I den game remise i Ryomgård er der et fint lille museum med en stor samling af jernbaneeffekter.
Samlingen er grundlagt af Willy Mylius Rosenvinge.
Museets historie begynder med en trafikassistent og jernbaneentusiast Willy Mylius Rosenvinge som 17 årig i 1919 blev elev på Hørning station. Efter endt uddannelse som trafikassistent gjorde Rosenvinge tjeneste på forskellige stationer, indtil han i 1930 blev ansat ved Grenaa station. Få år senere begyndte han at bygge en modelbane i kælderen under sin bolig på Baunehøjvej. Rosenvinge valgte skala 1:55, og han fremstillede alt selv. Opbygningen af modelbanen stod på gennem 30 år. Efterhånden fik han bygget 63 stk. rullende materiel. Tillige byggedes stationsbygninger, remise, drejeskive og meget mere. Rosenvinge havde sans for detaljerne. I en blokpost manglede den ene ydervæg, så han med de små håndtag i posten kunne skifte sporene på stationsterrænet. En del af modelbanen er bevaret på Djurslands Jernbanemuseum. I sin fritid samlede Rosenvinge også materiale og genstande om banernes historie på Djursland.
Jernbanearkivalier fortsætter digitalisering af Dansk Lokomotivtidendes blad, og er nået til jubilæumsnummeret fra 1925.
En af de aktuelle artikler handler om ombygningen af DSB D–maskiner.
Artiklen er et afskrift af den originale med gammel retskrivning og formuleringer. Link til artiklen i datidens retskrivning nedenfor. Billedet er fra NSJK arkiv.
16-02-22
Mange havde nok håbet, at den nedlagte jernbanestrækning mellem Bramming og Grindsted kunne komme i drift igen – måske som veteranbane eller skinnecykelbane. Lige nu hælder det nok mest til en cykel/gangsti – og at fremtidige tog i Grindsted nok nærmere vil være i modelbanestørrelse…
Men noget af Grindstedbanen får faktisk nyt liv – om end længere væk, nemlig mellem Mariager og Handest.
Af Tommy O. Jensen
Kort før jul kom det så frem, at Billund, Vejen, Esbjerg og Varde Kommuner havde godkendt en aftale med Banedanmark om at overtage den 40 km nedlagte jernbane. Det tidligere jernbaneareal skal fremover bruges til rekreativt brug, og alt tegner på at kommunerne langs banen helst vil have en cykel/gangsti ligesom det er praktiseret på det meste af den ”skæve bane” til mellem Grindsted og Laurbjerg.