danskjernbaneklub.dk
  • Hjem
  • Om DJK
  • Medlem
  • Veteranbaner, museer & afd.
  • Aktiviteter
  • Bladet Jernbanen og media
  • Bøger om jernbaner
  • Nyheder og links

Generelt

Hvem er vi?

Vi passer på toget

DJK arkiv

Bliv aktiv i foreningen

Kontakt DJK

Bliv medlem

Jernbaneartikler Database

Jernbanearkivalier

Bog nyt


Troldhedebanens godstransporter

... og banens betydning for egnsudviklingen

Denne bog indgår i BANEBOGKLUBBEN's bogpakke for februar 2025.

Pris 298,-
Forfatter: Finn Christensen
Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2025
155 sider Hardback
24 cm x 23 cm

Analysen af Troldhedebanens godstrafik afspejler egnsudviklingen i oplandet omkring Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen.

Banen fik stor betydning for såvel landbrugets udvikling som opvæksten af stationsbysamfund langs banen. Den var en forudsætning for tilførsel af mergel, gødning, foderstoffer og for afsætning af landbrugsprodukter. Den var grundlag for opblomstring af handel, håndværk og serviceerhverv.

En særlig betydning fik banen for transport af tørv og brunkul under de to verdenskrige, hvor banen spillede en både regional og national rolle. Banens godstrafik illustrerer udviklingen af det moderne samfund i driftsperioden 1916-1968. Analysen beskriver banens anlæg, dens rullende materiel og omfanget af transporter fordelt på godsarter.


Private vogne hos DSB 1965-2001

Pris 545,00 kr
Bogen leveres i august 2025. Kortbetalingen gennemføres først ved leveringen.
Forfatter: Torben Johannes Andersen
Forlag: TjA Historic, 2025
140 sider Hardback
21 cm x 29,7 cm

DSB's godsvogne var generelt ret kedelige, mens de private vogne ofte var et festligt, farverigt indslag i togstammerne.

Bogen bliver den 7. i rækken af udgivelser, der beskriver DSB's vognpark gennem godt 50 år. Her foretælles om udviklingen af de enkelte vogntyper. Bogen indeholder også lidt kultur- og industrihistorie, idet ejerne (firmaerne) omtales vedr. oprettelsen, produktion m.v. Alt illustreres som sædvanligt med tegninger i skala 1:87 udført af vore bedste tegnere, samt fabrikstegninger fra bl.a. Scandia,

Indeholder bl.a.: Hvad var en privat vogn? Litrering og omlitrering gennem årene. Oversigt over de enkelte firmaer Hvad fragtede vognene? Fotos - både s/v og farve, Tabeller og data


På sporet af 2024

Pris: 269,00 DKK - Bestil nr 596

Forfatter: Flere - redigeret af Dansk Jernbane-Klub

Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2024
Antal sider: 100 Hardback, Størrelse: 24,4 cm x 24,6 cm
Årets udgave af På sporet af indeholder bl.a.

  • 2024 blev året, hvor Lokaltogs Østbane fik nyt spor og en ny endestation i Rødvig.
  • Tre baner fejrede jubilæer, nemlig Odsherredsbanen, Lollandsbanen og Helsinge–Tisvildelejebanen.
  • DSB fik leveret de første Talgo-vognsæt, men de kommer først i drift i 2025.
  • Godstrafikken på det nye signalsystem, ERTMS, er udfordret af, at der i øjeblikket kun er to diesellokomotiver, der kan bruges i godstogene til Aalborg og Rønland.
  • Arriva skiftede navn til GoCollective.
  • Hovedstadens Letbane er begyndt med testkørsler.
  • Den nye Storstrømsbro er ved at tage form og mangler kun de sidste fag.
  • Danmarks Jernbanemuseum er godt i gang med flytningen til det nye museumsmagasin.

DSB Design
Jens Nielsen og designprogrammet 1972-1992

Pris 395 kr  Bestil nr 135

 

Forfatter: Bruce Peter Forlag: Dansk Jernbane-klub, 2024, Antal sider: 200 Sprog: Dansk, Hardback, 24,5 cm x 22 cm

Da de højrøde Intercitytog – trukket af rød/sorte lokomotiver, og bemandet med personale i brune og orange uniformer – i 1974 rullede ud i landet, gik det for alvor op for danskerne at Statsbanerne var i forandring. Vingehjul og kongekrone forsvandt og erstattedes af bogstaverne DSB i moderne skrifttype.

Udviklingen af DSB Designprogram skete med inspiration fra Storbritannien, hvor British Rail seks år tidligere havde påbegyndt et lignende program. Ved DSB blev den arkitektuddannede journalist Jens Nielsen  i 1972 udnævnt til designchef, og i de efterfølgende 20 år satte han - og de folk han udpegede - et markant aftryk på DSB’s fremtræden i offentligheden.

Der er ca. 400 illustrationer (næsten alle i farver). Bogen udgives af Dansk Jernbane-Klub i samarbejde med bane bøger. Originalsprog engelsk, oversat til dansk af John Poulsen (bane bøger).


 

Lokomotivet årsskrift 2024
400,00 DKK (inkl. moms) Bestil nr. 928

Indeholder mange billeder og tegninger.
Forfatter: Torben Johannes Andersen
Forlag: TjA Historic, 2024
Antal sider: 90 Paperback
Størrelse: 21x 29,5 cm

Dette års udgave indeholder:

  • De københavnske S.tog i 90 år
  • Postførende togs oprangering ca. 1975-1995
  • DSB stationer set i fugleperspektiv
  • FRICHS firkantede diesellokomotiver
  • FREMO modulanlæg

 

Materieloversigt - Vi passer på toget

Vi passer på toget!

Allerede i marts 1961 disponerede den dengang to måneder gamle Dansk Jernbane-Klub over to damplokomotiver, en personvogn og en pakvogn. Og den daværende bestyrelse kunne stolt kundgøre, at man forhandlede med forskellige privatbaner om bevaring af flere interessante lokomotiver og vogne.

Siden dengang er foreningens materielsamling vokset og vokset. I dag omfatter samlingen langt over 50 stykker trækkraft og flere hundrede vogne. I mange tilfælde er der tale om enestående køretøjer med stor kulturhistorisk betydning. I alt har DJK 290 enheder. Mange er i drift. Nogle er under renovering. Andre er hensatte. Og endeligt er der vognkasser.  

Men det er ikke nok at anskaffe gamle lokomotiver og vogne. At bevare historisk jernbanemateriel kræver meget plads - og helst indendørs. Ved opbevaring i fri luft forgår gamle tog hurtigt, både takket være det danske klima og vore dages grafittimalere og rudeknusere.

Heldigvis benyttes en stor del af Dansk Jernbane-Klubs materielsamling af baneforeningerne, hvor der ved frivillig arbejdskraft gøres en stor indsats for at holde de gamle tog driftsklare. Men det stiller yderligere krav: Ikke blot skal materiellet opbevares, ved veteranbanerne der skal også skaffes faciliteter til istandsættelse og vedligeholdelse.

Derfor har det gennem hele foreningens levetid været en hård kamp at skaffe tilstrækkelig opbevaringsplads under tag. Gennem mange år var denne indsats koncentreret omkring veteranbanerne, men fra slutningen af 1990-erne har også hovedforeningen arbejdet målrettet på at anlægge vognhalskapacitet til den del af foreningens materiel, der ikke benyttes ved veteranbanerne.

Det kræver mange økonomiske midler at indrette gode opbevaringsfaciliteter. Det er derfor en stor udfordring at finde den rette balance mellem den mængde historisk materiel, man kunne ønske bevaret, og hvad der rent faktisk er mulighed for at huse under tag. Skønt netop jernbaneklubbernes store samlinger af gamle lokomotiver og vogne er en central del af den danske kulturarv og ikke mindst vort lands industrihistorie, er interessen for at støtte bygningen af remiser og vognhaller ikke særlig stor. Som oftest er det billetindtægter fra veteranbanerne samt kontingenter og bidrag fra medlemmerne, der gør det muligt at skaffe gode opbevaringsforhold.

Materielliste Samlet liste over Dansk Jernbane-Klubs rullende materiel. Ajourført 2019.

Oversigt over Dansk Jernbane-Klubs damplokomotiver med foto

Oversigt over Dansk Jernbane-Klubs motorvogne med foto 

Oversigt over Dansk Jernbane-Klubs motorlokomotiver med foto 

Oversigt over Dansk Jernbane-Klubs trævogne med foto

Oversigt over Dansk Jernbane-Klubs stålvogne med foto

Oversigt over Dansk Jernbane-Klubs post og pakvogne med foto

Læs mere: Materieloversigt - Vi passer på toget

Tidligere rejser

En lille oversigt over hvor der tidligere har været afholdt rejser til:     

Billeder fra DJK-rejsers tur i 2022 til det sydlige Tyskland og Østrig                       
Rejsen til Schweiz, Frankrig og Tyskland 2. - 8. september 2019.   -   

Afskedstur på Haderslevbanen Søndag den 30. december 2018. 
Rejsen til Portugal 22. - 28. september 2018.
Rejsen til Schweiz 2. - 7. september 2017. 
Rejsen til Bayern 27. august - 1. september 2016   
Rejsen til Schweiz 29. august - 3. september 2015
Rejsen til Bayern og Tirol 29. august - 3. september 2013  
Rejsen til Norge 19. - 23. september 2012 
Rejsen til Harzen 27. - 30. oktober 2011
Dansk Jernbane-Klubs 50 års jubilæums udflugt lørdag d. 15. januar 2011 
Østrig rejsen september 2010
Afskedstur på Gedserbanen samt juleoverfart til Rostock søndag d. 13. dec. 2009
Belgien - Frankrig - Tyskland rejsen september 2009 
Rejsen til Polen i foråret 2008.
Rejsen til Estland september 2007 
Tur til Thüringen i eftersommeren 2006   
Fotos fra udflugten på Mariagerbanen 29. april 2006  
Fotos fra S-togs udflugten 5. marts 2006 
Tjekkiet, Sydböhmen rundt 10. - 14. september 2005
Fotos fra DJK-rejsen til øbanerne på de Østfrisiske Øer 22. april - 24. april 2005

DJK rejser

DJK rejser 2024

Der bliver desværre ikke udbudt en sensommer rejse i 2024. Det skyldes, at vi pga. andet arbejdspres ikke kan lave et gennemarbejdet arrangement af normal standart. Vi mener at tingene skal være 100% i orden, inden vi udbyder det.

Keld Haandbæk, DJK rejser

    

Side 2 ud af 2

  • 1
  • 2

Jernbanenyheder

  • Lillebæltsbroen fylder 90 år
  • Uden elektrificering Struer-Vejle er erhvervslivet  truet
  • En damplokomotiv har for første gang i England kørt ved hjælp af ETCS
  • Gedser Remise måtte sig nej til mange, der ville på togtur
  • Bogprojektet om Erling Nederland

De nyeste artikler

  • Rettelser til bogen om Troldhedebanen godstransporter
  • Hovedbestyrelsesmøde 23. februar 2025
  • Rene baner
  • Årgang 2025 af jernbanen
  • Hovedbestyrelsesmøde 11. november 2024

Mest læste artikler

  • jernbanen årgang 1961-1969
  • Nyheder - aktuelt
  • Danske jernbane selskaber
  • DJK - stålvogne
  • Tidskriftet Jernbanen
  1. Du er her:  
  2. Hjem
  3. Aktivitet