Nedenfor er alle numre af Jernbanen fra 1961 og til og med 1969 i PDF format
Søg på indholdet af jernbanen de første år her
Årgang 1961
Årgang 1962
Årgang 1963
Årgang 1964
Årgang 1965
Årgang 1966
Årgang 1967
Årgang 1968
Årgang 1969
Tilbydes i Jernbanebøgers bogklub.
I 1922 kom de første motorvogne i daglig drift på danske jernbaner, og nu 100 år senere er forbrændings-motordrevet jernbanemateriel under udfasning.
De første motorvogne kom for alvor i drift i Danmark i 1922 på de økonomisk trængte Haderslev Amts Jernbaner. Kulprisernes himmelflugt hjalp indførelsen af forbrændingsmotordrevne motorvogne og lokomotiver på vej.
Ved DSB, hvor der kørte mange store og tunge tog, gik det langsommere, men med lyntogene brød motortrækkraften i 1935 igennem på hovedstrækningerne. Fra midt i 1950erne spillede dampen ved DSB en mindre rolle end motortrækkraften - godt hjulpet på vej af de nye MY-lokomotiver med amerikanske dieselmotorer
Den nye bog skildrer de store linjer og afgørende tekniske tendenser i de 100 års udvikling af danske tog med forbrændingsmotor.
Pris 399,00 kr. Bestil nr. 343.
Tilbydes i Jernbanebøgers bogklub.
Det har ikke altid været lige let at komme til Frederikssund eller med færge og bro herfra til Hornsherred. Denne bog gennemgår de mange forbindelser til og fra Frederikssund og ser på både behovet og de lokales kamp for at få fornuftige og brugbare forbindelser. Der har været broforbindelser mellem Frederikssund og Hornsherred siden 1868 – en nødvendig livsnerve for Hornsherreds beboere, der vil hurtigt og nemt videre . . . .
Forfatter: Mogens Nørgaard Olesen Forlag: Forlaget Frydenlund A/S
Indbinding: Hardback Antal sider: 416 Format BxH: 17 x 24,5 cm
Bestillingsnr.: 1184 Pris kr.: 349,95
Entwicklung, Typenvielfalt und Einsatz.
Bogen giver et overblik over udviklingen, forskellige typer og anvendelse af liggevognen type Bcm. Denne type liggevogn blev benyttet af Deutsche Bundesbahn (DB) fra 1953 og frem til ophøret med nattogskørsel ved Deutsche Bahn AG i 2016. I mange år prægede liggevognene de forskellige rejsearrangørers ferietog og de faste nattog ved DB og DB AG. At dette ikke er en tysk opfindelse, viser kapitlet om slutningen af 1800-tallet i Frankrigs voiture couchettes.
I Vesttyskland begyndte udviklingen af denne vogntype først efter 2. Verdenskrig. Bogen beskriver således historien om vogntypens benyttelse gennem mere end 60 år. Der er omtalt de forskellige versioner, men også de talrige, næsten uoverskuelige moderniseringer af vognene til rejsebureautog og de ordinære nattog. Ligeledes bliver de spændende, ikke-realiserede projekter beskrevet.
495,00 DKK (inkl. moms)
Forfatter:Armin Gärtner
Forlag:Eisenbahn- und Heimartmuseum Erkrath-Hochdahl e.V.
Udgivelsesår:2022, Antal sider:183
Sprog:Tysk Indbinding: Hardback
Størrelse:Bredde21,5 cm Højde30,5 cm Varenr.: 1581
Søg på indholdet af jernbanen de første år her