danskjernbaneklub.dk
  • Hjem
  • Om DJK
  • Medlem
  • Veteranbaner, museer & afd.
  • Aktiviteter
  • Bladet Jernbanen og media
  • Bøger om jernbaner
  • Nyheder og links

Generelt

Hvem er vi?

Vi passer på toget

DJK arkiv

Bliv aktiv i foreningen

Kontakt DJK

Bliv medlem

Jernbaneartikler Database

Jernbanearkivalier

Bog nyt


Østbanen på sporet

Renovering af Østbanen 2023 – 2024

299,00 DKK (inkl. moms) vare nr 62

Ca. 275 illustrationer, hovedsagelig i farver
Forfatter: Ole-Chr. Munk Plum
Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2025
Antal sider:120 Hardback, 24,4 cm x 23,4 cm

Jernbanehistoriker og glødende lokalbane-entusiast Ole-Chr. M. Plum har fulgt både den politiske proces op til samt efterfølgende det omfattende arbejde i forbindelsen med udførelsen af sporfornyelsen på Østbanen. Faktisk er der ikke mange dage, hvor forfatteren ikke har dokumenteret projektet med sit kamera ude i felten.

Bogen giver et unikt indblik i anlægsarbejdets udførelse fortalt gennem billeder og tekst med fascination for både den logistiske planlægning samt den praktiske udførelse af opgaven håndteret af nutidens dygtige ’banebørster’.

Arbejdet med at renovere banen endte med at koste ca. 800 millioner kroner og foregik i tre etaper hen over perioden juni 2023 - september 2024.

Kom med ud i marken og følg processen fra gamle skinner frem til fremtidens nye jernbane - nu med spor, der er klar til at kunne bære den kommende drift med batteritog i mange år fremover.


Sporvogne og trolleybusser i Danmark

350,00 DKK (inkl. moms) -  vare nr 2172
Forfatter: Christian Siposs
Forlag: Sporvejshistorisk Selskab, 2025
Antal sider: 171, Dansk
Indbinding: Paperback m/spiralryg 22 cm x 29,7 cm

I år er det 60 år siden, Sporvejshistorisk Selskab blev stiftet. I de 60 år har foreningen oplevet og været med til mangt og meget. I dag er samlingspunktet medlemsbladet Bytrafik og aktiviteterne på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Det store værk Sporvogne i Danmarker er nu nået til sidste afsnit, der udsendes sidst på året 2025. Det vil vi gerne komplettere med en udgivelse om linienettenes udvikling i de tre første-generations sporvejsbyer København (herunder Frederiksberg, Gentofte og Gladsaxe), Odense og Aarhus. I den forbindelse fald øjet på et projekt, som vort schweiziske medlem Christian Siposs havde arbejdet på gennem nogle år, nemlig en grafisk illustration med rigtig mange kort over de københavnske sporvognslinier i perioden 1863-1972.

Efter en første bearbejdning af materialet blev focus udvidet, så nu også sporvejene i Odense og Aarhus bliver beskrevet og grafisk illustreret. Samtidig blev trolleyvogns-driften i København/Gentifte og i Odense taget med.


 

Västkustbanan

299,00 DKK (inkl. moms)

En bildresa från Göteborg till Hallandsås 1960-2010. Mange illustrationer.

Med en tunnel under Varberg, der tages i brug i 2025, bliver hele Västkustbanan gennem Halland dobbeltsporet. Flere afsnit af banen har også fået nye strækninger. Seks fotografer viser banen i en fotorejse med godt 400 dokumentarfotos fra årene 1960 til 2010. Fotos, der følger sporet fra Göteborg til Hallandsås. Læseren møder forskellige jernbanemiljøer, som tog, stationer, strækninger, personale, rejsende og sporarbejde. De fleste motiver viser dele af banen med jernbanemiljøer, der nu er blevet historie.


Skånetåg

270,00 DKK (inkl. moms) SJ:s lokala tågtrafik i sydvästra Skåne.

Ca. 180 illustrationer

Denne bog beskriver hvordan lokaltogstrafikken i Skåne historisk blev drevet af Statens Järnvägar (SJ) og hvordan den udviklede sig til nutidens trafik med Pågatåg og Øresundstog.


Svenska lok och motorvagnar med personvagnar 2025

320,00 DKK (inkl. moms)

Denne 22. udgave af SLM/SLMP er en aktuel liste over alle de køretøjer, der kører på de svenske spor, såsom jernbaner, sporvogne, metroer og industrianlæg rundt om i landet. Årets udgave præsenterer adskillige nye køretøjer. Der findes et bredt udvalg af køretøjer, der anvendes af SJ, private operatører, amtslige trafikselskaber, industrier og metroen samt landets sporvogne.

Alle typer af materiel præsenteres med billeder og tekniske data, og for jernbanevogne og personvogne også indvendige skitser. Udenlandske køretøjer, der besøger Sverige regelmæssigt, er også inkluderet i bogen.


Troldhedebanens godstransporter

... og banens betydning for egnsudviklingen

Pris 298,-
Forfatter: Finn Christensen
Forlag: Dansk Jernbane-Klub, 2025
155 sider Hardback
24 cm x 23 cm

Analysen af Troldhedebanens godstrafik afspejler egnsudviklingen i oplandet omkring Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen.

Banen fik stor betydning for såvel landbrugets udvikling som opvæksten af stationsbysamfund langs banen. Den var en forudsætning for tilførsel af mergel, gødning, foderstoffer og for afsætning af landbrugsprodukter. Den var grundlag for opblomstring af handel, håndværk og serviceerhverv.

En særlig betydning fik banen for transport af tørv og brunkul under de to verdenskrige, hvor banen spillede en både regional og national rolle. Banens godstrafik illustrerer udviklingen af det moderne samfund i driftsperioden 1916-1968. Analysen beskriver banens anlæg, dens rullende materiel og omfanget af transporter fordelt på godsarter.


 

Årgang 2025 af jernbanen

    

Jernbanen Nr. 1 - februar 2025 samt DJK regnskab for 2024. 

   
 
Jernbanen Nr. 2 - april 2025  og M bladet Nr. 1 - 2025

   

Jernbanen Nr. 3 - juni 2025,  samt særnummer af M bladet nr. 2 - Togsommer 2025

I din postkasse i begyndelsen af juli 


   

Deadline er 10. juli
Jernbanen Nr. 4 - august 2025 samt M bladet Nr. 3 - 2025

 

Deadline er 10. september
Jernbanen Nr. 5 - oktober 2025 og M bladet nr. 4

   

Deadline er 10. november
Jernbanen Nr. 6 - december 2025 samt jernbanekalenderes 2026 

 

Den catalanske kystbane

De fleste jernbaneudflugter plejer gerne at være vel planlagte; hvilke tog kører der og hvor, er der gode fotosteder eller stationer, der skal ses, museer og veteranbaner i nærheden, som er et besøg værd. Men nogle gange kan det også være befriende bare at „dukke op ved bommen“, at være ganske uforberedt og suge oplevelserne til sig. Min tur til kystbanen i Catalonien er et eksempel herpå, og kan måske inspirere andre til det samme. Eller hvis turen går til Barcelona i efteråret, at rive nogle timer ud til at pleje jernbaneinteressen.

Vi har klippet fra jernbanen nr 4-2024. Tekst og foto: Tommy O. Jensen

I efteråret 2022 fik jeg et af de familiære tilbud, man ikke rigtig kan afslå – nemlig både at være fotograf og musikinstrumentbærer i forbindelse med Kronborg Brassband’s deltagelse i musikfestivalen i Calella i Spanien. Hustruen spiller flygelhorn i bandet, og det er god kutyme, at ægtefællen også viser interesse, når sådan et arrangement skal gennemføres.

Held i held, så viste det sig, at hotellet, hvor vi skulle bo, lå klods op ad jernbanelinjen mellem Barcelona og Maçanet-Massanes, der på store afsnit løber langs kysten til det
Baleariske hav i den vestlige del af Middelhavet. Og hvorfor så ikke bruge nogle af fritimerne til at kigge på tog, på strækningen?

Læs mere: Den catalanske kystbane

Aalborg Station ibrugtager nyt fjernstyringssystem i 1972

Vi har klippet fra Aalborg Stiftstidende 15. oktober 1972
I morgen skrives jernbanehistorie
DSB vil fjernstyre hele jernbanelinjen fra Hjørring til Randers fra en kommandopost på Aalborg Banegård.

Nu er første etape, der omfatter banegårdsarealet i Aalborg, klar til at sætte i drift, og i slutningen of november skal også Nørresundby dirigeres fra Aalborg.

På bedste DSB-vis kan man med næsten minutpræcision på forhånd angive, hvornår der i morgen bliver skrevet jernbanehistorie i Nordjylland. Statsbanerne holder nemlig F- dag - F for fjernstyring og det sker efter en »køreplan lig dem, der findes for toggangen.

F-dagen begynder med at DSB efter et langvarigt tilløb på mere end 10 år - tager et ny kommandopost i brug på Aalborg Banegård. Kommandoposten ved Østre alle har stået tom i mange år, men hvor det lokale jernbaneorkester hidtil har haft øvelsesplads, er nu violinkasser og tuba hylstre nu skiftet ud med elektronik, og som erstatning for dirigentstokken er der indrettet kontrolpulte med blinkende lamper.
I løbet af i morgen skal kommandoposten overtage kontrollen med aIt togtrafik på banegårdens område. Senere - efter endnu nogle tilløb - skal samtlige DSB-anlæg på strækningen fra Hjørring til Randers fjernstyres fra kommandoposten i Aalborg.

Læs mere: Aalborg Station ibrugtager nyt fjernstyringssystem i 1972

Jernbanen årgang 1990-99

Nedenfor er alle numre af Jernbanen fra 1990 og til og med 1999 i PDF format.
Søg på indholdet af jernbanen her


Årgang 1990

        


 Årgang 1991

     


Årgang 1992 

        


Årgang 1993 

     


Årgang 1994 

          

 


Årgang 1995 

           


Årgang 1996

        


Årgang 1997

     


Årgang 1998 

        


Årgang 1999 

     

Side 1 ud af 5

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Jernbanenyheder

  • Nu kører eltog på VLTJ med passagerer
  • Vil lukke lokalbaner: - Den er vores livsnerve
  • Ekspertudvalg vil lukke lokalbaner
  • 10 ekstra batteritog skal styrke den kollektive trafik i Region Sjælland
  • Syv timer til Berlin og 11 timer til Prag fra København med en ny togforbindelse

De nyeste artikler

  • Frederikshavn gamle station
  • Referat af ordinær generalforsamling i DJK 2025
  • På sporet af Olsen-Banden
  • Rettelser til bogen om Troldhedebanen godstransporter
  • Hovedbestyrelsesmøde 23. februar 2025

Mest læste artikler

  • jernbanen årgang 1961-1969
  • Nyheder - aktuelt
  • Danske jernbane selskaber
  • DJK - stålvogne
  • Tidskriftet Jernbanen
  1. Du er her:  
  2. Hjem
  3. Jernbanen og medier