.
Generalforsamling søndag den 26. marts 2023 i Vanløse.
Møder for resten af 2023 aftales, når Hovedbestyrelsen konstitueres.
Søndag den 13. november 2022 afholdtes hovedbestyrelsesmøde. Her følger et kort sammendrag af de mest interessante emner, der blev drøftet.
Generalforsamlinger og årsmøder
Det besluttes at afholde DJK’s 63. generalforsamling søndag den 26. marts 2023 på Kulturstationen i Vanløse. Indkaldelsen bringes i Jernbanen nr. 6/2022 og på hjemmesiden.
Traditionen tro, afholdes kontaktgruppemøde dagen før generalforsamlingen. På kontaktgruppe-mødet mødes bestyrelsen, driftsbestyrer fra veteranbanerne og repræsentanter fra lokalafdelinger og arbejdsgrupper, og drøfter udviklingen af foreningen og dele erfaringer med hinanden. Mødet, som vare en hel dag, afsluttes med aftensmad og hyggeligt samvær mellem de indbudte.
I år holdes mødet i Klubhuset i Herlev.
Men det er ikke kun i hovedforeningen, der afholdes møder og generalforsamling. Også arbejdsgrupper og lokalafdelinger rundt om i DJK’s organisation mødes og vælger medlemmer til udvalg og lokalbestyrelser. I november var der to af slagsen; lokalafdelingen DJK Midtjylland den 10. november, og DJK’s Salgs- og forlagsafdelingen den 16. november, og i løbet af januar holder medlemstidsskrifterne Jernbanen og Foreningsnyt redaktionsmøde.
Gedser Remise
Optagelsen af Gedser Remise i DJK rykker nærmere. Udkast til vedtægter blev drøftet på mødet, og indholdet blev godkendt hovedbestyrelsen. Gedser Remise kan dermed optages i DJK, og der arbejdes nu videre på at finde en endelig dato for optagelsen.
Materielsager
På mødet blev der primært fulgt op på igangværende materielsager fra hovedbestyrelsesmødet den 21. august 2022.
Vestsjællands Veterantog har revideret sine fremtidsplaner, og valgt at beholde de to DSB personvogne CR 3622 og CP 2872 i samlingen. De to vogne var ellers udmeldt som overtallige, og udbudt til DJK’s andre baner. Denne materielsag afsluttes dermed.
Museumsbanen har udbudt overtalligt materiel via DVF (se M3/2022 s.9), men ingen andre klubber har vist interesse for vognene. Det besluttedes derfor at lukket godsvogn OKMJ QA 1333 og åben godsvogn for transport af kul ØG 7 begge overtages af hovedforeningen med henblik på fremtidig bevarelse. Enhederne skal transporteres til Marslev.
Åben godsvogn LJ T 303 og resterne af en Tuborg Ølvogn er i så dårlig stand, at det besluttes at lade dem ophugge, indvende brugbare dele. Et eventuelt provenu for salg af skrot tilgår Museumsbanen.
De to åbne godsvogne LB PB 101 og 102 (ex. DSB Elo-vogne) overdrages til Gedser Remise.
Lukket godsvogn DSB litra Gs forsøges afhændet gennem salg.
Limfjordsbanen havde ved sidste hovedbestyrelsesmøde (se M3/2022 s.9), fremsendt liste over materiel, som ønskes afhændet. På dette hovedbestyrelsesmøde besluttes følgende overdragelser:
Skinnebusmateriel: Gedser remise overtager skinnebus litra SVJ SM7 og Vestsjællands Veterantog skinnebusbivogn litra HHJ SB2. Bagagevogn for skinnebus ØSJS SB4 går tilbage til DJK, og hensættes i Marslev.
Y-tog: Y-toget fra Skagensbanen (YM 5-YP 24-YM 6) er i meget dårlig stand, men beholdes indtil videre, indtil det afklares hvad der skal ske med Midtjyske Jernbaners Y-togsmateriel.
Vogne: Gedser remise har muligvis interesse i personvogn litra SB F3 (Stålvogn) og vender tilbage.
Den kombinerede vogn litra FFJ DAE 21 har ikke umiddelbar interesse hos HMVJ, men hovedbestyrelsen opfordrede MHVJ til at revurdere denne beslutning.
Djurslands Jernbanemuseum vil gerne overtage ølvogn litra SFJ ZB 509255 til udstilling, forudsat, at der kan findes en fornuftig løsning med hensyn til transporten fra Ålborg til Ryomgård.
Sydfynske Veteranjernbane har udbudt overtallige materiel, som måske kunne have interesse for DJK. Der er tale om tidligere Kupevogne fra Sydfyn, som har været anvendt som arbejdsvogne, en FAF beholdervogn ex DSB litra Ucs 910 6 002 og lukket MAYO-godsvogn litra ex DSB 807 4 101
Museumsbanen udtrykte interesse for kupevognene, og beholdervognen som blikfang ved Djurs-lands Jernbanemuseum. Det besluttes at arbejde videre med denne sag.
Materielforsikringen
Det er gennem hovedforeningen muligt at forsikre lejet materiel til brug ved baneforeningerne. Det kan f.eks. være Jernbanemuseets materiel. Udgifterne fordeles mellem brugerne af forsikringen. Forsikringsordningen diskuteres, og resulterede i at Limfjordsbanen og Museumsbanen vil gerne udtræde af ordningen, mens MY Veterantog, Vestsjællands Veterantog og Veterantog Vest vil gerne blive i ordningen. Gedser Remise skal afklare om de vil være med i ordningen.
Byggesager
Djurslands Jernbanemuseum arbejder med en ny udstillingshal i Ryomgård. Der er indhentet tilbud på etablering og opførelse, for at kunne ansøge fonde om midler til finansieringen af projektet.
Kommende møder
Hovedbestyrelsesmøde søndag den 12. februar 2023 i Herlev.
Kontaktgruppemøde lørdag den 25. marts 2023 i Herlev.
Generalforsamling søndag den 26. marts 2023 i Vanløse.
Nedenfor en liste over de stålvogne DJK råder over hos baneforeningerne eller er i museumsmagasinet i Marslev eller andre steder.
På denne side indgår der data om de enkelte vogne der er hentet delvist fra Jernbanen.dk
Det har været muligt at fremskaffe gode foto af næsten alt materiel. Hvis du kan bidrage med bedre foto eller manglende foto af materiel, vil vi gerne have du sender foto til os på mail:
A 021 er en 1. klasses vogn. Denne vogn adskiller sig fra 2. klasses vogne ved at have færre men større kupeer. 1. klasses vognen har en gul stribe på vognsiden under taget.
Elvarme fra 1977. Omdannet 1991 til Ba-x 021. Solgt til DJK. Padborg 2003-04. Hundested fra 2010.
7 klapsæder i rejsegodsrum. Last 2,4 tons.
Bygget af Scandia 1972. Ombygget 1991 fra Ban 609. Udrangeret 1997. 20/3-99 fra Århus til Randers. Solgt til DJK som An 609.
Længde:24,5 m. Indretning: Midtgang . Egenvægt:37 tons Bogietapafs.:17,2 m. Kupeer: 3 Pladser 2. kl.:48
2 toiletter. Bygget af Scandia 1940. Omlitreret 1941 til AV 269.
1940-1941 DSB AUL 414, 1941-1966 DSB AV 269, 1966-1969/70 DSB Av 50 86 38-21 269-8, 1969/70-1970 DSB ABh 50 86 38-21 269-8, 1970-1981 DSB ABhl 50 86 38-21 269-8 (ombygget 1981) , 1981-1988 DSB 80 86 982 0 013-2 Mandskabsvogn, 1988 -> DSB 80 86 98-20 013-2 Mandskabsvogn for hjælpevogn 6 og kørekran 146, 1999 til DSB Museumstog, 2000 til VtV, Hensat.
Længde:21,72 m. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.:18 Egenvægt:31 tons. Bogietapafs.:14,4 m. Pladser 2. kl.:40
2.. klasses kupévogn med 60 siddepladser.
Omlitreret 1967 til B 064. 1998 til Djursland Jernbanemuseum. Ryomgård 2001-04. 2003 til DJK. Flyttet 2004 til Padborg.
Længde 24,5 meter. Indretning: Sidegang Pladser 1. kl.: Egenvægt:37 tons
80 pladser før moderniseringen i 1974/75.
El-varme. Moderniseret 1975 af Cvk Ar med 60 pl. og designlak. Udrangeret 1997. Solgt til Skinnebusgruppen Himmerland. 1998 til DJK. Marslev 2004. Hundested 2010. I drift fra 2011.
Længde:24,5 m. Indretning: Sidegang. Egenvægt:37 tons. Bogietapafs.:17,2 m.
80 pladser før moderniseringen i 1974/75.
Bygget af Scandia 1967. Omlitreret 1975 fra B 120. El-varme. Moderniseret 1976 af Cvk Ar med 60 pl. og designlak. Udrangeret 1996. Solgt til DJK. Hundested fra 2008.
Længde:24,5 m. Indretning: Sidegang Egenvægt:37 tons
1962-1965 DSB CL 1472, 1965-1967 DSB CLL 147, 1967-1968 DSB CLL 50 86 29-26 472-4, 1968-1975 DSB BHL 50 86 29-25 401-4, 1975-2002 DSB Bhl 50 86 29-25 401-4
1984 til DJK, 1998 til VtV, 2002 -> DSB BHL 50 86 29-25 401-4
Driftsklar
Nærtrafikvogn. elvarme.
Bygget af Scandia 1971. Ombygget 1993 til BDn 721. 1997 til Jernbanemuseet. 2017 til DJK og ombygget til Bn 721. Hundested 2018.
Længde: 24,5 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:40 tons Bogietapafs.:17,2 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
Nærtrafikvogn. Elvarme. Nødbremseoverstropning for kørsel i Storebæltstunnelen.
Bygget af Scandia 1974. Omlitreret 1995 fra Bn 769. Solgt 2004 til VL. til DSB Museumstog. Randers 2010-18. 2017 til DJK. 2018 til Marslev.
Længde: 24,5 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:36 tonsBogietapafs.:17,2 m. Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
Nærtrafikvogn. Elvarme. A+B styreledning 1974-78 anvendt i MO-tog på Frederikssundbanen.
Bygget af Scandia 1974. Omlitreret 1984/85 til Bn 785.
Længde: 24,5 m.Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:40 tonsBogietapafs.:17,2 m. Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
2. klasses storrumsvogn som primært blev anvendt i den sjællandske nærtrafik.
Vognen fremstår rød med blåt interiør som de så ud efter 2. renovering. Vognen har den indbygget nødbremseoverstropning for passage af Storebæltsforbindelsen, derfor underlitra "o". Endelig blev vognen mærket som ikke ryger vogn, underlitra "i".
Vognen afventer restaurering.
Bygget af Scandia 1974. Omlitreret 1999 fra Bn-o 788. Solgt 2004 til VL. 200x til DSB Museumstog. Randers 2010-18. 2017 til DJK. 2018 til Marslev.
Længde: 24,5 m. Indretning :Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt: 36 tons Bogietapafs.:17,2 m. Kupeer: 3 Pladser 2. kl.:80
Nærtrafikvogn. Elvarme. Børnekupe. Anvendt i weekend IC-tog med DSB personale som børneledsagere.
Bygget af Scandia 1973. Omlitreret 1990/93 fra Bn 746. Udrangeret 1997. Solgt 1997 til DJK (GM-gruppen). Padborg 2002. Marslev 2003.
Længde:24,5 m. Indretning: Midtgang. Pladser 1. kl.: Egenvægt:36 tons Bogietapafs.:17,2 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:48
Udflugts- og dansevogn. Anvendt som politiets udflugtsvogn, da de rullede ind til Carlsberg i Valby i filmen 'Olsen Banden på sporet' fra 1975. Oprindelig en personvogn fra 1932, men fra 1966 til 1977 danse- og udflugtsvogn for DSB.
1932-1941 DSB AU 403, 1941-1962 DSB AU 253, 1962-1966 DSB AU 163, 1966-1969 DSB BU 3704, 1969-1977 DSB Buh 50 86 89-25 704-8, 1977-19?? DSB Specialvogn 794
Solgt 1983 til DJK. I 1998 til VTV.
Længde:21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:43 tons Bogietapafs.:14,4 m. Kupeer: Pladser 2. kl.:
Nærtrafikvogn. Bygget af Scandia 1951. Bogier fra CO 2530. Dynamoanlæg system Stone 24 Volt fra 1958. Omlitreret 1968 til Cl 589. Solgt 1975 til LJ P 77. Solgt 1987 til DJK. Odense 1987. I drift 1988-98. 1998 til VtV i Bramming. Herning 1999. Højris/Esbjerg 2001. Holstebro 2002-04. Marslev 2015.
Længde: 21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.:Egenvægt:28,7 tons Bogietapafs.:14 m. Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
1963-1967 DSB CLE 1672, 1967-19?? DSB Cle 50 86 82-25 672-4, 1982 Udrangeret, 1983 til DJK, 19?? -> DSB CLE 1672, 1998 til VtV, 2001 til DJK's vognhals- og materielkasse, 2003 til VtV
Driftsklar
Nærtrafikvogn. Wc. Mellemvogn til MO-styrevognstog
Bygget af Scandia 1962. Omlitreret 1964 fra Cl 1476. Omlitreret 1968 til Cll 476. 19xx til Jernbanemuseet. Randers 1992-2011. I drift 1998-2011. 2016 fra Cvk Kh til Randers. Randers 2016-17. 2017 til DJK (VtV). 2017 til Bramming.
Længde:21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28,7 tons Bogietapafs.:14 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
Nærtrafikvogn. Mellemvogn til MO-styrevognstog
1960-1964 DSB CL 1495, 1964-1968 DSB CLL 1495, 1968-1970 DSB CLL 50 86 29-26 495-5, 1970-19?? DSB Cll 50 86 29-26 495-5, 1982 til DJK, 1982/1983 -> DSB CLL 1495
1998 til VtV. Under restaurering
I drift 1982-89. 1998 til DJK (VtV). Herning 1999-2002. Bramming 2006-18. 2018 til Marslev.
Længde: 21,72 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:28,7 tons Bogietapafs.:14 m.Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
Styrevogn til litra MO. Nærtrafikvogn. Styrevogn for motorvogn litra MO
1962-1967 DSB CLS 1714, 1967-1970, 1970-1982 DSB Cls 50 86 29-27 714-8, 1982-19?? OHJ ?, 1984 til DJK, 19?? -> DSB CLS 1714, 1998 til VtV
Hensat
Længde:21,72 m. Indretning: Midtgang Egenvægt:37 tonsBogietapafs.:14 m. Kupeer:2 Pladser 2. kl.:87
Vognen er bevaret med den oprindelige indretning, dvs lysebrune paneler og brune sæder og gardiner. Vognen har i en kort periode i 1990erne været i drift på Frederiksværkbanen som HFHJ Bn 75.
Solgt 2001 til DJK. Hundested fra 2010.
Længde: 24,5 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:40 tons Bogietapafs.:17,2 m.Kupeer:3 Pladser 2. kl.:80
Bygget af Uerdingen 1965. Leveret 29/4-65. Oliefyr. Trykluftbremse. Skruebremse. Centralkobling. Nakskov 2008-11 (hensat). Solgt 2010 til DJK.
Længde:17,45 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:17 tons Bogietapafs.:11,5 m. Kupeer:1 Pladser 2. kl.:64
Bygget af Uerdingen 1965. Leveret 29/4-65. Oliefyr. Trykluftbremse. Skruebremse. Centralkobling. Nakskov 2007-11 (hensat). Solgt 2010 til DJK.
Længde: 17,525 m. Indretning: Midtgang Pladser 1. kl.: Egenvægt:18 tons Bogietapafs.:11,5 m Kupeer:1Pladser 2. kl.:56
El-varme. Moderniseret 1974 af Cvk Ar med bl.a. rød lak. Moderniseret 1984 af Scandia med bl.a. nye døre. Udrangeret 1995. 1997 udstillet på Færgen "Kong Frederik IX" i Nyborg. Solgt til DJK. Marslev 2003.
2. klasses kupévogn med rejsegodsrum. Vognen er RIC mærket, dvs den er godkendt til kørsel i udlandet. RIC vogne adskiller sig fra andre danske vogne ved at være 10 cm smallere, samt ved at have flere typer elvarme.
El-varme. Moderniseret 1978 af Cvk Ar med bl.a. rød lak. Moderniseret 1984 af Scandia med bl.a. nye døre. Udrangeret 1995. Solgt til DJK. Marslev 2004. Hundested 2010-22. I drift 2008.
Skagensbanens kombinerede 1. og fællesklasse vogn med post- og bagagerum F 3 fra 1935. Farven var oprindelig lyntogsrød med hvid stribe, og indretningen svarede til lyntogenes.
Skagensbanen måtte supplere sine personvogne og i 1935 købte man F 3, en nittet vogn på træbogier og indrettet med både 1. klasse, postrum og rejsegodsrum. Der var vinduer og et utal af tagventiler af den type, DSB havde indført som ventilatorer ved toiletterne.
F 3 var lyntogsrøde med hvid stribe og sølvbronceret tag, og blev anvendt meget af Skagensbanen. Omkring 1970 de malet om i ”lynettefarve”. Lys rød, hvid grå undervogn og næsten hvidt tag, og udrangeret i 1985 efter at have været anvendt minimalt de senere år.
Bygget af Scandia 1936. Person-, post- og bagagevogn. Togførerkupe. Trykluftbremse. Skruebremse. Toilet. Bogier fra SB B 6. Elektrisk belysning med dynamo og akkumulatorer. Hensat 1985. Udlånt 1986 til Hads-Ning Herreders Jernbane. Udlånt 1987 til Kolding Lokomotivklub. Udlånt 1989 til DJK (MHVJ). 1993 til DJK.
I 1936 købte Skagensbanen F4 en lang helsvejst fællesklassevogn med 3 m stålbogier, midtergang og lyntogssæder. Der var toilet i midten, og form, størrelse og indretningen viste, at der var tale om en omarbejdet udgave af en fællesklassevogn litra FG, DSB havde projekteret på dette tidspunkt.
F 4 var lyntogsrød med hvid stribe og sølvbronceret tag, og blev anvendt meget af Skagensbanen. Omkring 1970 malet om i ”lynettefarve”. Lys rød, hvid grå undervogn og næsten hvidt tag, og udrangeret i 1985 efter at have været anvendt minimalt de senere år.
Bygget af Scandia 1937. Person- og rejsegodsvogn. Trykluftbremse. Vakuumledning. Elektrisk belysning med dynamo og akkumulatorer. Oliefyr. Istandsat 1979 og malet lynetterød. Hensat 1985. Udlånt 1986 til Hads-Ning Herreders Veteranjernbane. Udlånt 1987 til Kolding Lokomotivklub. Udlånt 1989 til DJK (MHVJ). Solgt til DJK (VTV). Bramming 2002. Marslev 2017.
Information om arrangementerne i DJK Nordjylland, fås hos: Frank Sørensen, Tlf. 98 24 00 54 eller Hans Meyer, tlf. 98 38 31 27.
Ingen planlagte arrangementer.
Alle medlemmer af DJK kan deltage i alle lokalafdelingsmøder over hele landet.
Øvrige områder:
Information om øvrige lokalafdelinger eller hvis du har lyst til at starte en lokalafdeling fås hos DJK's sekretariat, Marielundvej 35, 2730 Herlev, Tlf: 33 33 86 97.
Mail: