Foråret er endelig på vej, og det er april-nummeret af Jernbanen også!
Du kan i dette nummer glæde dig til artiklen om Ford-toget af John Poulsen, hvor bil- og traktorproducenten Ford for knap 100 år siden prøvede at overbevise privatbanerne om, at fremtiden lå i motoriseringen af trækkraften. F.eks. med en tilpasset udgave af Fordson traktoren som lokomotiv, og lette motorvogne med en Ford benzinmotorer.
London Underground, et af verdens mest effektive transportsystemer, som med sine 11 linjer og 272 stationer betjener ca. 5 mio. daglige rejsende, eller hvad der løber op i ca.1,35 milliarder årlige passagerer.
Foto: Wikipedia
Da mange af stationerne ligger i en kurve opstår der en naturlig gab mellem gulvet ved døren og perronen, som på visse stationer levner plads til at en fod eller et ben kan træde ned imellem - med risiko for fatale konsekvenser. Derfor indførte man ved særlige stationer i 1968 en automatisk advarsel som via højtalere på perronen, advarede passagererne om afstanden før åbning og lukning af døre.
I sommeren 1969 cyklede norske Håvard Pedersen Jylland rundt for at besøge privatbaner og sidebaner. Han havde læst, at der skete lukninger af baner i stor skala i Danmark , og ville gerne have nogle foto. Desværre kom han tre måneder for sent til at opleve Aalborg Privatbaner i drift. Men han cyklede ad flere af disse strækninger for at få nogle billeder af spor og stationer, inden de forsvandt.