danskjernbaneklub.dk
  • Hjem
  • Om DJK
  • Medlem
  • Veteranbaner, museer & afd.
  • Aktiviteter
  • Bladet Jernbanen og media
  • Bøger om jernbaner
  • Nyheder og links

Generelt

Hvem er vi?

Vi passer på toget

DJK arkiv

Bliv aktiv i foreningen

Kontakt DJK

Bliv medlem

Jernbaneartikler Database

Jernbanearkivalier

Bog nyt


Västkustbanan

299,00 DKK (inkl. moms)

En bildresa från Göteborg till Hallandsås 1960-2010. Mange illustrationer.

Med en tunnel under Varberg, der tages i brug i 2025, bliver hele Västkustbanan gennem Halland dobbeltsporet. Flere afsnit af banen har også fået nye strækninger. Seks fotografer viser banen i en fotorejse med godt 400 dokumentarfotos fra årene 1960 til 2010. Fotos, der følger sporet fra Göteborg til Hallandsås. Læseren møder forskellige jernbanemiljøer, som tog, stationer, strækninger, personale, rejsende og sporarbejde. De fleste motiver viser dele af banen med jernbanemiljøer, der nu er blevet historie.


Skånetåg

270,00 DKK (inkl. moms) SJ:s lokala tågtrafik i sydvästra Skåne.

Ca. 180 illustrationer

Denne bog beskriver hvordan lokaltogstrafikken i Skåne historisk blev drevet af Statens Järnvägar (SJ) og hvordan den udviklede sig til nutidens trafik med Pågatåg og Øresundstog.


Svenska lok och motorvagnar med personvagnar 2025

320,00 DKK (inkl. moms)

Denne 22. udgave af SLM/SLMP er en aktuel liste over alle de køretøjer, der kører på de svenske spor, såsom jernbaner, sporvogne, metroer og industrianlæg rundt om i landet. Årets udgave præsenterer adskillige nye køretøjer. Der findes et bredt udvalg af køretøjer, der anvendes af SJ, private operatører, amtslige trafikselskaber, industrier og metroen samt landets sporvogne.

Alle typer af materiel præsenteres med billeder og tekniske data, og for jernbanevogne og personvogne også indvendige skitser. Udenlandske køretøjer, der besøger Sverige regelmæssigt, er også inkluderet i bogen.


Troldhedebanens godstransporter

... og banens betydning for egnsudviklingen

Denne bog indgår i BANEBOGKLUBBEN's bogpakke for februar 2025.

Pris 298,-
Forfatter: Finn Christensen
Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2025
155 sider Hardback
24 cm x 23 cm

Analysen af Troldhedebanens godstrafik afspejler egnsudviklingen i oplandet omkring Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen.

Banen fik stor betydning for såvel landbrugets udvikling som opvæksten af stationsbysamfund langs banen. Den var en forudsætning for tilførsel af mergel, gødning, foderstoffer og for afsætning af landbrugsprodukter. Den var grundlag for opblomstring af handel, håndværk og serviceerhverv.

En særlig betydning fik banen for transport af tørv og brunkul under de to verdenskrige, hvor banen spillede en både regional og national rolle. Banens godstrafik illustrerer udviklingen af det moderne samfund i driftsperioden 1916-1968. Analysen beskriver banens anlæg, dens rullende materiel og omfanget af transporter fordelt på godsarter.


Private vogne hos DSB 1965-2001

Pris 545,00 kr
Bogen leveres i august 2025. Kortbetalingen gennemføres først ved leveringen.
Forfatter: Torben Johannes Andersen
Forlag: TjA Historic, 2025
140 sider Hardback
21 cm x 29,7 cm

DSB's godsvogne var generelt ret kedelige, mens de private vogne ofte var et festligt, farverigt indslag i togstammerne.

Bogen bliver den 7. i rækken af udgivelser, der beskriver DSB's vognpark gennem godt 50 år. Her foretælles om udviklingen af de enkelte vogntyper. Bogen indeholder også lidt kultur- og industrihistorie, idet ejerne (firmaerne) omtales vedr. oprettelsen, produktion m.v. Alt illustreres som sædvanligt med tegninger i skala 1:87 udført af vore bedste tegnere, samt fabrikstegninger fra bl.a. Scandia,

Indeholder bl.a.: Hvad var en privat vogn? Litrering og omlitrering gennem årene. Oversigt over de enkelte firmaer Hvad fragtede vognene? Fotos - både s/v og farve, Tabeller og data


På sporet af 2024

Pris: 269,00 DKK - Bestil nr 596

Forfatter: Flere - redigeret af Dansk Jernbane-Klub

Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2024
Antal sider: 100 Hardback, Størrelse: 24,4 cm x 24,6 cm
Årets udgave af På sporet af indeholder bl.a.

  • 2024 blev året, hvor Lokaltogs Østbane fik nyt spor og en ny endestation i Rødvig.
  • Tre baner fejrede jubilæer, nemlig Odsherredsbanen, Lollandsbanen og Helsinge–Tisvildelejebanen.
  • DSB fik leveret de første Talgo-vognsæt, men de kommer først i drift i 2025.
  • Godstrafikken på det nye signalsystem, ERTMS, er udfordret af, at der i øjeblikket kun er to diesellokomotiver, der kan bruges i godstogene til Aalborg og Rønland.
  • Arriva skiftede navn til GoCollective.
  • Hovedstadens Letbane er begyndt med testkørsler.
  • Den nye Storstrømsbro er ved at tage form og mangler kun de sidste fag.
  • Danmarks Jernbanemuseum er godt i gang med flytningen til det nye museumsmagasin.

DSB Design
Jens Nielsen og designprogrammet 1972-1992

Pris 395 kr  Bestil nr 135

 

Forfatter: Bruce Peter Forlag: Dansk Jernbane-klub, 2024, Antal sider: 200 Sprog: Dansk, Hardback, 24,5 cm x 22 cm

Da de højrøde Intercitytog – trukket af rød/sorte lokomotiver, og bemandet med personale i brune og orange uniformer – i 1974 rullede ud i landet, gik det for alvor op for danskerne at Statsbanerne var i forandring. Vingehjul og kongekrone forsvandt og erstattedes af bogstaverne DSB i moderne skrifttype.

Udviklingen af DSB Designprogram skete med inspiration fra Storbritannien, hvor British Rail seks år tidligere havde påbegyndt et lignende program. Ved DSB blev den arkitektuddannede journalist Jens Nielsen  i 1972 udnævnt til designchef, og i de efterfølgende 20 år satte han - og de folk han udpegede - et markant aftryk på DSB’s fremtræden i offentligheden.

Der er ca. 400 illustrationer (næsten alle i farver). Bogen udgives af Dansk Jernbane-Klub i samarbejde med bane bøger. Originalsprog engelsk, oversat til dansk af John Poulsen (bane bøger).


 

Årgang 2025 af jernbanen

    

Jernbanen Nr. 1 - februar 2025 samt DJK regnskab for 2024. 

   
 
Jernbanen Nr. 2 - april 2025  og M bladet Nr. 1 - 2025

   

Deadline er 10. maj
Jernbanen Nr. 3 - juni 2025,  samt særnummer af M bladet nr. 2 - Togsommer 2025

   

Deadline er 10. juli
Jernbanen Nr. 4 - august 2025 samt M bladet Nr. 3 - 2025

 

Deadline er 10. september
Jernbanen Nr. 5 - oktober 2025 og M bladet nr. 4

   

Deadline er 10. november
Jernbanen Nr. 6 - december 2025 samt jernbanekalenderes 2026 

 

Den catalanske kystbane

De fleste jernbaneudflugter plejer gerne at være vel planlagte; hvilke tog kører der og hvor, er der gode fotosteder eller stationer, der skal ses, museer og veteranbaner i nærheden, som er et besøg værd. Men nogle gange kan det også være befriende bare at „dukke op ved bommen“, at være ganske uforberedt og suge oplevelserne til sig. Min tur til kystbanen i Catalonien er et eksempel herpå, og kan måske inspirere andre til det samme. Eller hvis turen går til Barcelona i efteråret, at rive nogle timer ud til at pleje jernbaneinteressen.

Vi har klippet fra jernbanen nr 4-2024. Tekst og foto: Tommy O. Jensen

I efteråret 2022 fik jeg et af de familiære tilbud, man ikke rigtig kan afslå – nemlig både at være fotograf og musikinstrumentbærer i forbindelse med Kronborg Brassband’s deltagelse i musikfestivalen i Calella i Spanien. Hustruen spiller flygelhorn i bandet, og det er god kutyme, at ægtefællen også viser interesse, når sådan et arrangement skal gennemføres.

Held i held, så viste det sig, at hotellet, hvor vi skulle bo, lå klods op ad jernbanelinjen mellem Barcelona og Maçanet-Massanes, der på store afsnit løber langs kysten til det
Baleariske hav i den vestlige del af Middelhavet. Og hvorfor så ikke bruge nogle af fritimerne til at kigge på tog, på strækningen?

Læs mere: Den catalanske kystbane

Aalborg Station ibrugtager nyt fjernstyringssystem i 1972

Vi har klippet fra Aalborg Stiftstidende 15. oktober 1972
I morgen skrives jernbanehistorie
DSB vil fjernstyre hele jernbanelinjen fra Hjørring til Randers fra en kommandopost på Aalborg Banegård.

Nu er første etape, der omfatter banegårdsarealet i Aalborg, klar til at sætte i drift, og i slutningen of november skal også Nørresundby dirigeres fra Aalborg.

På bedste DSB-vis kan man med næsten minutpræcision på forhånd angive, hvornår der i morgen bliver skrevet jernbanehistorie i Nordjylland. Statsbanerne holder nemlig F- dag - F for fjernstyring og det sker efter en »køreplan lig dem, der findes for toggangen.

F-dagen begynder med at DSB efter et langvarigt tilløb på mere end 10 år - tager et ny kommandopost i brug på Aalborg Banegård. Kommandoposten ved Østre alle har stået tom i mange år, men hvor det lokale jernbaneorkester hidtil har haft øvelsesplads, er nu violinkasser og tuba hylstre nu skiftet ud med elektronik, og som erstatning for dirigentstokken er der indrettet kontrolpulte med blinkende lamper.
I løbet af i morgen skal kommandoposten overtage kontrollen med aIt togtrafik på banegårdens område. Senere - efter endnu nogle tilløb - skal samtlige DSB-anlæg på strækningen fra Hjørring til Randers fjernstyres fra kommandoposten i Aalborg.

Læs mere: Aalborg Station ibrugtager nyt fjernstyringssystem i 1972

Jernbanen årgang 1990-99

Nedenfor er alle numre af Jernbanen fra 1990 og til og med 1999 i PDF format.
Søg på indholdet af jernbanen her


Årgang 1990

        


 Årgang 1991

     


Årgang 1992 

        


Årgang 1993 

     


Årgang 1994 

          

 


Årgang 1995 

           


Årgang 1996

        


Årgang 1997

     


Årgang 1998 

        


Årgang 1999 

     

Side 1 ud af 5

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Jernbanenyheder

  • Djurslands Jernbanemuseum åbner 1. juni
  • DJK får et Y-tog fra Midtjyske jernbaner
  • Program for jernbanemuseet den 14 +15 juni
  • Gedser remise må aflyse kørsel med skinnebus
  • SB M1 er nu i Wismar

De nyeste artikler

  • Referat af ordinær generalforsamling i DJK 2025
  • På sporet af Olsen-Banden
  • Rettelser til bogen om Troldhedebanen godstransporter
  • Hovedbestyrelsesmøde 23. februar 2025
  • Rene baner

Mest læste artikler

  • jernbanen årgang 1961-1969
  • Nyheder - aktuelt
  • Danske jernbane selskaber
  • DJK - stålvogne
  • Tidskriftet Jernbanen
  1. Du er her:  
  2. Hjem
  3. Jernbanen og medier