Årgang 1990
Årgang 1991
Årgang 1992
Årgang 1993
Årgang 1994
Vi har klippet fra jernbanen nr 4-2024. Tekst og foto: Tommy O. Jensen
I efteråret 2022 fik jeg et af de familiære tilbud, man ikke rigtig kan afslå – nemlig både at være fotograf og musikinstrumentbærer i forbindelse med Kronborg Brassband’s deltagelse i musikfestivalen i Calella i Spanien. Hustruen spiller flygelhorn i bandet, og det er god kutyme, at ægtefællen også viser interesse, når sådan et arrangement skal gennemføres.
Held i held, så viste det sig, at hotellet, hvor vi skulle bo, lå klods op ad jernbanelinjen mellem Barcelona og Maçanet-Massanes, der på store afsnit løber langs kysten til det
Baleariske hav i den vestlige del af Middelhavet. Og hvorfor så ikke bruge nogle af fritimerne til at kigge på tog, på strækningen?
Nu er første etape, der omfatter banegårdsarealet i Aalborg, klar til at sætte i drift, og i slutningen of november skal også Nørresundby dirigeres fra Aalborg.
På bedste DSB-vis kan man med næsten minutpræcision på forhånd angive, hvornår der i morgen bliver skrevet jernbanehistorie i Nordjylland. Statsbanerne holder nemlig F- dag - F for fjernstyring og det sker efter en »køreplan lig dem, der findes for toggangen.
F-dagen begynder med at DSB efter et langvarigt tilløb på mere end 10 år - tager et ny kommandopost i brug på Aalborg Banegård. Kommandoposten ved Østre alle har stået tom i mange år, men hvor det lokale jernbaneorkester hidtil har haft øvelsesplads, er nu violinkasser og tuba hylstre nu skiftet ud med elektronik, og som erstatning for dirigentstokken er der indrettet kontrolpulte med blinkende lamper.
I løbet af i morgen skal kommandoposten overtage kontrollen med aIt togtrafik på banegårdens område. Senere - efter endnu nogle tilløb - skal samtlige DSB-anlæg på strækningen fra Hjørring til Randers fjernstyres fra kommandoposten i Aalborg.
Læs mere: Aalborg Station ibrugtager nyt fjernstyringssystem i 1972
Søg på indholdet af jernbanen her
Søg på indholdet af jernbanen her -
-
Det tæller for en aflysning, hver gang toget ikke når frem til en af strækningens kontrolstationer. For eksempel tæller en aflysningen på strækningen Thisted-Vejle for fire aflysninger, idet Struer, Holstebro, Herning og Vejle er kontrolstationer.
For godt 38 procent af de 2343 aflysninger ligger ansvaret hos GoCollective.
fvm 2024-11-14
DSB’s kommende elektriske IC5-tog, der afløser IC3, kan nemlig kun køre, hvor der er køreledninger.
Det rammer den direkte rute til Vestjylland, da der kun kommer køreledninger mellem København og Vejle, men ikke videre til Struer.
I en ny analyse konkluderer DSB, at ingen af de mulige løsninger på problemet kan betale sig, og man derfor bør droppe den direkte forbindelse.
Læs rapport om tog mellem landsdelene fra DSB
Analysen viser, at skift vil være den samfundsøkonomisk foretrukne løsning, skriver DSB at en direkte forbindelse mellem København og den vestjyske endestation i Struer vil give store samfundsøkonomiske underskud på mellem -1,9 mia. kroner og -4,6 mia. kroner.
Se indslag i TV midtvest - andet indslag
For lille pasagerunderlag gør at gevinsterne ved en direkte forbindelse er begrænsede. »Der er relativt få, der får glæde af den direkte forbindelse, og samtidig har prioriteringen af de direkte forbindelser nogle steder konsekvenser for den øvrige jernbanetrafik,« skriver DSB.
»Det har jeg tænkt mig at drøfte med forligspartierne i Folketinget, men også de vestjyske borgmestre og lokalbefolkningen,« siger han.
fvm 2024-11-14
toj 2024-11-09
Den tradition holder vi fast i. Til den kommende højtid er det gamle Hadsund-Peter, der med sine 98 år på bagen er veteranbanens ældste motorvogn og banens kronjuvel, der får opgaven at hente julemanden og køre ham sikkert til Mariager. Om landskabet i år bliver lige så fint pudret af sne, som forrige år er endnu uvist.
Handelsstandsforeningen fortæller, at julemanden bor i Lunddalen. Her er et lille trinbræt, hvor julemanden troligt venter på Hadsund-Peter, der sammen med de
mange børn og voksne i toget bringer ham til Mariager.
Herfra kører julemanden op til torvet og tænder byens juletræ. – Og så er det endelig jul i den lille idylliske fjordby.
Det er gratis at tage turen med Hadsund-Peter. Veteranbanen giver billetten. Man skal bare stige ombord på juletoget. MEN kom i god tid. Der er ikke flere end 74 siddepladser i toget! Der kan ikke bookes billetter i forvejen!
foto: Asger Christiansen
Veteranbanen sender sine varmeste hilsener med ønsket om en glædelig jul og ser frem til sæsonen 2025.
fvm 2024-11-07
fvm 2024-11-03
Link til Kollektiv trafik forum
fvm 2024-10-31
28. oktober er en entreprenør maskine væltet på skinnerne ved Brabrand. En kran der skal løfte maskinen på plads er ankommet.
fvm 2024-10-29
For et par måneder siden vinkede 24-årige Sigrid Brask farvel til barndomsbyen Karup. Et job på et laboratorium ved Brørup ventede på den unge agronom – men det blev nu i Esbjerg, hun valgte at slå sig ned og pakke flyttekasserne ud. Også selv om det betød en daglig togtur som pendler mellem hjem og arbejde.
Hver dag standser toget i Bramming, så passagerer kan stige af og på – og netop her, på et sidespor ved byens banegård, holder en række ældre, let falmede, brune togvogne og fortæller en spændende historie om gamle dage i røg og damp på skinner. De vogne fik i den grad tændt ’gnisten’ i øjnene på den unge pendler.
”Jeg var bare nødt til at finde ud af, hvor de vogne kom fra, hvor de skulle hen og hvad de blev brugt til,” fortæller Sigrid Brask, nu med olie og maling på begge hænder, og iført en ikke særlig sexet, men sikkert vældig praktisk kedeldragt.
Hendes nysgerrighed gjorde nemlig, at hun kom i kontakt med foreningen Veterantog Vest i Bramming. Foreningen holder til i den gamle remise ved Hedemarksvej i den sydøstlige udkant af byen – og lige siden kontakten blev skabt, har Sigrid Brask, hver mandag aften, taget del i arbejdet med at reparere og vedligeholde foreningens materiel.
”Det er vildt spændende. Jeg har ingen håndværksmæssig uddannelse og absolut ingen forstand på tog. Heldigvis er de andre herude flinke til at sætte mig i gang, og til at hjælpe mig med tingene – og for mig er det selve bevaringsarbejdet, der tæller.”
”Jeg går ikke så meget op i, om det er en kæmpestor og flere tons tung togvogn, som den fine spisevogn, vi arbejder på i øjeblikket, eller om det er små genstande, der skal sættes i stand. Glæden og fornøjelsen ved arbejdet er den samme, og faktisk er der mange små dimser i den spisevogn,” smiler Sigrid Brask, der tidligere har arbejdet på blandt andet frilandsmuseet Hjerl Hede, har været engageret i vintage-miljøet i København – og i øvrigt er vokset op på et økologisk landbrug, hvor bevaringen af gamle, danske dyreracer var i højsædet.
”Bevaringsarbejde har altid tiltalt mig, men det gamle tog og de gamle vogne er naturligvis noget helt særligt og lidt grænseoverskridende. Det er tungt, beskidt og det lugter af olie. Det er nok heller ikke det, de fleste vil forbinde med en hobby for en kvinde, men jeg nyder det – og jeg nyder at være sammen med foreningens andre medlemmer. De er voldsomt engagerede, men der er bestemt også tid til at drikke kaffe, sludre og bare hygge os med hinanden,” fastslår Sigrid Brask.
Aktuelt er hun den eneste kvinde, der tager del i Veterantogs-arbejdet. Hun er også gerne med, naturligvis behørigt ekviperet i en uniform fra svundne tider, når foreningens grønne diesellokomotiv fra 1958 ruller ud fra remisen for at tage på udflugt med forventningsfulde passagerer.
”Men hun behøver ikke være den eneste. Alle, der vil give et nap med, er velkomne – og der er nok at tage fat på,” forsikrer foreningens Finn Østergaard, der, efter mange år som langturschauffør på de europæiske landeveje, har engageret sig i arbejdet med at bevare det gamle jernbanemateriel.
”Vi er glade for Sigrid. Sådan lidt for sjov kan man sige, at vi har fået ung pige i huset, men det er altså ment på den gode måde. Selv om hun falder fint ind blandt os mænd, har hun nu nok været med til at ændre omgangstonen en smule. Vi tænker nok lidt mere, inden vi taler,” erkender Finn Østergaard.
Han fortæller videre, at den spisevogn, foreningen netop nu er i gang med at renovere, og som Sigrid Brask henviser til, vil være kendt af mange fra filmen Olsen-banden på sporet. Her skal den samlede politietat, med Axel Strøbye som kriminalassistent Jørgensen i front, på firmaudflugt – men ender i den grad på et sidespor…
24-årige Sigrid Brask er derimod ikke endt på et sidespor. Tværtimod drøner hun afsted på hovedsporet mellem et nyt hjem, et nyt arbejde samt en ny og spændende hobby.
Desuden holder hun af swing-dans, og vil gerne være med til at sætte noget i gang på det felt, hvis nogen altså kender nogen, der kender nogen…
Tekst og foto er venligst stillet til rådighed af :
Jens Bytoft, Redaktør Bramming Posten.